۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود

ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود

ورق گالوانیزه نوعی فلز است که نسبت به سایر فلزات مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. فلزات پایه و اساس طیف وسیعی از تولیدات در صنایع مختلف هستند.

به گزارش بازار، ورق گالوانیزه نوعی فلز است که نسبت به سایر فلزات مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. فلزات پایه و اساس طیف وسیعی از تولیدات در صنایع مختلف هستند. برای مثال در صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی، تولید لوازم خانگی و غیره به طور گسترده از فلزاتی همچون آهن و فولاد استفاده می‌شود.

ورق گالوانیزه چگونه ساخته می‌شود

 ورق گالوانیزه نوعی فلز است که نسبت به سایر فلزات مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. فلزات پایه و اساس طیف وسیعی از تولیدات در صنایع مختلف هستند. برای مثال در صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی، تولید لوازم خانگی و غیره به طور گسترده از فلزاتی همچون آهن و فولاد استفاده می‌شود. بر این اساس متخصصان در تلاش‌اند تا نقطه ضعف‌های این مواد را به حداقل برسانند. یکی از این تلاش‌ها بالا بردن مقاومت فلزات از طریق فرایند گالوانیزاسیون است. در این مطلب به شما خواهیم گفت که ورق گالوانیزه چگونه تولید می‌شود و اساساً چه ویژگی‌هایی دارد. 


 

فرایند تولید ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه جزء پرکاربردترین ورق‌های سرد در صنعت فولاد است. پروسه‌ی تولید این ورق نسبتاً طولانی است. پایه‌ی تمام محصولات فولادی آهن است و به احتمال زیاد می‌دانید که آهن در برابر خوردگی و رطوبت مقاومت واکنش نشان می‌دهد. به بیانی دیگر این زمانی که آهن در معرض رطوبت و هوا قرار می‌گیرد، دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شود. به همین دلیل با اضافه کردن فلزاتی به سطح آهن مقاومت آن بالا رفته و برای تولید محصولات مختلف قابل استفاده می‌شود.

ورق گالوانیزه چیست

به طور کلی ورق‌های فولادی به دو روش تولید نورد سرد و گرم تهیه می‌شوند. ورق گالوانیزه جزء ورق‌های سرد است که پس از تولید وارد مرحله‌ی گالوانیزاسیون شده است. به این صورت که پس از آماده‌سازی لایه‌ای نازک از فلز روی (ZN) به روی سطح ورق کشیده می‌شود. این کار که روی‌اندود کردن یا گالوانیزاسیون نام دارد، باعث افزایش مقاومت ورق فولادی در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.
سطح ورق گالوانیک صاف و صیقلی است این ورق در برابر عوامل طبیعی مخرب بسیار مقاوم است به‌طوری که حتی با شکسته شدن سطح اولیه باز هم دچار زنگ زدگی نخواهد شد.

ویژگی‌های ورق فولادی گالوانیزه

ورق فولادی گالوانیزه دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سایر ورق‌ها متمایز می‌سازد.


- قابلیت شکل دهی و فرم‌دهی بالا

- ظاهر براق و درخشنده و کیفیت بالا

- قابلیت جوشکاری راحت

- نگهداری و تعمیر آن نسبت به سایر ورق‌ها کم هزینه‌تر است.

- در بین ورق‌های مقاوم در برابر خوردگی هزینه‌ی تولید ورق گالوانیزه کمتر است

ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود

ورق رنگی

در برخی موارد تولیدکنندگان فولاد با اضافه کردن پوشش رنگی به ورق گالوانیزه ظاهر زیباتری به این فلز می‌دهند. ۱۵ رنگ ورق رنگی در بازار موجود است. ضخامت این ورق بین ۰. ۱۸ تا ۰. ۷ میلی‌متر است. ورق‌های رنگی با ضخامت مختلف را در صنایع گوناگونی از جمله صنعت حمل و نقل، ساختمان‌سازی و تولید لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌دهند. اما بیشترین کاربرد آن در ساختمان‌سازی و برای ساخت و نصب شیروانی در مناطق پرباران است. دلیل این امر هم مقاومت بالای ورق گالوانیزه در برابر رطوبت است.

مراحل تولید گالوانیزه

ورق فولادی طی سه مرحله گالوانیزه می‌شود. مراحل سه‌گانه گالوانیزاسیون به شرح زیرند.

مرحله‌ی اول: آماده‌سازی

در این مرحله که ورق‌ها را برای روی اندود کردن آماده می‌کنند. به این صورت که سطح ورق را با مواد مختلف شستشو می‌دهند. سپس برای گرم کردن اولیه قطعات را در فلاکس مناسب فرو می‌برند.

مرحله دوم: گالوانیزاسیون

در این مرحله لایه‌های آلیاژ را به روی سطح ورق می‌کشانند. این کار در حمام مخصوص انجام می‌گیرد. سپس قطعه‌ی گالوانیزه شده با شرایط مخصوص سرد می‌شود.

مرحله سوم: اقدامات نهایی

در پایان فرایند گالوانیزاسیون عیب‌یابی و رفع عیب از ورق‌های تولید شده صورت می‌گیرند. به این صورت که اگر قطعه‌ای معیوب است، یا اسید بر روی آن باقی مانده با عملیات تکمیلی روی یا اسید باقی مانده بر روی آن را برداشته و خنثی می‌کنند.

انواع ورق گالوانیزه

در یک دسته‌بندی ورق‌های گالوانیزه به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند.
- گل درشت

- گل ریز

- بدون گل


این دسته‌بندی بر اساس کریستال‌هایی که بر روی ورق جامانده صورت گرفته است. در واقع اگر فلز روی که سطح ورق کشیده می‌شود ناخالصی داشته باشد، بر روی سطح ورق گل‌هایی ایجاد می‌کند. بسته به میزان ناخالصی ممکن است این گل‌ها درشت، ریز یا اصلاً وجود نداشته باشد.
همچنین در دسته‌بندی دیگری که براساس محل تولید صورت گرفته این ورق‌ها را به ورق گالوانیزه خارجی و ورق گالوانیزه ایرانی تقسیم می‌کنند.
همچنین ورق‌های گالوانیزه را به ورق گرم و سرد نیز تقسیم می‌کنند. در این دسته‌بندی ورق‌های سرد در مصارفی مثل صنعت خودروسازی، پیچ و مهره و قطعه‌سازی کاربرد دارد. و نوع گرم آن را در فضاهای باز استفاده می‌کنند. مثلاً استفاده در دکل‌های مخابراتی، گاردیل جاده‌ها، لوله‌های آب و غیره

ورق گالوانیزه خارجی

ورق گالوانیزه خارجی شامل ورق‌های گالوانیزه چین، ایثار هند، پوسکو کره جنوبی، امارات، قزاق، کره‌ای و غیره است. که از میان آن‌ها ورق گالوانیزه کره‌ای بدون گل است. 

ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود


 

مزایای ورق‌های گالوانیزه

مزایای ورق گالوانیزه بسیار است. مهم‌ترین مزیت آن مقاومت بالای در برابر فشار، ضربه، خوردگی و رطوبت است. به علاوه این فلز وزن کمی دارد، قیمت آن مقرون به صرفه است. همچنین به راحتی نصب می‌شود.
ظاهر زیبا و یکدست همراه با طول عمری در حدود ۲۰ الی ۳۰ سال باعث شده است که دغدغه‌های تولیدکنندگان در استفاده از جنس مقاوم تا حدودی کاهش یابد.
در حالی که فلزهای دیگر در برابر رطوبت هوا تخریب می‌شوند و نیاز به تعمیر و تعویض دارند با استفاده از فلز گالوانیزه تا چندین سال متحمل هزینه‌های تعمیر و نصب مجدد نخواهید شد.

از ورق‌های گالوانیزه در کجا استفاده می‌شود

همانطوری که گفتیم خاصیت ورق‌های گالوانیزه این است که در برابر رطوبت مقاوم هستند. بنابراین در هر مکانی که امکان دارد رطوبت به وسیله‌ها ضرر برساند از این فلز استفاده می‌شود. مثلاً استفاده از این ورق در بدنه و سقف سوله‌ها و سالن‌ها اقدامی هوشمندانه بوده است. همچنین این ورق‌ها را در تولید مخازن، لوله‌های آب، کانال کولر، کابینت آشپزخانه، لوله بخاری، دودکش ناودان و لوله‌ها، شیروانی منازل و چندین و چند مورد دیگر به کار می‌برند.

قیمت ورق گالوانیزه

قیمت ورق‌های گالوانیزه با توجه به ابعاد ورق، ضخامت و شرایط بازار تعیین می‌شود. برای اطلاع از قیمت روز آن می‌توانید به سایت قیمت ورق گالوانیزه مراجعه کنید.

سخن پایانی

ورق گالوانیزه رایج‌ترین فولاد مورد استفاده در جهان است. این فلز به واسطه‌ی کاربردهای متنوعی که دارد مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است. بهتر است برای خرید ورق گالوانیزه به نمایندگی‌های معتبر فروش فولاد مراجعه کنید تا آن را با قیمت روز و به صرفه خریداری نمایید. ‌امیدوارم مطالب ذکر شده برای شما مفید بوده باشد. 

کد خبر: ۱۸۹٬۸۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha