۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۵
 اقتصاد عراق به حدی ضعیف است که  کرونا قابل شهود نیست
گفتگوی بازار با پژوهشگر مسائل بین الملل

اقتصاد عراق به حدی ضعیف است که کرونا قابل شهود نیست

چند روز پیش وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور به نشانه پشتیبانی از دولت جدید نخست وزیر الکاظمی، معافیت پیشین ۳۰ روزه درخصوص تحریم‌های واردات برق از ایران را تا ۱۲۰ روز تمدید خواهد کرد.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار- با وجود تحریم‌های اعمال شده امریکا علیه ایران و با توجه به این مسئله که تجارت و داد و ستد سایر کشورها با ‌ایران ممنوع و غیر قابل اجرا میباشد، پس از شکل گیری دولت جدید عراق امریکا با اعلام موافقت تمدید معافیت عراق برای وارد کردن برق از ایران استثاهایی را قائل شد.

در حالیکه مهلت معافیت عراق پیش از آغاز رسمی نخست وزیری الکاظمی تنها به مدت یک ماه بود، مایک پمپئو وزیر خارجه اعلام کرد که این کشور در راستای یاری رسانی و کسب موفقیت دولت جدید عراق، معافیت ۱۲۰ روزه‌ای را به عراق برای ادامه واردات برق از ایران اعطا خواهد کرد.

از طرفی مقامات امریکایی بر این باورند که عراق به عنوان دومین تولیدکننده نفت اوپک، برای تامین نیازهای برق خود به شدت وابسته به گاز طبیعی ایران به خصوص در فصل تابستان است که باید در جهت استقلال انرژی خود حرکت کند.

در همین راستا خبرنگار بازار در گفتگویی با پژوهشگر مسائل بین الملل رحمان قهرمانپور در رابطه با تمدید معافیت خرید برق از ایران و همچنین تاثیر بحران کنونی کرونا بر اقتصاد این کشور ترتیب داده است.

رحمان قهرمانپور در ابتدا اظهار کرد که امریکاییها بازیگران با نفوذی هستند که اکثر تصمیمات سیاسی و مهم عراق را تحت سیطره خود قرار میدهند. از طرف دیگر وجود احزاب شیعی که قدرت اصلی را در دست دارند، موجب شده که این کشور روابط نزدیکی با ایران داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفتگو اضافه کرد که از همان زمانی که امریکا از برجام خارج شد، بحث در رابطه با این مسئله بود که اگر ترامپ عراق را از تحریمها مستثنی نکند، این امکان وجود دارد که تنشها میان ایران و امریکا افزایش یابد. بنابراین دولت عراق نیز به دنبال این مسئله بود که از تحریمها معاف شود و به بخشی از تعاملات اقتصادی و تجاری خود را با ایران تداوم بخشد.

وی گفت: امریکا راضی به این تمدید معافیت بود زیرا قصد نداشت دولت عراق از نظر اقتصادی تضعیف و تبدیل به یک دولت ورشکسته شود و از طرف دیگر قصد افزایش تنش ها را نداشت. بنابراین قابل پیش بینی بود که امریکا در کشور عراق به دنبال تنش با ایران نباشد و استثناهای خود را ادامه دهد.  

قهرمانپور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در رابطه با اشرایط اقتصادی این کشور با وجود بحران کرونا اینگونه پاسخ داد: اقتصاد عراق از چند مشکل عمده رنج میبرد که مهمترین آنها مقوله حامی پروری در اقتصاد سیاسی است بدین معنا که منابع عمومی کشور در راستای اهداف سیاسی خرج میشود و به هدر میرود، می باشد.

اقتصاد عراق از چند مشکل عمده رنج میبرد که مهمترین آنها مقوله حامی پروری در اقتصاد سیاسی است بدین معنا که منابع عمومی کشور در راستای اهداف سیاسی خرج میشود و به هدر میرود

این پژوهشگر اظهار کرد که هنگامی که اقتصاد این کشور را مورد بازبینی قرار میدهیم، در مییابیم که زمانی که نوری المالکی بر روی کار آمد اقتصاد عراق چندان غنی نبود اما هنگامیکه که از نخست وزیری بر کنار شد، یکی از پولدارترین سیاستمداران عراقی شناخته شد، در حالیکه تعداد زیادی از خویشاوندان خود را استخدام کرده بود.

از نظر این کارشناس یکی از دلایل نارضایتی مردم در طی این سالها این مسئله بود که افراد زیادی از نزدیکان المالکی در پستهای حساس گماشته شده بودند و این افراد از این طریق ثروتمند شدند. اعتراضات موجود در عراق نیز مربوط به همین موضوع است که زمانی که الکاظمی بعد از مدتها نخست وزیر شد، داستان را فهمید و تلاش کرد تا این مقوله حامی پروری در عراق را از بین ببرد ولی وظیفه بسیاری دشواری پیش رو داشت، کما اینکه نخست وزیر بعدی هم نمیتواند موفق به این امر شود.

قهرمانپور در ادامه تصریح کرد که مشکل اقتصادی عراق در وهله اول یک مشکل سیاسی بوده که از  فقدان نظارت بر منابع عمومی نشات گرفته و بعید است که سیاست مداران قادر به حل این بحران باشند.

وی خاطر نشان کرد که ضعف خدمات عمومی و خدمت رسانی در عراق یکی از مشکلات عمده این کشور میباشد. عراق از مشکل برق، تامین آب و خدمات عمومی رنج میبرد و این مسائل موجب شده که با وجود اینکه اقتصاد این کشور متکی به نفت است، اما در سالهای اخیر دچار افول و ضعف شود و فروش منابع نفتی هم نتواند از نظر اقتصادی این کشور را تغییر دهد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی بین الملل در پایان افزود: هدررفت اموال عمومی در این کشور آنقدر زیاد است که منابع نفتی به دست مردم نمیرسد. در بحبوحه داستان کرونا عراق وضعیت نسبتا خوبی دارد.  وزیر بهداشت عراق اقدامات نسبتا خوبی انجام داد و در قیاس با سایر کشورهای منطقه این کشور موقعیت نسبتا خوبی داشت. بنابراین اقتصاد زیاد تحت تاثیر اثرات مخرب اقتصادی این ویروس قرار نگرفت زیرا اقتصاد به حدی ضعیف است که مسئله کرونا آنچنان قابل شهود نباشد.

کد خبر: ۱۸٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha