۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
آشفتگی بازار گیاهان دارویی در سایه کاهش تولید| وارد کردن فناوری های نو حمایت غیرمستقیم از تولید است
تولیدکننده نوشیدنی های گیاهی در گفتگو با بازار

آشفتگی بازار گیاهان دارویی در سایه کاهش تولید| وارد کردن فناوری های نو حمایت غیرمستقیم از تولید است

برومند تولیدکننده نوشیدنی های درمانی گیاهی می گوید: بازار گیاهان دارویی به نحوی آشفته است که قیمتها روزانه بالا می رود به طوری که نرخ چای سبز از ۸هزار تومان در سال ۹۵ امروز به ۱۸۰هزار تومان رسیده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث تولید، فرآوری و فروش گیاهان دارویی در حالی چندسالی است از سوی وزارت جهاد کشاورزی مورد تاکید قرار گرفته است که از یکسو به دلیل بحران کم آبی و از سوی دیگر به دلیل عدم حمایت های لازم، تولید این محصولات مانند سالهای قبل بالا نیست و افزایش قیمتها را در پی دارد. با این وجود برخی شرکتهای فعال در حوزه هایی همچون حوزه های دارویی و صنایع غذایی از گیاهان دارویی برای ارتقای خاصیت و کیفیت محصولات خود استفاده می کنند و به این ترتیب جایگاه بالاتری برای این دست از محصولات رقم زده اند.

«عبدالرحیم برومند» یکی از تولید کننده های صنایع غذایی است که منحصرا در حوزه تولید نوشیدنی ارگانیک با مکانیزم تخمیر فعال است و برای تقویت محصولات خود از گیاهان دارویی استفاده می کند. وی معتقد است حوزه گیاهان دارویی آنطور که شایسته است مورد حمایت متولیان امر قرار نگرفته است که این امر بر آشفتگی فعلی بازار اثرگذار بوده است.

ادامه گفتگوی بازار با این تولید کننده در ادامه می خوانید.

*کمی در خصوص تولیدات خود و به طور خاص در مورد تکنولوژی هایی که در فرایند تولید استفاده می کنید توضیح بدهید.

ما در واقع ۲۰ مدل نوشیدنی را تولید می کنیم و در محصول تولیدی علاوه بر نوشیدنی تخمیری، گیاهان دارویی درمانی برای یکسری بیماری ها مثل دیابت کبد چرم سنگ کلیه فشار خون استفاده می کنیم. نکته جالب توجه اینکه نوشیدنی ما تخمیری است و بر عکس عرقیجات که مکانیسم تولید شان تقطیر است یعنی یک گیاهی را می جوشانند بخار آن در آن سمت سرد می کنند و عرقیجات تولید می شود، به صورت تخمیری صورت می گیرد. به این معنا که پروسه تولید ما ۲۲ روز طول می کشد چون در پایه محصول ما باید تخمیر انجام شود. در ادامه ما در فرایند تخمیر به محلول اولیه شکر اضافه می کنیم که این شکر توسط میکروارگانیسم و قارچ های مفیدی که تخمیر را در محصول انجام می دهند مصرف می شود و در محصول تولید الکل و دی اکسید کربن می شود که توسط باکتری ها مصرف می شود و بعد از ۲۲روز یک نوشیدنی درمانی مفیدی به وجود می آید. در حقیقت منشا این نوشیدنی های درمانی مفید از آسیای شرقی وارد ایران شده است و در آسیای شرقی معروف به اکسیر طول عمر است.

*به این ترتیب اصلی ترین خواص این نوشیدنی ها چیست و شما از گیاهان دارویی در راستای ایجاد چه تغییر و تحولاتی در این محصولات استفاده کرده اید؟

خواص درمانی متعددی دارد که از جمله آنها می توان به افزایش قوای عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، کاهش درد عضلانی و غیره اشاره کرد. این در شرایطی است که ما به صورت تخصصی گیاهان دارویی را به این محصول اضافه کرده ایم و یک ترکیب درمانی قوی را برای بیماری های اپیدمی که در کل کشور مردم با آن سروکار دارند، عرضه کرده ایم.

به این ترتیب با استفاده از گیاهان دارویی در این محصولات، از یک طرف این محصول را تخصصی کرده و از سوی دیگر آن را قوی کرده است؛ به این معنا که به عنوان مثال به صورت عمومی یکی از خواص این محصولات پاکسازی کبد، کلیه و تصفیه خون است اما به صورت تخصصی ما گیاهان دوست‌دار کبد مانند شاتره، کاسنی، علف لیمو، کنگر فرنگی، زنحبیل، گل قاصدک و گیاه خار مریم را به آن اضافه کرده ایم و به این ترتیب یک ترکیب قوی برای درمان کبد چرب محسوب می شود. به طوری که این محصول تضمینی است و بعد از یک ماه تغییرات چشمگیری در وضعیت کبد مصرف کننده ایجاد می کند.

*با توجه به اینکه شما مصرف کننده گیاهان دارویی نیز هستید ارزیابی شما از وضعیت فعلی بازار این محصولات چگونه است؟

در واقع خیلی وضعیت آشفته ای را از نظر تولید داریم به طوری که به عنوان مثال گیاه آویشن امسال به دلیل کمبود باران به طور خاص در منطقه شیراز بسیار کم تولید شد. از سوی دیگر از نظر قیمتی هم گیاهان دارویی به هیچ وجه ثبات ندارد؛ مثلا در سال ۹۵ که تولید را شروع کردیم چای سبز را کیلویی ۸هزار تومان خریداری می کردیم اما الان به ۱۸۰هزار تومان رسیده است و این وضعیت در مورد همه گیاهان دارویی صدق می کند و قیمت ها را باید به روز بگیریم.

*تولیدکننده ها عمدتا با چالش تامین مواد اولیه مواجه هستند. وضعیت شما در این حوزه چگونه است؟

در مورد تهیه برخی گیاهان بسیار مشکل داریم مثلا گیاه جنسینگ اعلایی که مد نظر ما است را همیشه نمی توانیم تهیه کنیم. در واقع گیاه جنسینگ دو مدل زرد و قرمز دارد که جنسینگ قرمز به صورت اعلاتر است و ما دنبال آن هستیم که غالبا از کره جنوبی تامین می شود. اما در تهیه آن محدودیت داریم و وقتی می خواهیم از برخی شرکتهای معتبر داخلی آن را تهیه کنیم معمولا با حجم محدود در اختیار ما قرار می دهند و گاهی مواقع هم گیرمان نمی آید. با این وجود برای اینکه به دلیل نبود این ماده اولیه تولید نخوابد با چند تامین کننده تعامل داریم و علاوه بر آن گاهی به صورت مستقیم از کره جنوبی وارد می کنیم که مشکل در تولید پیش نیاید. اگرچه باز هم اجتناب ناپذیر است و حدود ۳ماه محصول جنسینگ را نداشتیم و تولید این محصول را متوقف کردیم تا اصل جنس برسد و مشتری اعتماد خود را نسبت به این محصول از دست ندهد.

*با توجه به اینکه بسیاری معتقدند در حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی غالبا نسبت به ورود فناوری های نو مقاومت می شود دلیل آن را در چه می بینید؟

این مقاومت در برابر ورود تکنولوژی های نو به نظر بنده محدود به حوزه کشاورزی نمی شود و علیرغم شعار حمایت از تولید داخل عملا هیچ حمایتی از تولید کننده نمی شود و تاجایی که می توانند سعی می کنند انواع موانع و مشکلات را سر راه تولید کننده قرار بدهند. این در حالی است که وارد کردن فناوری های نویی که بتواند شرایط تولید را بهبود ببخشد خود نوعی حمایت از تولید است اما متاسفانه سازمان یا ارگانی نیست که از کشاورز و تولید کننده حمایت کند. به خصوص در بحث تولید گیاهان دارویی حمایتی نمی بینیم به همین دلیل هیچ ثباتی در تولید، وارد شدن فناوری های نوین و دیگر موارد وجود ندارد.

کد خبر: ۱۸۸٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha