۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
دولت تجربه موفق جذب نقدینگی برای خودش را  در بورس تکرار کند
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار عنوان کرد؛

دولت تجربه موفق جذب نقدینگی برای خودش را در بورس تکرار کند

فراقی کارشناس بازار سرمایه گفت: چنانچه اصلاح در حال شکل‌گیری، ادامه‌دار باشد می‌تواند باز هم باعث تغییر مسیر نقدینگی و به وجود آمدن واگرایی واضحی بین بازار سرمایه و دیگر بازارها باشد.

سمیه شوریابی؛ بازار: علی فراقی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص عوامل تأثیرگذار بر روند بازار، ابراز داشت: هرچند شاهد تغییرات اساسی در برنامه ها و سیاست‌های اقتصاد کلان نیستیم اما بازار سرمایه همان طور که در شاخص کل می‌توان مشاهده کرد با رشد، به خصوص در صنایع بزرگ همراه بود که صرفاً با توجه به تصمیمات سیاست گذار می‌توان آن را یک اصلاح در مسیر نزولی بازار در نظر گرفت.

چنانچه در هفته معاملاتی پیش رو، شاهد برگشت تقاضا و در پی آن ارزش معاملات نباشیم می‌توان سطوح پایین‌تر قیمتی را برای بازار متصور بود

وی افزود: چنانچه در هفته معاملاتی پیش رو، شاهد برگشت تقاضا و در پی آن ارزش معاملات نباشیم می‌توان سطوح پایین‌تر قیمتی را برای بازار متصور بود زیرا تقریباً تمامی عوامل تأثیرگذار و همراهی کننده بازار برای جذابیت و افزایش تقاضا دست نخورده باقی مانده است و این گونه نرخ سرمایه‌گذاری نیز دست نخورده باقی خواهد ماند.

بازارگردان و تأثیر مثبتش بر بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فعالیت بازارگردان ها در روزهای اخیر معاملاتی افزود: البته نمی‌توان سبزپوشی بازار و شاخص کل را به فعالیت بازارگردان ها که پس از مدت ها در طرف دیگر معامله قرار گرفته بودند ربط نداد و فعالیت آن‌ها به خوبی در بازار مشاهده می‌شد.

بازارهای موازی و جذاب شدن بورس

فراقی در ادامه می گوید: همان طور نیز می‌توان این جذابیت های کوتاه مدتی را به بازارهای موازی بست داد زیرا قبل از شروع گام رو به جلو بازار، با استقبال سنگینی مواجه شده بودند و با اندکی جذاب ساختن بازار سرمایه توسط معاملات شاداب تر مانع از ورود بیشتر نقدینگی به سمت این بازارها شدند که به خوبی می‌توانستیم آن را در معاملات بازارهایی همچون دلار، طلا و...مشاهده نمود که مقداری از مسیر رفته را باز پس گرفتند.

اگر عزمی برای انجام کاری باشد دولت به خوبی می‌تواند سریعاً آن را انجام دهد و به خوبی نیز مقداری از نقدینگی را به سمت خود جذب خواهد نمود

فراقی با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا نیز اظهار داشت: هموار ساختن مسیر عرضه خودروها در بورس کالا که در چند هفته اخیر سریع تر انجام شد، نشان از این بود که اگر عزمی برای انجام کاری باشد دولت به خوبی می‌تواند سریعاً آن را انجام دهد و به خوبی نیز مقداری از نقدینگی را به سمت خود جذب خواهد نمود.

نقش چند عامل در سبزپوشی بازار| بورس و گمانه‌زنی‌های بودجه ۱۴۰۲

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: چنانچه اصلاح در حال شکل‌گیری، این هفته ادامه‌دار باشد می‌تواند باز هم باعث تغییر مسیر نقدینگی و به وجود آمدن واگرایی واضحی بین بازار سرمایه و دیگر بازارها باشد و در صورت پایان اصلاح نیز می‌تواند گام دیگری به سمت بالا داشته باشد.

بورس درگیر بودجه سال آتی

فراقی در نهایت با عنوان کردن زمزمه هایی که از عدم تأمین بودجه و کسری بودجه به گوش می‌رسد، خاطر نشان کرد: در همان زمان اولیه تصویب بودجه، انتظار چنین اتفاقی و محقق نشدن بودجه می‌رفت و امکان این مورد که دولت بخواهد مقداری از آن را، از طریق بازار سرمایه جبران نماید وجود دارد.

وی افزود: حال باید دید که این چشمه تأمین مالی به نفع یا به زیان این بازار خواهد بود زیرا ممکن است از طریق جذاب کردن این بازار، عملی شود یا با ارائه برنامه هایی که صرفاً دست بردن به سودهای صنایع بازار سرمایه باشد که با توجه به تجربیات گذشته، دولت ها تبحر خاصی در انجام دادن هر دو این روش ها دارند هرچند هر دو حالت در اجرا و اوایل تفاوت فاحشی دارند ولی هر دو در نتیجه با پایان مناسبی همراه نبوده‌اند.

کد خبر: ۱۸۸٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha