۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
عصای فتحعلی شاه در کنار دو شهاب سنگ پیدا شد!
در دنیای آنتیک فروش های فضای مجازی؛

عصای فتحعلی شاه در کنار دو شهاب سنگ پیدا شد!

شاید باورتان نشود اما در گشت و گذاری که برای سوژه این گزارش داشتم، عصای فتحعلی شاه را یافتم که پادشاه انگلیس به او هدیه داده و البته دو شهاب سنگ چند میلیاردی هم در کنار آن بود که به فروش می رسید. اینجا پولهای میلیاردی جابجا می شود؛ در زیرزمین فضای مجازی.

علی جواهری؛ خبرگزاری بازار- گاهی چیزهایی که حتی تصورش را هم نمی­کنیم تبدیل به سرمایه و بهانه یک شغل می­شود. عصای چندمیلیاردی دوربین دار هدیه پادشاه انگلیس به فتحعلی شاه تا شهاب سنگ ۱۰میلیاردی از جمله این چیزهاست. کسب و کار با اجناس عجیب که با فعالیت فضای مجازی رونق بیشتری پیدا کرده است. بازار جذاب و در عین حال ناشناخته ای که گذر از آن خاطرات زیادی برایمان تداعی می­ کند. فردی آب تصفیه کن پدربزرگ داروسازش را چند صدمیلیون تومان به فروش گذاشته است و عده ای هم فسیل انسان قدیم و تعدادی سنگ گران بها را عرضه می­ کنند. نگاه اجمالی به این نوع کسب و کار و اینکه نحوه قیمت­ گذاری این اجناس چقدر می­تواند اصولی و کارشناسانه باشد بهانه­ گزارش خبرگزاری بازار در این زمینه شده است.

۵۰میلیارد مجموعه ماکت هواپیما

بازار عجیبی است؛ جذاب و در عین حال شک برانگیز از اصالت جنس. گرانترین مورد برای فروش در این بازار کلکسیون ماکت هواپیمای f۱۶ است که ۵۰ میلیاردتومان قیمت گذاشته اند. فروشنده این مجموعه در توضیحاتش نوشته است: تمام ماکت ها دست ساز است و به صورت تکی هم فروخته می شود. ولی چیزی درباره قیمت تکی آن نوشته نشده است. در این مجموعه بسیار زیبا از هر مدل هواپیما چند نمونه وجود دارد. به گفته فروشنده سالها برای جمع آوری این مجموعه تلاش کرده و اکنون با آنها یک کسب و کار راه انداخته است. البته کلکسیون هایی مثل تمبر و ماشین و... هم با قیمت های ۵۰۰میلیون تومان معامله می شود.

کتیبه زرکوب چند میلیاردی

وقتی در این بازار با کتیبه عتیقه زرکوبی که ۱۶۳ سال قدمت دارد روبه رو می شویم کم کم به این نتیجه می رسیم که شاید بتوان نقشه جزیره گنج را هم اینجا پیدا کرد! فروشنده این قطعه در بخش توضیحات نوشته: قدمت این اثر ۱۶۳ سال است. مؤلف، تاریخ کتابت آن را ۱۲۷۸ قمری درج کرده است. قیمت این جنس یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

اجناس خاص و محال

فسیل انسان قدیم و چند نمونه وسیله و سنگ قدیمی یکجا ۵۰۰میلیون تومان است. تصفیه آبی که فروشنده اش آن را تولید کشور انگلیس معرفی کرده هم به همین قیمت فروخته می شود. به گفته فروشنده این تصفیه آب خاص و بدون مشابه در جهان است. کمی که جست وجو می کنیم لوسترهای ایتالیایی از جنس نقره هم با قمیت ۲۰۰میلیون تومان پیدا می کنیم و بشقاب های طلایی که هرکدامشان چند صدمیلیون تومان قیمت دارند.

شهاب سنگ میلیاردی

میان عتیقه های این بازار پیانویی که قدمتش به جنگ جهانی دوم می رسد نظرها را جلب می کند. قیمت این پیانو ۲میلیارد تومان است. از ویژگیهای این پیانو دست ساز بودن و تولید شهر لندن عنوان شده است. مدال افتخار ستاد مشترک ارتش آمریکا ۵میلیارد تومان و مدال تاریخ کمونیست هم همین قیمت است.

قیمت شهاب سنگ ۱۰میلیاردتومان است؛ سنگ سیاه و نازیبایی که فروشنده به شرط پرداخت هزینه کارشناسی آن را می فروشد. البته این تنها شهاب سنگی نیست که در فضای مجازی به فروش می رسد و بستگی به وزن، قیمت شان به ۲میلیارد تومان هم می رسد.

عصای آنتیک دوربین دار

عصای آنتیک دوربین­دار عتیقه هم نزدیک به ۲میلیارد تومان قیمت­گذاری شده. این عصای برنجی متعلق به سال ۱۸۹۵ میلادی است. وزن کامل ۶۵۰گرم، ارتفاع ۹۱سانتی­متر، دارای ۸تیکه جداشونده طولی و ۸ تیکه جدا شونده دوربین بالا که به راحتی مونتاژ می­ شود. این عصا گرز دستی و سرنیزه هم دارد و گویا هدیه پادشاه انگلیس به فتحعلی شاه قاجار بوده است. بر اساس اطلاعات مندرج، این عصای منحصر به فرد دارای شناسنامه و تأییدیه کارشناسی است و هیچ نمونه دیگری ندارد.

این اجناس را افراد خاص می خرند

بیشتر اجناس به شرط کارشناسی فروخته می­شود که اطمینان برای خرید را بالا می­برد. «آرش اربابی» کارشناس اجناس آنتیک درباره این موضوع و قیمت­های این اجناس می­ گوید: «شرط بسیار خوبی است. این اجناس خاص هستند و قدمت و بدون نمونه بودن آنها ارزش گذاری می­ شود. موزه­ ها و بسیاری افراد به دنبال این اجناس هستند تا مجموعه خود را کامل کنند. شاید یک پیانو ارزش چندانی نداشته باشد ولی همین که دست­ساز باشد و قدمت جنگ جهانی دوم به میان می آید همه چیز تغییر می­کنند.»

این اجناس را افراد خاص می­خرند. البته افراد سودجویی هستند که بدون اطلاع دارندگان این اجناس آنها را به قیمت بسیار نازل می­خرند ولی فروش آنها به راحتی انجام نمی گیرد. کلکسیون ها هم تکلیفی مشابه دارند. افراد کارشناسی هستند که روی تمام این موارد قیمت گذاری می­ کنند و حتی شناسنامه صادر می­ کنند. کارشناسی­ها بسته به نوع جنس، آزمایشات و استعلام، هزینه های مختلف و بالا دارد. مثلاَ برای ارزشگذاری شهاب سنگ ۱۰میلیاردی حدود ۲۰۰میلیون تومان و حتی بیشتر دریافت می شود. بعضی از محصولات را می توان از شرکت های تولیدکننده هم استعلام کرد و حتی بعضاَ در زمان استعلام امکان دارد آن شرکت، محصول را خریداری کند.»

کد خبر: ۱۸٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha