۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
رشد ۲ رقمی تولید گندم و برنج
کشاورزی ایران در سال۲۰۲۲؛

رشد ۲ رقمی تولید گندم و برنج

فائو در گزارشی از جزئیات تولیدات کشاورزی ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ از رشد ۲۵ درصدی تولید گندم ایران در این سال خبر داد و کل تولید غلات ایران در این سال را ۱۹.۵ میلیون تن اعلام کرد.

به گزارش بازار، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم انداز غذایی جهان تولید غلات ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ را ۱۹.۵ میلیون تن برآورد کرد. تولید غلات ایران در این سال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است. فائو در سال زراعی ۲۰۲۱ تولید غلات ایران را ۱۶.۸ میلیون تن برآورد کرده بود.

به دنبال افزایش تولید داخلی غلات در ایران واردات این محصول کاهش یافته و کل واردات غلات ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۸.۳ میلیون تن محاسبه شده که این رقم نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است.

فائو کل ذخایر غلات ایران در پایان سال ۲۰۲۲ را نیز ۱۲.۷ میلیون تن برآورد کرده است. بر اساس انتظار فائو ذخایر غلات ایران در این سال با رشد ۲۳ درصدی نسبت به رقم ۱۰.۳ میلیون تنی سال قبل مواجه می شود. از کل ذخایر ۱۲.۷ میلیون تنی غلات ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸.۵ میلیون تن از این رقم مربوط به ذخایر گندم برآورد شده است. ذخایر گندم ایران در سال قبل ۶.۴ درصد اعلام شده بود.

این گزارش تولید گندم ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ را ۱۳ میلیون تن برآورد کرده است که نسبت به سال قبل رشد قابل توجه ۲۵ درصدی داشته است. ایران در سال پیش به دلیل خشکسالی ۱۰.۴ میلیون تن گندم تولید کرده بود.

بر این اساس، واردات گندم ایران نیز طی امسال ۳۷ درصد کاهش داشته و در حالی که ایران سال پیش ۷.۹ میلیون تن گندم وارد کرده بود امسال این رقم به ۵ میلیون تن کاهش یافته است.

این نهاد بین المللی همچنین تولید ذرت ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ را ۱.۳ میلیون تن و تولید جو ایران را ۳ میلیون تن برآورد کرده که تغییری نسبت به سال قبل نداشته است. تولید دانه های روغنی نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۰.۹ میلیون تن باقی مانده است.

بر اساس گزارش این نهاد بین المللی تولید برنج ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۳۰۰ هزار تن معادل ۱۵ درصد افزایش یافته و از ۲ میلیون تن در سال قبل به ۲.۳ میلیون تن طی سال زراعی ۲۰۲۲ رسیده است.

با وجود افزایش تولید داخل، برای پاسخگویی به تقاضا واردات برنج نیز در این سال ۱۲ درصد رشد داشته و به ۱.۸ میلیون تن رسیده است. در سال قبل ۱.۶ میلیون تن برنج وارد کشور شده بود.

برآوردهای فائو از تولید و تجارت گوشت و شیر ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ نشان می دهد حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این سال تاثیر منفی در این بخش از اقتصاد ایران نداشته و حتی تولید گوشت قرمز و شیر ایران رشد داشته است.

درحالی که طی سال قبل تولید شیر ایران ۸.۵۳۱ میلیون تن اعلام شده بود این رقم در سال زراعی ۲۰۲۲ و با وجود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۰.۵ درصد رشد کرده و به ۸.۵۷۷ میلیون تن رسیده است. واردات لبنیات ایران در این سال نسبت به سال قبل ۳ درصد کاهش داشته و به ۱۰۰ هزار تن رسیده است.

صادرات لبنیات ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ با رشد قابل توجه ۱۴ درصدی مواجه شده و از ۱.۲۲ میلیون تن در سال قبل به ۱.۳۹۴ میلیون تن طی این سال افزایش یافته است.

تولید گوشت قرمز نیز از حذف ارز ۴۲۰۰ تاثیر منفی نپذیرفته و طی سال ۲۰۲۲ با افزایش مواجه شده است. تولید گوشت گوساله ۳ درصد رشد کرده و به ۵۶۸ هزار تن رسیده است. تولید گوشت گوسفند نیز با رشد ۱ درصدی به ۳۴۴ هزار تن رسیده است.

اما تولید گوشت مرغ با افت ۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ مواجه شده و به ۲.۱۰۷ میلیون تن کاهش یافته است. در سال قبل ۲.۱۸۳ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید شده بود.

کد خبر: ۱۸۸٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha