۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
تولیدکنندگان فعلا راضی اند؛ مبادا ارز دو نرخی بازگردد
عضو هیات مدیره اتحادیه خوراک دام و طیور:

تولیدکنندگان فعلا راضی اند؛ مبادا ارز دو نرخی بازگردد

گرگان- رفع ممنوعیت صادرات خوراک دام و تک نرخی بودن ارز در روزهای اخیر خبرهای خوشی برای تولیدکنندگان این بخش است که توانسته آن ها را به ادامه کار امیدوار کند.

مریم رضایی؛ بازار: رفع ممنوعیت صادرات انواع مکمل کنستانتره دام و طیور و خوراک آماده بعد از حدود چهار سال از نیمه آبان ماه اجرایی شده و به این ترتیب تولیدکنندگان می توانند با رعایت ضوابط بهداشتی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و سایر کشورها صادرات داشته باشند تا با گردش مالی دوباره جان تازه ای بگیرند.

صادرات در این بخش کمک می کند تا رونق بازار تولید خوراک دام بیشتر شده و صنایع این بخش تقویت شوند. به همین خاطر با «رضا افتخارالدین» عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور آبزیان کشور گفتگویی انجام دادیم که در زیر می خوانید.

* رفع ممنوعیت صادرات خوراک دام تاثیری در رونق این بازار دارد ؟

صادرات کمک می کند این بازار خوراک دام رونق پیدا کند و کارخانه های تولید کننده بتوانند گردش کار خود را داشته باشند. در حال حاضر حفظ صنایع دارای اهمیت است و یکی از راه ها زنده ماندن این صنایع صادرات است. در سال زراعی جاری محصولات جایگزین خوراک دام روی کارآمد. در سال گذشته قیمت کاه که حدود شش هزار تومان بود اما امسال به دو هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

صادرات کمک می کند این بازار خوراک دام رونق پیدا کند

محصول یونجه نیز که سال گذشته در بازار حدود ۹ هزار تومان بود امسال به پنج تا شش هزار تومان در بازار رسید. دلیل کاهش قیمت یونجه و کاه افت میزان مصرف خوراک دام بوده است بنابراین اجازه صادارت برای خوراک دام باعث می شود که واحدهای تولیدی جان تازه ای بگیرند.

* آسیب قیمت گذاری های دستوری در این بین به تولید چیست؟

با قیمت گذاری دستوری بسیار مخالف هستیم. وقتی نرخ ارز نیمایی با ارز آزاد چند هزار تومان اختلاف دارد برخی دخالت های بی جا را پدید می آورد. در سال های قبل از ۹۸ با تک نرخی بودن ارز واردات و صادارت آزاد بود و چرخه کار راحتتر انجام می شد. این دستکاری ها در نرخ های دستوری باعث ایجاد یکسری امضاهای طلایی و فساد شده است. اگر قیمت ارز حتی بالاتر از این هم قیمت گذاری شود باید تک نرخی باشد. وقتی قیمت ارز چند نرخی می شود کیفیت در اولویت دوم و بهره وری در اولویت های بعدی قرار می گیرد.

نگرانی تولیدکنندگان از شکاف بین دو نرخ ارز | کیفیت فدای قیمت گذاری دستوری می شود

* صادرات خوراک دام شرایط خاصی دارد؟

واحدهای تولیدی قادر به صادرات خواهند بود که کارخانه آن ها دارای کد IR باشد که این یعنی تضمین محصول وجود دارد و در تمام دنیا این کد شناخته شده است؛ به عبارتی اصول اولیه فنی و بهداشتی رعایت شده است.

وقتی نرخ ارز نیمایی با ارز آزاد چند هزار تومان اختلاف دارد برخی دخالت های بی جا را پدید می آورد

در استان گلستان دو واحد تولیدی این کد را دارند یکی دیگر از شرایط برای ارسال صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا را واحدهای دارای مجوز EC دارند که تنها در این صورت قادر صادرات خواهند بود. برای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، چین، ترکیه و ازبکستان نیز باید توسط کشور مقصد ریجستر شده باشند و صادرات با الزامات بهداشتی کشور مقصد انجام شود.

* افزایش زیاد در قیمت نهاده ها در کیفیت چه تاثیری داشته است؟

برای هر تولید کننده ای کیفیت اصل است. هیچ کدام از واحد تولیدی دوست ندارد از کیفیت خود کم کند و برند خود را از بین ببرد. ولی در دولت گذشته وقتی خودشان با یک میزان مواد اولیه به جای ۱۰ هزار تن انتظار ۱۲ هزار تن تولید داشتند به طور معمول کیفیت در اولویت دوم قرار می گرفت. این اتفاق جبر سال های گذشته بود. اما با توجه به تک نرخی شدن ارز، در حال حاضر تمام کارخانه ها در کیفیت با یکدیگر رقابت می کنند و با همان کیفیت در قیمت هم به شدت با همدیگر رقابت دارند. اما اگر دوباره نرخ ارز دو نرخی شود و همه چیز دستوری شود آن وقت باز هم شرایط به روال قبل خواهد بود.

* جابه جایی ارز چه مشکلاتی را دارد؟

چهار سالی است که صادرات بسته بود و با پیگیری های بسیاری که از خرداد ماه انجام شد در حال حاضر صادرات را آزاد کرده اند. برای همه صادرکننده ها جابه جایی ارز مشکلاتی دارد. ایران چون عضو FATF نیست به همین خاطر انتقال پول بسیار سخت است.

* عوارض برای صادرات چگونه است؟

برای محصولات خوراک دام عوارض صادراتی در گذشته وجود داشت اما به دلیل اینکه قیمت تولید آن با قیمت بیرون یکسان است نیاز به عوارض صادراتی نیست و حتی شاید نیاز به جوایز صادراتی باشد. کشور ترکیه برای صادرات خوراک دام تا ۳۰ درصد جایزه صادراتی در نظر می گیرد.

* پرداخت مالیات برای واحدهای تولیدی چه سازوکاری باید داشته باشد؟

با اصل پرداخت مالیات موافق هستم. کشور ایران جزو رده های آخر در بحث میزان دریافتی مالیات است و به همین خاطر کل خدمات اجتماعی در این پایین است و زیر سوال می رود. تمام کشورهای دیگر مالیات بسیاری از مردم دریافت می کنند و البته خدمات بیشتری هم در بخش های مختلف به مردم می دهند. عدالت مالیاتی باید رعایت شود. می توان گفت که ۸۰ تا ۸۵ درصد مالیات نمی دهند و فقط ۲۰ درصد مالیات می دهند و از این مقداری که مالیات می دهند هم ۱۰ درصد کارخانه و واحدهای تولیدی هستند که باید حمایت شوند و مالیات پرداخت نکنند.

کشور ترکیه برای صادرات خوراک دام تا ۳۰ درصد جایزه صادراتی در نظر می گیرد

امسال برای اولین بار بعد از سال ها دولت کار خوبی کرده و مالیات تولیدکننده ها را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده و قرار است درسال های آینده این عدد کمتر شود و به یک رقم معقولی برسد. بسیاری از مغازه ها هستند که درهمین شهر گرگان شناخته شده اند و مالیات کمی پرداخت می کنند در صورتی که برای واحدهای تولیدی با درآمد کمتر مقدار مالیات بیشتری در نظر گرفته می شود. باید عدالت مالیاتی رعایت شود.

* افزایش دستمزد نیروی کارگری باعث تعدیل نیرو نمی شود؟

اگر بخواهیم بگوییم که افزایش دستمزد کارگری وجود دارد این به معنی است که معنای واقعی اقتصاد را متوجه نشده ایم. در جایی کار و زندگی می کنیم که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش تورم و گرانی داریم. اگر به همکاران و پرسنل خود کمتر از این مقدار حقوق بدهیم یعنی داریم سرمایه ها و نیروهای خود را از دست می دهیم.

وقتی تورم در افزایش حقوق دیده می شود آن وقت نیرو با دلش برای شما کار می کند. باید عدالت در این بخش هم رعایت شود. کسی که برای ۵۰ نفر یا بیشتر اشتغال‌زایی کرده باید برای تولید کننده و واحد تولیدی سوبسیدها و کمک هایی در نظر گرفته شود تا مدیریت مجموعه بتواند چرخ خود را بچرخاند و به تولید ادامه دهد.

کد خبر: ۱۸۸٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
      0 0
      هیچ دامداری فعلا از عملکرد ارزی در مورد نهاده های دامی راضی نیست. بساط دامداری هارا دارید جمع میکنید.