۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
شمار رشته‌های مصوب صنایع دستی کشور به ۶۵۰ مورد رسید
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

شمار رشته‌های مصوب صنایع دستی کشور به ۶۵۰ مورد رسید

سمنان- همتیان، رئیس دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی وزارت کار، از افزایش رشته‌های صنایع دستی کشور برای حمایت از هنرمندان خبر داد و گفت: ۶۵۰ رشته صنایع دستی در کشور رسمیت دارد.

آزیتا همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه برای حمایت از مشاغل خانگی و صنایع دستی، نسبت های ستاد ملی ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با حضور دستگاه های اجرایی برگزار می‌شود، تاکید کرد: در یک سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی در زمینه ساماندهی مشاغل خانگی به خصوص صنایع دستی بودیم.

وی با بیان اینکه سابقاً ۵۱۱ رشته صنایع دستی در کشور رسمیت داشت و شناخته شده بود که با تلاش های صورت گرفته در نشست ستاد ملی ساماندهی مشاغل خانگی ۱۳۵ رشته دیگر نیز به این رشته ها افزوده شد، افزود: امروز تعداد رشته های مصوب صنایع دستی کشور به ۶۵۰ مورد رسیده است.

ساماندهی مشاغل

رئیس دبیر خانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اهمیت این ساماندهی در آن است که می توانیم از صنایع دستی حمایت کنیم، تاکید کرد: صنایع دستی از جمله بخش های اشتغال زای در کشورمان محسوب می شود.

سابقاً ۵۱۱ رشته صنایع دستی در کشور رسمیت داشت و شناخته شده بود

همتیان در پاسخ به سوالی پیرامون رسته های جدید و نوآور صنایع دستی که به تازگی وارد عرصه های صنایع دستی شده است، ابراز کرد: یکی از اقداماتی که در ستاد ساماندهی مشاغل خانگی کشور صورت گرفت، عضویت وزارت نیرو در این ستاد بود تا بتوانیم از امکانات این وزارتخانه نیز در حمایت از مشاغل و اشتغال زایی بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه برای مثال بحث ما با وزارت نیرو، ساخت پنل های خورشیدی به صورت مشاغل خانگی است که پیشنهاد آن داده شده است، افزود: اگر این مصوبه صورت گیرد، ظرفیت و بازار کار خوبی را به خصوص برای خانوار روستایی می تواند ایجاد کند.

گواهینامه های مهارت زایی

رئیس دبیر خانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات مهم حمایتی ما از مشاغل خانگی و صنایع دستی، اعطای گواهینامه مهارتی است، گفت: این اقدام مقرر شده تا از سوی جهاد دانشگاهی صورت گیرد.

همتیان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی سه سال است که در حوزه مشاغل خانگی و مهارت افزایی کار میدانی می کند لذا مناسب دیدیم که گواهینامه های مهارت افزایی نیز توسط این نهاد صادر شود، بیان داشت: این موضوع در زمره مصوبات ستاد ساماندهی مشاغل خانگی کشور است که دست کم ۲۵ دستگاه اجرایی در آن عضویت دارند.

یکی از اقداماتی که در ستاد ساماندهی مشاغل خانگی کشور صورت گرفت، عضویت وزارت نیرو در این ستاد بود

وی با بیان اینکه یکی از تسهیل‌گری که در زمینه صنایع دستی و مشاغل خانگی صورت گرفته، صدور مجوزها و گواهینامه‌های مهارتی در سامانه است، تاکید کرد: مجوزهای ۹۵ درصد از رشته‌های مشاغل خانگی وصنایع دستی به صورت آنی صادر می شود و لذا تلاش داریم تا گواهینامه های مهارتی نیز از این قاعده پیروی کند تا فرد متقاضی در کنار تسهیل گری دریافت مدارک و آموزش ها، بتواند روند کاری خود را تسهیل کند.

رئیس دبیر خانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی دیگر از تسهیل‌گری هایی که صورت گرفته این است که اگر فردی در زمینه مشاغل خانگی یا صنایع دستی به صورت تجربی یا شاگرد استادی، مهارتی را کسب کرده، برای دستگاه های اجرایی قابل قبول باشد و فرد متقاضی بتواند از تسهیلات بهره مند شود.

کد خبر: ۱۸۸٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha