۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
خلأ شدید متقاضی در بازار آهن

خلأ شدید متقاضی در بازار آهن

بازار روز گذشته در عمده بخش‌ها کاملا آرام بود و کمترین تحرکات را در قیمت روز آهن شاهد بودیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار روز گذشته در عمده بخش‌ها کاملا آرام بود و کمترین تحرکات را در قیمت روز آهن شاهد بودیم، به طوری که غالب مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند و تنها نوسانات پراکنده‌ای در تعدادی از شرکت‌ها مشهود بود.

بازار ارز روز گذشته نیز روند افزایشی داشت به طوری که در ابتدای روز نوسانات افزایشی قیمت دلار آغاز شد و تا اواسط روز به کانال ۳۶ هزار تومان رسید، اما تا پایان روز مجددا اصلاح شد و نهایتا در بازار آزاد حدود ۳۵ هزار و ۸۳۰ تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات بازار آهن
بازار آهن در اکثر بخش‌ها ثبات اعلام شد از همین رو قیمت میلگرد آجدار نیز عمدتا بدون تغییر بود و تنها چند کارخانه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشتند و چند شرکت هم افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند.

ورق سیاه و انواع آن در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تومان داشت، اما سایر کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند، ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی در بیشتر شرکت‌ها با افزایش ۵۰ تومانی اعلام قیمت شدند.

قیمت تیرآهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما تیرآهن ذوبی در برخی سایزها کاهش ۲۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی داشت همچنین نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

قوطی آهن نیز در بیشتر کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشت و تنها کارخانه پایا اصفهان افزایش ۵۰۰ تومانی داشت، قیمت لوله مانیسمان، داربستی، گازی و ... نیز کماکان بدون تغییر قیمت عرضه شد.

موج افزایشی و هجوم تقاضای هیجانی که چندی پیش در بازار آهن اتفاق افتاد در اثر نوسانات نرخ ارز بود و منشأ بنیادی نداشت، از همین رو ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها تقاضای واقعی را پیشخور کرد به همین دلیل دست‌کم تا دو ماه آینده بازار متقاضی مصرف اثرگذاری نخواهد دید و خلأ شدید تقاضا را در پیش خواهیم داشت.

زیرا آن میزان از تقاضا که ناشی از رشد و رونق ساخت‌وسازهاست در بازار مشاهده نشد و تقاضای هیجانی که عمدتا نیز یا سرمایه‌ای بود یا تقاضای مصرفی که نیاز خود برای هفته‌های آینده را پیشخور کرد.

براساس گزارش‌ها از بورس کالا امروز حدود ۳۹۷ هزار و ۲۹۰ تن تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی، ورق سرد، رنگی و گالوانیزه عرضه می‌شود. از این میزان حدود ۳۶۹ هزار و ۶۶ تن میلگرد است که نرخ پایه آن ۱۵ هزار و ۱۷۴ تومان تعیین شده که بیانگر افزایش ۰/۲ درصدی نرخ میلگرد در این دوره از عرضه است.

خبر تولید ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴، برخی کارشناسان واکنش نشان دادند و این برنامه و تصمیم را غیرعملی و غیرکارشناسی دانستند چرا که بدون در نظر گرفتن زیرساختها و تجهیزات تصمیم‌گیری شده است.

در همین زمینه محمدرضا صادقی فعال صنعت فولاد اظهار کرد: درباره نحوه تهیه و تدوین این برنامه و تهیه‌کنندگان این سند چشم‌انداز و شاخص توسعه از تدین چنین سندی مطلع نیستم و نمی‌دانم بر چه معیار و اساسی ۵۵ میلیون تن برای تولید فولاد در نظر گرفته‌اند.

صادقی در ادامه افزود: اگر انجمن تولیدکنندگان فولاد در این باره اظهارنظر کرده باشند و تصمیمی کارشناسی شده باشد که توسط وزارت صمت و فعالان صنعتی مورد تأیید باشد، در این صورت قابل اتکا و دقت نظر است.

وی بیان کرد: تا چند سال گذشته ایران در زمینه تولید فولاد رتبه نوزدهم را داشت اما اکنون در رتبه دهم جای دارد و میزان تولید آن افزایشی بوده است اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که باید در زمینه زیرساخت‌های صنعت فولاد، تجهیزات و آماده‌سازی و ... تجدیدنظر شود.

این فعال صنعت بیان کرد: تجدید نظر در برخی واحدهای زنجیره فولاد برای برطرف کردن کمبودها و ضعف‌ها ضروری است تا شاهد رشد، توسعه و نیز افزایش تولید باشم.

کد خبر: ۱۸۸٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha