۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
برنامه مدیریت گازرسانی برای بهینه سازی و برخورد با پرمصرف‌ها
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد

برنامه مدیریت گازرسانی برای بهینه سازی و برخورد با پرمصرف‌ها

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت ملی گاز ایران تاکنون بالغ بر ۸۷۰ میلیارد تومان برای بهینه سازی مصرف گاز، هزینه کرده است، اما با پرمصرف‌ها هم برخورد خواهد شد.

به گزارش بازار، مسلم رحمانی با تاکید بر این که طبق قوانین بودجه سنواتی و قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب سال ۱۳۸۹، دولت موظف به کاهش مصرف انرژی با اجرای طرح‌های بهینه سازی است، گفت: شرکت ملی گاز با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، از سال گذشته اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: از جمله این اقدامات، اصلاح الگوی مصرف در موتورخانه‌ها بوده که در همین راستا، بیش از ۲۶۰ هزار موتورخانه در سیستم مشترکان شناسایی شده است. تاکنون از این میزان، با صاحبان ۲۴۱ هزار موتورخانه مذاکره و ۴۱ هزار موتورخانه اصلاح شده که صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف گاز را به همراه داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به هزینه کرد ۱۴۱ میلیارد تومانی از سوی شرکت ملی گاز برای این موضوع، ادامه داد: همچنین شرکت ملی گاز و شرکت‌های گاز استانی تاکنون سیستم‌های گرمایشی ۱۰۰ هزار واحد آموزشی را در سراسر کشور تعویض کرده اند که بیش از ۳۲ میلیارد تومان در این قسمت هزینه شده است.

وی بیان کرد: شرکت ملی گاز برنامه‌ای برای تعویض ۶ هزار و ۲۰۰ اتصال مفصلی در قسمت زیرین ریگلاتورهای موجود مقابل درب منازل دارد. این ریگلاتورها، گاز شبکه را تقلیل فشار می‌دهند و وارد منازل می‌کنند، اما بوی گاز در کنار آن‌ها احساس می‌شود که نشان دهنده نشت گاز است و اتصالات آن‌ها باید برای جلوگیری از این نشست، تعویض شود.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: از سال گذشته تاکنون، بالغ بر ۸۷۰ میلیارد تومان هزینه برای صرفه جویی در مصرف گاز صورت گرفته است، اما بزرگترین پروژه در این زمینه، هوشمندسازی مصرف است که بر اساس تبصره ۱۵ قانون بودجه امسال، باید اولویت اجرای این پروژه را بر مشترکان عمده قرار دهیم.

وی تشریح کرد: این طرح آغاز و مشاور طرح نیز انتخاب شده است و حداکثر بین ۴ تا ۶ ماه آینده، اقدامات اجرایی برای مشترکان پرمصرف یا عمده و در موازات آن برای مشترکان جزء، آغاز خواهد شد.

رحمانی درباره علت تاخیر در اجرای طرح هوشمندسازی مصرف گاز گفت: این طرح به تکنولوژی پیچیده‌ای نیاز دارد؛ ضمن این که یکی از بزرگترین شبکه‌های فروش گاز در سطح دنیا را داریم که بالغ بر ۲۷ میلیون مشترک جزء، بیش از ۲۶ هزار صنعت بزرگ و مراکز عمده و بیش از یک میلیون مشترک صنعتی خرد، از آن استفاده می‌کنند، اما اکنون سیستم‌های هوشمند برای مشترکان عمده نصب شده و فقط بحث انتقال داده‌ها باقی مانده که باید با گروه‌های مختلفی مثل پدافند غیرعامل و افتای ریاست جمهوری هماهنگ شود تا مسائل سایبری و امنیتی لحاظ شود.

بخاری‌های فرسوده تعویض می‌شوند
وی درباره نظارت بر ورود تجهیزات با رتبه انرژی بالا و مصرف کمتر انرژی به بازار بر اساس قانون اصلاح الگوی مصرف گفت: در حوزه شرکت ملی گاز، بحث ورود بخاری‌های با رتبه انرژی بالاتر، ملاک بحث است که جلسات متعددی در حوزه تعویض بخاری‌های با بهره وری پایین برای کل مشترکان و جایگزینی آن‌ها با بخاری‌های دارای رده انرژی A و B در حال برگزاری است.

این مقام مسئول افزود: اگر تعویض بخاری‌ها اتفاق بیفتد، بهره وری انرژی بخاری‌ها از حدود ۳۰ درصد به بیش از ۷۰ و ۸۰ درصد ارتقا می‌یابد که طرح اولیه آن در حال تنظیم است که باید در شورای اقتصاد به تصویب برسد.

وی تاکید کرد: تولید بخاری‌ها وظیفه وزارت صمت است که امیدواریم بیشتر پای کار باشد تا هرچه سریعتر، تولید بخاری‌های با رتبه انرژی بالا را انجام دهند. پس از مصوبه شورای اقتصاد، تولیدکنندگان بخاری نیز ترغیب خواهند شد تا بخاری‌هایی با بهره وری بالا تولید کنند. همچنین اگر شرکت ملی گاز به عنوان توزیع کننده اقدام کند، مردم نیز با دیدن سودآوری استفاده از آن ها، ترغیب خواهند شد که از بخاری‌های با بهره وری بالا استفاده کنند.

گاز شرکت گاز استان تهران قطع شد
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به عدم تطابق تراز تولید و مصرف گاز در کشور گفت: خط قرمز، گازرسانی به منازل مردم است و اگر الگوی مصرف رعایت نشود، مجبور به ایجاد محدودیت برای صنایع و نیروگاه‌ها خواهیم شد.

وی تاکید کرد: در این میان، برخی مصارف غیرمتعارف هستند؛ طبق دستورالعمل‌هایی که به ادارات دولتی ابلاغ شده است، باید رعایت الگوی مصرف را داشته باشند. گرماتاب‌های استخرهای روباز در برخی از ویلاها و رستوران‌ها نیز مصارف غیرمتعارفی دارند که بر اساس آیین نامه اجرایی که در این زمینه ابلاغ شده، از آن‌ها بازرسی خواهیم کرد.

رحمانی تاکید کرد: این بازرسی را از شرکت گاز استان تهران آغاز و پس از اتمام ساعت اداری، گاز این اداره را قطع کردیم. مذاکراتی را هم با برخی از دستگاه‌های حاکمیتی مثل استانداری و فرمانداری انجام دادیم تا در مدت زمستان، همکاری داشته باشند.

وی گفت: دولت در آذر سال گذشته آیین نامه‌ای را در این زمینه تصویب کرد که هنوز قابل اجراست؛ البته آیین نامه جدیدی را تدوین کرده ایم که علاوه بر تاکید بر ادارات دولتی در آیین نامه قبلی، استخرهای روباز و گرماتاب‌های رستوران‌ها نیز به آن اضافه شده اند تا در صورت استفاده غیرمجاز، دچار قطع گاز شوند.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: تمامی این اقدامات با هدف تامین گاز پایدار زمستانی انجام می‌شود؛ هم اکنون برخی از سرشاخه‌های انتقال گاز دچار افت فشار شده اند.

کد خبر: ۱۸۸٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha