۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
 تصویب کمک ۱۸ میلیارد دلاری صندوق پول به ۵۰ کشور درگیر کرونا
افزایش دسترسی به مراکز اضطراری برای تأمین تقاضای جهانی ۱۰۰ میلیارد دلاری

تصویب کمک ۱۸ میلیارد دلاری صندوق پول به ۵۰ کشور درگیر کرونا

بر اساس اعلام سخنگوی صندوق بین‌المللی پول، این صندوق تاکنون مبلغ ۱۸ میلیارد دلار برای کمک به ده ها کشور تحت تاثیر همه گیری ویروس کرونا تایید کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از آناتولی، گری رایس ، رئیس دپارتمان ارتباطات و سخنگوی صندوق بین المللی پول در یک نشست مطبوعاتی مجازی گفت: از آغاز ماه آوریل تا ششم ماه مه، تامین اعتبار برای ۵۰ کشور تحت این شرایط اضطراری تصویب از سوی صندوق تایید شده است. 

 وی همچنین اظهار کرد که این صندوق با سرعت بی سابقه ای به روشی خاص برای مقابله با این چالش تلاش کرده به طوریکه از زمان آغاز بحران کوید-۱۹ بیش از ۱۰۰ کشور از صندوق بین المللی پول درخواست کمک کرده اند.

سخنگو همچنین افزود که هیات اجرایی این صندوق دسترسی مضاعف به تأسیسات اضطراری خود یعنی تسهیلات اعتباری سریع و ابزار سریع تأمین مالی را برای برآوردن تقاضای مورد انتظار جهانی ۱۰۰ میلیارد دلاری پیش بینی شده افزایش داده است.

رایس توضیح داد که این کمکهای اضطراری برای مهار این بیماری همه گیر با برنامه های عادی صندوق بین المللی پول قابل مقایسه نیست و مهمتر از همه ، این امکانات به صندوق اجازه می دهد بدون نیاز به داشتن یک برنامه تمام عیار به ارائه کمکها بپردازد.

وی برای اطمینان ازجلوگیری  سوء استفاده از این بودجه گفت که از کشورهای عضو خواسته شده که این پول را فقط برای اهداف فوری مربوط به این بیماری استفاده کنند و این کشورها باید شفافیت دریافت کمک را از طریق گزارش گیری پیشرفته و ممیزی های مستقل از هزینه های مربوط به بحران تضمین کنند.

سخنگو همچنین بار دیگر درخواست صندوق بین المللی پول مبنی بر تعلیق پرداخت بدهی فقیرترین کشورها از طلبکاران دوجانبه را با همکاری بانک جهانی تکرار کرد.

صندوق بین المللی پول از طرف خود با تصویب هیئت اجرایی، برای مهار فوریت بدهی به 25 کشور کم‌درآمد تحت تاثیر این بحران، فاجعه مهار و امداد خود را اصلاح کرده تا بدین ترتیب فضای بیشتری برای هزینه‌ نیازهای بهداشتی فوری نسبت به بازپرداخت بدهی ایجاد شود.

رایس همچنین اعلام کرد که در حال همکاری با اهداکنندگان است تا مدت زمان تسویه بدهی افزایش یابد و به کارمندان صندوق بین‌المللی پول که در این بحران قدم برداشته‌ افتخار میکند.

علاوه بر آن وی از بررسی مجموعه ابزار موجود در جهت استفاده بهتر از خطوط اعتباری پیشگیرانه برای تشویق حمایت نقدینگی اضافی، ایجاد خط نقدینگی کوتاه‌مدت و کمک به رفع نیازهای تامین مالی کشورها از طریق SDR خبر داد.

کد خبر: ۱۸٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha