۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
 بازگشت گرانی ها به بازار سکه و ارز! | قیمت طلا رکورد زد| بانک مرکزی در مدیریت بازار منفعل است!
«بازار» از آشفتگی قیمت ها در بازار گزارش می دهد؛

بازگشت گرانی ها به بازار سکه و ارز! | قیمت طلا رکورد زد| بانک مرکزی در مدیریت بازار منفعل است!

با آنکه چند روزی است قیمت ها در بازار ارز و سکه روندی کاهشی را طی می کردند اما قیمت این کالاها دوباره افزایشی شد طوری که هرگرم طلا به بیش از یک ونیم میلیون تومان رسید و دلار دوباره ۳۶ هزار تومان شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نوسان قیمت ها بازار طلا و ارز را رها نمی کند. بازاری که مدتی است جولانگاه دلالان سودجو، متقاضیانی کاذب و بعضا واقعی ارز و سکه شده است. خیلی از خریدارن چنین کالاهایی این روزها هیجانی به بازار طلا و ارز ورود کرده و با تشکیل صف تقاضا زمینه رشد قیمت این کالاها را ایجاد می کنند. خرید ارز سهمیه ای توسط افراد فرودست جامعه برای دلالان و بیم سرمایه گذاران از افت روز افزون ارزش پول ملی موضوع دیگری است تا این افراد برای تبدیل سرمایه هایشان به سکه و ارز راهی صرافی ها شوند.
البته بانک مرکزی درهفته گذشته اقدامات خوبی برای جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ها در بازار ارز و سکه بکارگرفت اما گویا اشتهای بازار برای خرید این کالاها سیری ناپذیراست آنگونه که اجرای طرح فروش اوراق سکه همچنین سیاست گذاری های ارزی چون عرضه انبوه ارز به بازار و ملزم شدن برخی بانک ها به تامین متقاضیان واقعی ارز اگر چه تا حدودی کارساز بوده اما نتوانسته است بازار را آرام و به ثبات برساند.

بازار سکه و ارز بازهم متحول و قیمت ها دچار تغییر شدند. تغییر قیمتی که دلار را افزایشی و به بیش از ۳۶ هزار تومان رساند و سکه را گران کرد. در بازار آزاد هم اکنون قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم پس از مدتها یک میلیون و ۵۰۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز به ۱۶میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. همچنین سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان رقم خورد

بازگشت گرانی ها به بازار ارز و سکه
اقداماتی که تاثیر خود را بر کاهش قیمت ارز به جای گذاشت و مانع از رشد مستمر آن شد طوری که دلار ۳۷ هزار تومانی را به کانال ۳۴ هزار تومان آورد و سکه ۱۷ میلیون تومانی را در کانال ۱۵ میلیون قرارداد. اما از دیروز دوشنبه بازار این کالاها بازهم متحول و قیمت ها دچار تغییر شدند. تغییر قیمتی که دلار را افزایشی و سکه را گران کرد.

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم پس از مدتها یک میلیون و ۵۰۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز به ۱۶میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. همچنین سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان، نیم ‌سکه ۸ میلیون و ۸۰۰، ربع سکه ۵ میلیون و ۸۰۰ و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد.
هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۶ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۷۸ دلار است. علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی، قیمت فروش دلار توافقی ۳۳ هزار و ۱۹۷ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۳ هزار و ۱۹۵ تومان اعلام شده است. قیمت فروش یورو توافقی نیز معادل ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است.

علت افزایش قیمت ها در بازار طلا و ارز ناشی از انتشار برخی اخبار سیاسی مبنی بر تشدید تحریم ها از سوی امریکا و از طرفی اعمال برخی تحریم های جدید از سوی اتحادیه اروپا طی دو روز اخیراست، این مسئله خیلی سریع تاثیر خود را بر روی قیمت ارز در بازار داخل به جایی گذاشت تا جایی که از روز گذشته قیمت ها در این بازار دوباره هیجانی روندی افزایشی به خود گرفتند

تشدید تحریم ها ارز را گران کرد
محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» علت افزایش قیمت ها در بازار طلا و ارز را انتشار برخی اخبار سیاسی مبنی بر تشدید تحریم ها از سوی امریکا و از طرفی اعمال برخی تحریم های جدید از سوی اتحادیه اروپا طی دو روز اخیر عنوان کرد و افزود: این مسئله خیلی سریع تاثیر خود را بر روی قیمت ارز در بازار داخل به جایی گذاشت تا جایی که از روز گذشته قیمت ها در این بازار دوباره هیجانی روندی افزایشی به خود گرفتند. افزایش قیمتی که دلار ۳۴ هزار تومانی را به بیش از ۲۶ هزارتومان رساند و سکه نیز به تبع رشد قیمت ها در بازار ارز حدود ۵۰۰ تومان صعودی همچنین بهای طلا نیز متناسب با رشد قیمت این کالاها با رشد قیمت همراه شده است.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت سکه و طلا نه به دلیل افزایش قیمت انس جهانی بلکه فقط در پی رشد نرخ ارز در داخل افزایشی شده است، افزود: همانطورکه می دانید، معمولا قیمت طلا متاثر از نوسان قیمت ارز در داخل و انس جهانی بالا و پایین می شود. حال از آنجایی که نرخ انس جهانی طی چند روز گذشته ثابت و حتی امروز اندکی کاهشی شده است، بنابراین رشد قیمت ها در بازار سکه و طلا ناشی از افزایش قیمت ارز در بازار داخلی است، بازاری که اکنون مملو از خریدارانی است که برای تهیه ارز به این بازار هجوم آورده اند.

تقاضا برای تهیه ارز و سکه از دیروزبالا رفته است، این درحالی است که در ابتدای هفته جاری و با وجودی که قیمت ها در بازار ارز و سکه افت کرده بودند، مشتری چندانی نداشت اما هم اکنون که قیمت ها در این بازار بر مدار رشد قرار گرفته اند خریداران نیز به این بازارها هجوم آورده و این موضوع باعث شده است تا با افزایش میزان تقاضای هیجانی و ملتهب شدن بازار قیمت ها نیز بی منطق افزایش یابد

افزایش میزان تقاضا برای خرید ارز و سکه
نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه به افزایش میزان تقاضا برای خرید سکه و ارز در بازار طی دو روز اخیر اشاره کرد و اظهارداشت: تقاضا برای تهیه این کالاها از دیروزبالارفته است. این درحالی است که در ابتدای هفته جاری و با وجودی که قیمت ها در بازار ارز و سکه افت کرده بودند، مشتری چندانی نداشت اما هم اکنون که قیمت ها در این بازار بر مدار رشد قرار گرفته اند خریداران نیز به این بازارها هجوم آورده و این موضوع باعث شده است تا با افزایش میزان تقاضای هیجانی و ملتهب شدن بازار قیمت ها نیز بی منطق افزایش یابد.
کشتی آرای خاطرنشان کرد: هرچند سیاست گذاریهای بانک مرکزی طی هفته گذشته مانع از افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه شد اما اجرای این سیاست گذاریها گرچه به صورت مقطعی تاثیر گذاربوده اما خیلی کارسازنیستند و نمی تواند ثبات را به بازارایجاد کند، چرا که ریشه افزایش قیمت همه کالاها بخصوص ارز و سکه به وجود نرخ بالای تورم در کشوربرمی گردد، حال از آنجایی که خیلی ها نیز به امید انجام توافق برجام و رفع تحریم ها منتظر کاهش قیمت ارز بودند اما هم اکنون به جای مذاکرات برای رفع تحریم ها روز به روز شاهد تحریم ها بیشترهستند، بنابراین چنین موضوعی باعث شده تا خیلی ها با ورود به بازار، سرمایه های خود را به کالاهای ارزشی تبدیل کنند تا حداقل ارزش آن در پی کاهش ارزش پول ملی حفظ شود.
در این میان اما با وجودی که قیمت طلا امروز در بازار داخلی روندی افزایشی را طی می کند ولی بهای انس جهانی طلا در همین روز با افت اندکی همراه بود طوری که هر اونس در بازارهای جهانی به ۱۷۷۸ دلار رسیده است. طبق گزارشهای موجود کاهش میزان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا می‌تواند در کوتاه‌مدت به نفع طلا و سایر فلزات گرانبها باشد. اما افزایش یکنواخت نرخ بهره تقاضا برای طلا را در بلندمدت پایین آورده و به ضرر آن خواهد بود. این در حالی است که افزایش نرخ بهره درسال جاری میلادی به‌شدت بر بازار فلزات تاثیر گذاشته‌است، چون هزینه نگهداری فلزات گرانبها را افزایش داده و تقاضا برای آنها را پایین می‌آورد.

افزایش قیمت ارز در بازار واقعی هیچ ارتباطی با مسائل کلان اقتصادی و ... را ندارد و فقط از سر التهاب و هیجان همچنین بیم از رشد بیشتر قیمت ها در این بازار است، کاملا مشخص است که بازار اکنون ملتهب است چرا که سیاست گذاری های بانک مرکزی نیز نتوانست مانع از رشد قیمت ها در این بازار شود

رشد قیمت ها در بازار ارز ناشی از واقعیات اقتصادی نیست
سید مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با «بازار» درباره آشفتگی قیمت ها در بازار ارز و طلا گفت: تاثیر تحریم های جدید از سوی اتحادیه اروپا و تنش های داخلی وضعیت بازار این کالاهای مهم را آشفته کرده است البته هر کلمه منفی که در خصوص تحریم ها منتشر شود تاثیر خود را خیلی سریع بر روی مسائل تجاری و سرمایه گذاری که با ارز مرتبط هستند به جای می گذارد.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز در بازار واقعی هیچ ارتباطی با مسائل کلان اقتصادی و ... ندارد و فقط از سر التهاب و هیجان همچنین بیم از رشد بیشتر قیمت ها در این بازار است، اظهارداشت: کاملا مشخص است که بازار اکنون ملتهب است چرا که سیاست گذاری های بانک مرکزی نیز نتوانست مانع از رشد قیمت ها در این بازار شود. بازاری که هم اکنون با افزایش میزان تقاضا مواجه است و بانک مرکزی نیز به دلیل صیانت از منابع ارزی خیلی نمی خواهد ارزپاشی کند بلکه درصدد تامین ارز متقاضیان واقعی است.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: البته بانک مرکزی در چنین شرایطی منفعل است. زیرا انتشار اوراق سکه و عرضه انبوه ارز به بازار مانع از رشد قیمت این کالاها نشد، به هر حال بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز تلاش خود را می کند اما ازآنجایی که تقاضا برای خرید ارز غیر ضرور و غیر واقعی در بازار افزایش یافته است بنابراین خیلی نمی تواند چوب حراج را به منابع ارزی به نفع عده ای بزند.
بنا به این گزارش، بازار ارز و طلا هم اکنون با رشد میزان تقاضا همراه است، تقاضایی که اغلب غیر واقعی و کاذب است چرا که اغلب مردم فقط برای تبدیل پول به دلار و سکه به این بازار حمله ور شده اند. اما از آنجایی که بانک مرکزی اعلام کرده است؛ با ابزارهای مختلف می توان جلو رشد غیر واقعی ارز را بگیرد، بنابراین سرمایه گذاری در چنین بازاری با ریسک همراه است زیرا معلوم نیست طی روزهای آینده این بازارها چه سرنوشتی داشته باشند.

کد خبر: ۱۸۷٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha