۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
همدان در تلاش برای کاهش وابستگی های خارجی/ تامین نیاز کشور به تخم چشم‌زده ماهی
در گفتگوی تفصیلی با بازار عنوان شد؛

همدان در تلاش برای کاهش وابستگی های خارجی/ تامین نیاز کشور به تخم چشم‌زده ماهی

همدان - همدان در زمینه صادرات آبزیان فعال بوده و از استان‌های تولید کننده بچه ماهی است و امسال در راستای کاهش و قطع وابستگی به خارج؛ تولید تخم چشم زده ماهی را در دستور کار قرار داده است.

خبرگزاری بازار-  ایجاد اشتغال پایدار و سرمایه گذاری بر روی صنعت پرورش ماهی گامی موثر در جهت توسعه اقتصادی است به طوری که توجه به کوچکترین ظرفیت‌ها ؛داشته ها و سرمایه ها فرصت اشتغال پایدار فراهم کرد و به تحقق اهداف توسعه ای کمک میکند.

در این زمینه مقوله پرورش ماهی به عنوان یک صنعت درآمدزا نقش موثری در شکوفایی اقتصاد کشاورزی استان همدان به شمار می رود که باید با استفاده بیشتر از این ظرفیت، نسبت به ارتقاء توان تولید و ثروت آفرینی اقدام کرد.

استان همدان هم اگرچه ساحلی نیست و به دریا راه ندارد اما توانسته گام‌های موثری در زمینه تولید ماهی بردارد که در راستای بررسی ظرفیت های این بخش خبرنگار بازار گفتگویی با مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان انجام داده است.

تکثیر و پرورش زالوی طبی به عنوان کاری جدید از ۵ سال پیش و پرورش کروکودیل به عنوان گونه‌ای جدید مد نظر قرار گرفته است

مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حوزه شیلات همدان بخش‌های مختلفی وجود دارد که شامل ماهیان خوراکی در دو بخش قزل آلا و ماهی کپور و ماهیان زینتی است، گفت: شیلات همدان علاوه بر این در حوزه سایر آبزیان نیز فعالیت دارد و سرمایه گذاری ها جذب و واحدهایی فعال شده که از جمله آن تکثیر و پرورش زالوی طبی به عنوان کاری جدید از ۵ سال پیش و نیز پرورش کروکودیل به عنوان گونه‌ای جدید مد نظر قرار گرفته است.

علی دولو با بیان اینکه علاوه بر بخش تولید موضوع مصرف آبزیان نیز مدیریت می‌شود تا مصرف آبزیان در استان و جامعه افزایش یابد، گفت: ماهی را باید در سبد غذایی خانواده‌ها جا دهیم و در این راستا فعالیت‌هایی نیز صورت گرفته که اثرات خود را داشته و باعث تغییر الگوی مصرف شده به طوری که افزایش سرانه مصرف ماهی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه تا رسیدن به میانگین کشوری در این زمینه فاصله زیاد است اما وضعیت نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است، گفت: علاوه بر این شناسایی منابع و پتانسیل‌ها در این بخش مدنظر بوده و با ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان ورود به عرصه آبزی پروری اقدامات لازم صورت گرفته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان با بیان اینکه به کسانی که قصد افزایش تولید خود را داشتند نیز پرداخته شده است، گفت: علاوه بر این در خصوص جبران خسارت حوادث غیر مترقبه همچون سیل، کم آبی و بیماری‌ها مذاکراتی با دفتر مرکزی انجام و برای رفع مشکلات کمک‌هایی دریافت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه بیمه آبزیان فعال شده ایم و در حال حاضر آبزیان و ماهیان پرورشی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرند، گفت: این اقدام از چند سال پیش صورت گرفته و بیمه آبزیان پرورشی تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی بوده و در برابر حوادث بیمه می‌شوند.

دولو با تاکید بر اینکه تنها منبع در صورت بروز حوادث که کمک حال تولید کننده خواهد بود بیمه است و تولیدکنندگان باید در بدو شروع کار تولیدات خود را بیمه کنند تا در صورت بروز مشکل از خدمات حمایتی آن بهره‌مند شوند، گفت: این اقدام امری ضروری است چرا که در غیر این صورت در صورت بروز مشکل محل دیگری برای جبران خسارت آن وجود نخواهد داشت.

۶۳۰۱ تن ماهی گرمابی و سردابی در استان همدان تولید شد

وی با بیان اینکه پارسال ۸۶۸ واحد آبزی پروری در استان همدان فعال بود و شش هزار و ۳۰۱ تن ماهی گرمابی و سردابی تولید شد، اظهار کرد: در حوزه ماهیان زینتی نیز ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در ۵۴ واحد تولیدی صورت گرفت و در دو واحد پرورش زالوی طبی ۲۵۰ هزار قطعه زالوی طبی پرورش یافت.

دولو مجموع اشتغال مستقیم این بخش‌ها را ایجاد شغل برای یک هزار و ۸۰ نفر عنوان کرد و با بیان اینکه تعهد اشتغال شیلات و امور آبزیان استان همدان بر اساس شاخص‌ها در سال گذشته ۹۹۶ نفر بوده است اما با ایجاد این اشتغال شاهد تحقق بیش از تعهد هستیم، گفت: در بخش تولید نیز تعهد پنج هزار و ۹۱۱ تن بود که شش هزار و ۳۰۱ تن محقق شد که این موفقیت را حاصل تلاش تولید کنندگان می‌دانیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر این در بخش شناسایی منابع و پتانسیل‌ها فعالیت می‌شود و درخواست‌ها بررسی و کمک‌های فنی به تولید کنندگان صورت می‌گیرد، گفت: علاوه بر این موارد آموزش‌ها نیز مدنظر است و کلاس‌هایی در دو بخش برگزار می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان کلاس‌ها را در دو بخش تولید و مصرف ذکر کرد و با بیان اینکه دوره‌های آموزشی تولید برای متقاضیان ورود به این عرصه و تولید کنندگانی که تمایل به افزایش تولید دارند برگزار می‌شود، گفت: آموزش‌ها یا کارگاهی و یا به صورت حضوری و در مزرعه انجام می‌شود و امور به صورت مرتب تحت پیگیری است.

افزایش سرانه مصرف ماهی در استان همدان

وی با بیان اینکه در بخش افزایش مصرف نیز کلاس آموزش طبخ آبزیان در برنامه قرار گرفته و از برنامه‌های مستمر است که ویژه بانوان برگزار می‌شود، گفت: این امور برون‌سپاری شده و رایگان برگزار می‌شود چرا که این کلاس‌ها در افزایش سرانه مصرف ماهی نقش مهمی دارد.

دولو به برنامه‌های سال جاری نیز اشاره کرد و با بیان اینکه یکسری کارها مستمر است و در ادامه برنامه‌های سال گذشته دنبال می‌شود به موضوع برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در سال جاری اشاره کرد و گفت: با استفاده از تجهیزات مکانیزاسیون افزایش بهره وری در واحد سطح برنامه ریزی کرده ایم چراکه پارسال هم این اقدام انجام و به افزایش تولید منجر شد.

برخی مزارع نیمه فعال شناسایی شده و مابقی در حال شناسایی هستند و آنهایی که به دلیل مشکلاتی غیرفعال شده اند رفع مشکل و به چرخه تولید برمی گردند

وی با اشاره به اینکه امسال سال جهش تولید است و باید علاوه بر شرایط نرمال به افزایش تولید نیز دست پیدا کنیم، ادامه داد: در این زمینه برخی مزارع نیمه فعال شناسایی شده و مابقی در حال شناسایی هستند و آنهایی که به دلیل مشکلاتی غیرفعال شده اند رفع مشکل و به چرخه تولید برمی گردند.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان با بیان اینکه واحدهای جدیدی نیز راه اندازی می‌شود، اظهار داشت: برخی متقاضیان که مجوزهای لازم را دریافت کرده اند نیز وارد عرصه تولید می‌شود و تکمیل برخی دیگر نیز که در مرحله ثبت توسط متقاضی است در برنامه قرار دارد.

همدان در زمینه صادرات آبزیان فعال است چرا که یکی از استان‌هایی است که تولید بچه ماهی در آن صورت می‌گیرد و مراکز تکثیر بچه ماهی فعال هستند

دولو با بیان اینکه آموزش‌ها نیز کماکان مد نظر است و در این حوزه کارهایی برنامه ریزی شده که آن را پیگیری می‌کنیم به سرانه مصرف ماهی اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته سرانه مصرف ماهی ۷.۹۰۰ کیلوگرم به ۸.۱۲۰ کیلوگرم افزایش یافت، گفت: همدان در زمینه صادرات آبزیان فعال است چرا که یکی از استان‌هایی است که تولید بچه ماهی در آن صورت می‌گیرد و مراکز تکثیر بچه ماهی فعال هستند.

وی با بیان اینکه در این زمینه بخشی از نیاز کشور را تأمین می‌کنیم و بچه ماهی‌ها به استان‌های دیگر ارسال می‌شوند، گفت: در بخش صادرات به خارج از کشور نیز به صورت غیر مستقیم فعال هستیم و در زمینه صادرات ماهی‌های زینتی و ماهی‌های خوراکی اقداماتی انجام می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان گفت: تولیدات این بخش به شرکت‌های واسطه‌ای داده و آنها به صورت غیرمستقیم صادرات آبزیان را انجام می‌دهند.

کاهش و قطع وابستگی به خارج تولید تخم چشم زده در دستورکار است

دولو با اشاره به اینکه کیفیت ماهی تولیدی استان همدان خوب است و در راستای کاهش و قطع وابستگی به خارج تولید تخم چشم زده در دستور کار است، اظهار داشت: ۹ مرکز حد واسط در استان همدان که مراکز تولید بچه ماهی هستند فعال بوده و یک مرکز تکثیر نیز فعال است.

دولو برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان، ارائه کمک‌های فنی و کارشناسی، پرداخت تسهیلات و بیمه در صورت بروز حوادث را از جمله اقداماتی برشمرد که در صورت ورود متقاضیان به این عرصه از آن بهره مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه صدور مجوزها از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی صورت می‌گیرد ولی کارشناسی‌ها و سنجش پتانسیل‌ها با شیلات و امور آبزیان است، گفت: امسال استخرهای سال اولی کمک‌های تدریجی دریافت خواهند کرد و بخشی از بچه ماهی‌های مورد نیاز آنها نیز تأمین خواهد شد.

نخستین مزرعه پرورش کروکودیل کشور در استان همدان ایجاد شده است

مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان به فعالیت‌های شیلات همدان در سایر بخش‌ها نیز اشاره کرد و با بیان اینکه نخستین مزرعه پرورش کروکودیل کشور در استان همدان ایجاد شده است، گفت: البته یک مرکز پرورش کروکودیل در قشم فعال است که بیشتر جنبه تفریحی دارد اما واحد فعال شده در همدان یک واحد تولیدی است که سال گذشته با سرمایه گذاری و اشتغال مناسب بهره برداری شد و در حال تولید است.

وی با بیان اینکه برای توسعه این بخش فعلاً برنامه نداریم چرا که کروکودیل گونه‌ای خاص است و شرایط منحصر به فرد خود را دارد و مانند واحدهای پرورش ماهی نیست، گفت: شاید در آینده شرایط برای توسعه این کار متفاوت شود.

دولو با بیان اینکه در زمینه پرورش زالوی طبی نیز همدان از اولین استان ها بود که مجوز رسمی و قانونی در این زمینه برای متقاضیان صادر کرد، گفت: مدیران واحدهای تولید کننده و آبزی پروری‌های همدان با تجربه و تحصیل کرده اند و این یک امتیاز برای استان محسوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید افزایش تولید در واحد سطح جدی گرفته شود و از امکانات استفاده و بهره وری را بالا برد، گفت: استفاده از روش‌های مکانیزاسیون در این زمینه اثرگذار است.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان با بیان اینکه مزرعه داران نباید بیمه تولیدات را فراموش کنند، گفت: از آنجا که هر لحظه ممکن است تولیدات این بخش با تهدید و بیماری و مواردی از این قبیل روبرو می‌شوند تقاضا داریم سرمایه گذاران نسبت به بیمه محصولات اقدام کنند تا سرمایه‌گذاری خود را تضمین کرده باشند.

آنچه مسلم است علاوه بر جنبه غذایی ماهی می‌توان به بخش شیلات و آبزیان از دیدگاه اقتصادی به عنوان یک منبع عمده درآمد و همچنین اشتغال نگاه کرد که با توجه ویژه به این حوزه اشتغال پایدار رقم زدنی است و نباید از این ظرفیت غافل شد.

کد خبر: ۱۸٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha