۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
آژانس‌های مسافرتی مازندران در سراشیبی ورشکستگی
بازار گزارش می‌دهد؛

آژانس‌های مسافرتی مازندران در سراشیبی ورشکستگی

ساری - کرونا بر آژانس‌های مسافرتی و گردشگری مازندران رعشه انداخته و این بخش را تا سراشیبی ورشکستگی پیش برده است.

 خبرگزاری بازار- بهار ۹۹، نوروز خوبی برای گردشگری مازندران و ایران زمین نبوده است، از کش و قوس‌های بنزینی گرفته تا هیولای کرونا که سایه اش هر روز شوم تر وسنگین تر می شود، بلیت های مسافرتی هر روز لغو و هتل ها و پروازها خالی ازتر از قبل شده است.

کرونا نسخه سفرهای زمینی و هوایی، داخلی و هوایی را در هم پیچید و بر تن رنجور گردشگری سایه افکند و تورهای داخلی و خارجی زیادی را لغو کرد و آژانس های مسافرتی را رو به ورشکستگی کشانده و درخواست انحلال این آژانس ها را افزایش داده است.

ابلاغ مصوبه ای از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی به استان ها مبنی بر عودت وجوه دریافتی درخواست لغو سفر بدون دریافت جریمه، فشارها را بر آژانس ها و مراکز گردشگری بیش از پیش کرده است.

هتلداران و آژانس های مسافرتی در بن بستی گرفتار شده اند که نه راه پس دارند و نه راه پیش و در سراشیبی ورشکستگی وو انحلال قرار گرفته اند

در حال حاضر ۷۴ هزار تخت هتل ها و مراکز اقامتی در مازندران خالی است و هتل‌داران و آژانس های مسافرتی در بن بستی گرفتار شده اند که نه راه پس دارند و نه راه پیش و در سراشیبی ورشکستگی وانحلال قرار گرفته اند.

یک راهنمای گردشگری و مدیر تورهای مسافرتی با اظهار اینکه آژانس های مسافرتی حال و روز خوشی ندارند، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: آژانسی که هواپیما را چارتر کرده باید مابه تفاوت را از جیب بپردازد و هیچ پشتوانه مالی ندارد.

کاظمی با اظهار اینکه حدود ۷۰ روز فرودگاه رامسر تعطیل و فرودگاه های نوشهر و ساری نیز نیمه تعطیل بوده است و بسیاری از بلیت ها لغو شده است، ادامه داد:بزرگترین آژانس های مسافرتی به دلیل نداشتن مشتری و نداشتن توانایی برای پرداخت هزینه ها به حالت نیمه تعطیلی درآمده است و بقیه آژانس ها نیز حال و روز خوبی ندارند و بیشتر آن در حال ورشکستی هستند.

در عین حال ایوب فلاح نژاد فعال گردشگری ورئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه وضعیت آژانس های مسافرتی خوب نیست، می گوید: تاکنون سه آژانس درخواست تعطیلی و انحلال داده اند.

کرونا نسخه گردشگری را پیچید

وی با اظهار اینکه به دلیل گردشگرپذیر بودن استان، آژانس های مسافراتی برای ایام نوروز برنامه ریزی کرده بودند، ادامه داد: شیوع کرونا تمامی برنامه ها را برهم زد و طیف وسیعی از زنجیره های گردشگری شامل هتل ها، آژانس های مسافرتی و غیره را به تعطیلی کشانده است.

فلاح نژاد با عنوان اینکه برای حمایت از بخش گردشگری باید حمایت های ویژه درنظر گرفته شود، تصریح کرد: باید واحدهای اقامتی دولتی به بخش خصوصی واگذار تا بتوانند بخشی از هزینه ها و خسارت ها را جبران کنند.

به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی تاسیسات گردشگری، هتل ها و لغو پروازها و تورهای مسافرتی و گردشگری، حدود ۱۶ هزار نفر در مازندران بیکار شدند و کنسلی تورها خسارت سنگینی روی دست آژانس های مسافرتی گذاشته است.

برآورد اولیه این خسارت ها بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعلام شده است و علی احسانی فعال اقتصادی ومعاون سابق برنامه ریزی استانداری مازندران با اشاره به اینکه کرونا، مشکلات زیادی برای بخش گردشگری استان ایجاد کرده است و برای رونق بخشی دوباره آن باید راهبردهای مهمی را مدنظر قرار دهیم.

تخصصی کردن تورهای گردشگری، ایجاد ابزارتحرک، تشکیل زنجیره مهم بین بخش های مختلف گردشگری از جمله راهبردها برای رونق بخش گردشگری در دوران پساکرونا است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار، تخصصی کردن تورهای گردشگری، ایجاد ابزارتحرک، تشکیل زنجیره مهم بین بخش های مختلف گردشگری را از جمله راهبردها برای رونق بخش گردشگری در دوران پساکرونا برشمرد و گفت: ارائه تسهیلات کم بهره به خسارت دیدگان باید در دستور کار قرار گیرد.

احسانی افزود: واگذاری مهمانسراها به بخش خصوصی را ازجمله راهکارها بیان کرد و گفت: همچنین باید کمیته تخصصی برای رصد مشکلات و پایش آن تشکیل شود و تخصصی کردن تورها نیز در دستور کار قرار گیرد.

این فعال اقتصادی با اظهار اینکه در حاضر بیشترین نگرانی در بخش گردشگری خارجی است، یادآور شد: موضوع باید از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه بررسی و پیگیری شود.

خسارت ۵ هزار میلیارد ریالی آژانس‌های مسافرتی

معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران در جلسه گردشگری استان که در سالن میراث فرهنگی استان برگزار شد، با بیان اینکه شیوع کرونا سبب لغو بسیاری از بلیت ها و قراردادهای آژانس های مسافرتی در استان شده است، میزان برآورد خسارت وارده را بیش از پنج هزار میلیارد ریال بیان کرد.

مهران حسنی افزود: لغو پروازها و قراردادها به آژانس های مسافرتی در استان خسارت های سنگین وارد کرده است و این وضعیت در حالیست که مازندران یکی از قطب های گردشگری به شمار می رود.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا، برنامه های تاسیسات گردشگری و آژانس های مسافرتی برای ماه های اسفند و فروردین را برهم زده است، ادامه داد: بیش از ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم در تاسیسات گردشگری استان مشغول کار هستند.

درخواست انحلال سه آژانس مسافرتی

حسنی بر لزوم برنامه ریزی برای پشت سر گذاشتن پیامدهای ناشی از کرونا خواستار حمایت بخش خصوصی در این زمینه شد و گفت: حدود دو سوم مردم مازندران از زنجیره گردشگری بهره مند هستند و خسارت های وارده به بخش گردشگری فراوان است.

معاون میراث فرهنگی مازندران همچنین با بیان اینکه تاکنون سه آژانس مسافرتی درخواست انحلال داده است، گفت: شیوع کرونا در آستانه بهار خسارت های زیادی به بخش گردشگری وارد کرده است و اگر این حادثه در ماه های پاییزی رخ می داد به مراتب میزان خسارت ها کمتر بود.

همزمان با ایام نوروز و بهار آژانس های مسافرتی بلیت ها را پیش فروش و هتل ها هم نسبت به رزرو اقدام کرده و با خرید مایحتاج سردخانه ها را تکمیل کردند اما سایه شوم کرونا، رعشه براندام گردشگری انداخت و خسارت های میلیاردی روی دست آنان گذاشته است.

کد خبر: ۱۸٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha