۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
سرگیجه دارویی؛ افزایش ۷۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت| کمبود سرمایه در گردش تولید کنندگان را به اغما برد
«بازار» گزارش می دهد؛

سرگیجه دارویی؛ افزایش ۷۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت| کمبود سرمایه در گردش تولید کنندگان را به اغما برد

ناهماهنگی بین دستگاه های دولتی و کم توجهی به وضعیت تولید دارو پس از حذف ارز ترجیحی منجر به کمبود و افزایش قیمت این کالا در بازار شد تا جایی که اکنون وارد کننده داروهایی هستیم که صادرکننده آن بوده ایم.

بازار؛ گروه صنعت: بازار دارو این روزها حال خوشی ندارد، از کمبود و نایاب شدن آن گرفته تا مشابه نویسی برخی اقلام دارویی توسط پزشکان به دلیل نبود آن در بازار، وضعیت دسترسی آسان به دارو را نگران کننده نشان می دهد، آنطور که به گفته کارشناسان بهداشت ادامه چنین روندی می تواند سلامت جامعه را تهدید کند. البته اکنون صنایع دارویی ملزم به تولید سه شیفته دارو شده اند و از طرفی دولت نیز برای تامین این کالای مهم و ضروری دست به واردات زده است اما با توجه به مصرف بالای دارو آن هم در شرایطی که هم اکنون علاوه بر وجود امراض، جراهات ناشی از حوادث، جراحی های بیمارستانی، ویروس های فصلی و پایداری چون کرونا، آنفلوآنزا، سرماخوردگی و... نیز یکی پس از دیگری در فصول سرد سال ظهور و با شیوع گسترده جامعه را فرا گرفته نیاز به مصرف دارو بیشتر شده است، بنابراین برای رفع این مشکل باید فکری اساسی و اصولی شود تا عرضه دارو چه درقالب واردات و چه ساخت داخل با قیمت مناسب صورت گیرد. حال سئوال خیلی ها از مسئولان این است که چرا با وجود صنایع بزرگ و گسترده داروسازی کشور، تولید این کالای سلامت محور که درمان بیماران در گرو آن است به یکباره درسطح وسیعی کاهش یافت، به گونه ای که اکنون خیلی ها برای تهیه برخی داروهای خارجی و بعضا داخلی به دلیل کمبود و یا نایاب بودن آن مجبور می شوند تا آن را از بازار آزاد و با قیمت بسیار گران خریداری کنند.

با حذف ارز ترجیحی خیلی از متولیان سلامت به دولت هشدار دادند که قطع یارانه دارو داروسازان را با مشکلات عدیده ای روبه رو می کند، اما متاسفانه دولت توجه ای به این قضیه نکرد، آزاد سازی قیمت دارو و بدنبال آن عدم پرداخت مابه التفاوت گرانی آن از سوی بیمه ها به داروخانه ها چرخه تولید و توزیع دارو را به هم ریخت و موجب شد تا صنایع دارویی به دلیل افزایش هزینه های تولید انگیزه ای برای تولید آن نداشته باشند

بی توجهی به صنایع داروسازی دارو را گران کرد

دکتر سید محمد تقی حسینی طباطبایی، متولوژی کودکان و فوق تخصص کلیه بیمارستان مفید در گفتگو یا «بازار» می گوید؛ دارو کمیاب شده و قیمت آن بین ۷۰ تا ۷۰۰ درصد در برخی اقلام بدنبال حذف ارز ترجیحی و بی برنامگی دولت گران شده است.

وی با بیان اینکه با حذف ارز ترجیحی خیلی از متولیان سلامت به دولت هشدار دادند که قطع یارانه ۴۲۰۰ تومانی دارو داروسازان را با مشکلات عدیده ای روبه رو می کند، اما متاسفانه دولت توجه آنچنانی به این قضیه نکرد، اظهارداشت: آزاد سازی قیمت دارو و بدنبال آن عدم پرداخت مابه التفاوت گرانی آن از سوی بیمه ها به داروخانه ها چرخه تولید و توزیع دارو را در کشور به هم ریخت و موجب شد تا صنایع دارویی به دلیل افزایش هزینه های تولید انگیزه ای برای تولید آن نداشته باشند.

حسینی طباطبایی در ادامه افزود: تا موقعی که تولید مقرون به صرفه نباشد و شرکت های تولیدی چون صنایع داروسازی درآمد مناسب را کسب نکنند، با قیمت تحمیلی آن هم در شرایط حذف ارزترجیحی که قیمت مواد اولیه دارو را بشدت گران کرده است نباید توقع داشت تولید بصورت مرتب و معمول محصولات دارویی با قیمت مناسب انجام شود. حال ممکن است در یک برهه زمانی فشارهایی به تولید کنندگان وارد شود و یا تسهیلات و امتیازاتی به آنها بدهند اما به نظر می رسد تا اصل قضیه ریشه ای حل نشود.

یک تولیدکننده دارو که نخواست نامش فاش شود نیز گفت: مشکلات دارو در کشور همچنان پابرجاست. بالاخره تولید کنندگان دارو هم تا اندازه ای سرمایه دارند و تا یک جایی به امید وعده های دولتی کار را پیش می برند. از طرف دیگر گرانی مواد اولیه باعث شده تا سرمایه در گردش مورد نیاز این تولیدکنندگان ناگهان چند برابر شود در حالی که پرداخت پول از سوی شرکت های پخش نیز از ۴۵ روز به ۵ تا ۸ ماه رسیده و همه اینها باعث شده تا تولید کننده انگیزه لازم برای تولید را از ترس ورشکستگی از دست بدهد.

برخی داروسازها مواد اولیه ای که قبلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بودند، احتکار کردند و به کار نگرفتند تا با قیمت جدید یعنی ارز نیمایی برای کسب سود بالا اقدام به تولید دارو کنند. به طور مثال یک شیشه شربتی که قبلا ۷ هزار تومان قیمت داشت با نرخ جدید به ۲۶ هزار تومان رسیده بود و بعضا خیلی از داروهای تولیدی با ارز ارزان را انبار کردند تا با قیمت جدید گران بفروشند، این موضوع باعث شد تا دارو گران و خط تولید بخوابد

حذف ارز ترجیحی بدون توجه به عواقب

همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز طی گفتگویی با «بازار» راجع به آشفتگی بازار دارو گفت: همه این مشکلات زمانی شروع شد که ارز ۴۲۰۰ تومانی ترجیحی دارو حذف شد و صنایع داروسازی با چالش جدی کمبود نقدینگی، افزایش هزینه های تولید و ...مواجه شدند در این شرایط تولید دارو برای آنها صرفه چندانی نداشت و دولت نیز با بی برنامگی و عدم پیش بینی و صد البته بی توجهی به وضعیت تولید دارو اقدامات خاص حمایتی را از این قشر به عمل نیاورد. در این میان داروسازان توان واردات مواد اولیه ای که قبلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می شد اما اکنون با حذف آن بایستی با ارز ۷ برابری اقدام به واردات مواد اولیه دارو کنند را نداشتند.

وی با بیان اینکه هشدارهای لازم درخصوص مواجهه با کمبود دارو قبلا داده شده بود اما خیلی به آن توجه نکردند، گفت: حذف ارز ترجیحی بدون تامین و ایجاد زیرساخت های لازم حداقل در این بخش محرز بود آن طوری که داروسازها برای تهیه مواد اولیه خواستار وام بانکی بودند و بانک ها نیز آنها را در این زمینه همراهی نکردند. در چنین شرایطی برخی داروسازها نیز مواد اولیه ای که قبلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بودند احتکار کردند و به کار نگرفتند تا با قیمت جدید یعنی ارز نیمایی برای کسب سود بالا اقدام به تولید کنند. به طور مثال یک شیشه شربتی که قبلا ۷ هزار تومان قیمت داشت با نرخ جدید به ۲۶ هزار تومان رسیده بود و بعضا خیلی از داروهای تولید با ارز ارزان را انبار کردند تا با قیمت جدید گران بفروشند، این موضوع باعث شد تا خط تولید دارو به نوعی بخوابد و عرضه دارو نیز به بازار بشدت کم شود.

قرار بود مابه التفاوت قیمت دارو پس از حذف ارز ترجیحی توسط بیمه ها تامین و به داروخانه ها داده شود اما متاسفانه این روند با قصور و به کندی انجام می شد، این موضوع مهم نیز باعث شد تا داروخانه ها با مشکل کمبود شدید نقدینگی برای تهیه دارو و پرداخت پول به داروسازها مواجه شوند و صنایع دارویی نیز در این چرخه معیوب با کمبود نقدینگی مواجه و تولید دارو به شکل برخط صورت نگیرد

داروخانه ها منتظر پول بیمه ها و داروسازها منتظر پول داروخانه ها

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلات به همینجا ختم نشد، چرا که به دلیل کم کاری، بی توجهی و ناهماهنگی ها بین دستگاه ها بازپرداخت پول نیز از سوی بیمه ها به داروخانه ها که قرار بود مابه التفاوت قیمت دارو پس از حذف ارز ترجیحی توسط بیمه ها تامین و از جیب مردم صرف نشود، متاسفانه با قصور به کندی به داروخانه ها داده می شد، این موضوع مهم نیز باعث شد تا داروخانه ها با مشکل کمبود شدید نقدینگی برای تهیه دارو و پرداخت پول به داروسازها مواجه شوند و صنایع دارویی نیز در این چرخه معیوب با کمبود نقدینگی مواجه و تولید دارو به شکل برخط صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه این مسائل باعث شد تا تولید دارو بشدت افت کند و عرضه آن نیز در بازار کاهش و البته با نرخ گران بدست مصرف کنده برسد، افزود: با حذف ارز ترجیحی هزینه های تولید افزایش یافت زیرا تهیه مواد اولیه با قیمت گران تامین می شد، در چنین شرایطی داد مردم از کمبود دارو بلند شد، آنوقت مسئولان برای تامین و تولید دارو صنایع داروسازی را ملزم به تولید این کالا کردند.

عاملان اصلی ایجاد چالش در صنعت دارو به دلیل بی تفاوتی آنها به سلامت جامعه باید محاکمه شوند، برکناری برخی مدیران در این بخش تنبیه محسوب نمی شود، چرا که مقصران چنین آشفتگی در بازار دارو باید پاسخگوی بی توجهی های خود باشند زیرا مشاهده می شود خیلی ها مواد اولیه و یا دارو را در این شرایط سخت انبار کرده تا با قیمت بالاتری بفروشند

واردکننده داروهایی شده ایم که آن را تولید و صادر می کردیم

سامه یح نجف آبادی درپاسخ به این سئوال که هم اکنون داروسازها سه شیفته کار می کنند و واردات برخی داروها چون آنتی بیوتیک ها و ... در حال انجام است اما باز هم مشاهده می شود برخی اقلام دارویی در داروخانه ها یافت نمی شود، گفت: بدنبال ناکارآمدی های دولت در حذف ارز ترجیحی دارو و بی توجهی به صنایع داروسازی وزارت بهداشت برای تامین نیاز دارویی کشور اقدام به واردات دارو کرده است در حالی که بیش از ۴۰ سال است هنوز داروهایی چون استامینوفن و ... وارد کشور نشده است. بنابراین این مایع شرمساری است با وجودی که خودمان تولید کننده و حتی صادر کننده برخی داروها بوده ایم اما اکنون همان داروها را وارد می کنیم. از طرفی چون مصرف دارو در کشور بالاست، بنابراین واردات قطره چکانی دولت نیز درد آنچنانی را در بحث تامین دارو دوا نمی کند و این اقدامات، اقداماتی مسکن است در حالی که می توانستند از ابتدا با نظارت و برنامه ریزی درست از بروز چنین اتفاقی ممانعت کرد.

وی با تاکید براینکه عاملان اصلی ایجاد چالش در صنعت دارو به دلیل بی تفاوتی آنها به سلامت جامعه باید محاکمه شوند، افزود: برکناری برخی مدیران در این بخش تنبیه محسوب نمی شود، چرا که مقصران چنین آشفتگی در بازار دارو باید پاسخگوی بی توجهی های خود باشند زیرا مشاهده می شود خیلی ها مواد اولیه و یا دارو را در این شرایط سخت انبار کرده تا با قیمت بالاتری بفروشند.

بنا به این گزارش، دولت اکنون برای رفع کمبودهای دارویی کشور اقدام به واردات این کالا کرده است، از طرفی نیز داروسازان را با حمایت های ویژه به تولید این کالا ترغیب کرده این در حالی است که به گفته کارشناسان چنین اقداماتی به دلیل مصرف بالای دارو و از آن مهمتر آشفتگی چرخه تولید، توزیع داروهای وارداتی، مسکنی بیش نیست، بنابراین برای مرتفع شدن این مشکلات بایستی با برنامه ریزی اصولی وارد عمل شد، اقداماتی که منجر به تامین نیاز مالی صنایع تولیدی دارو و از طرفی رفع مشکل نقدینگی داروخانه ها در فروش داروی یارانه ای با تامین به روز بدهی های آنها از سوی بیمه ها شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha