۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
رمزگشایی از کسری ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی تبصره ۱۴ در لایحه دولت
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد

رمزگشایی از کسری ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی تبصره ۱۴ در لایحه دولت

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به ادعای دولت مبنی بر این که درآمد پیش‌بینی شده برای تبصره ۱۴ محقق نمی‌شود و اعداد پیش‌بینی شده موهومی است، این اظهارات مقامات دولتی را توهین به مجلس دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حمیدرضا حاجی بابائی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه مجلس درآمد تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال را غیرواقعی افزایش داده، گفت: دولت در لایحه بودجه درآمد تبصره ۱۴ را ۴۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود، که پس از بررسی‌های انجام گرفته و به درخواست وزارت نفت حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای گازی به این عدد افزوده شد و در بخش هزینه ها نیز این رقم به خود این شرکت اختصاص پیدا کرد بنابراین با حذف این عدد، مجلس در حقیقت درامد ۴۷۰ هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت برای تبصره ۱۴ را به ۶۱۰ هزار میلیارد تومان رسانده است و این درامدهای واقعی را۱۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد نه ۱۶۶ هزار میلیارد تومان.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح محل افزایش درآمد پیش‌بینی شده برای تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال بیان کرد: پیش‌بینی دولت برای صادرات بنزین اعتباری بالغ بر ۱۸۶هزار میلیارد تومان بود که ما آن را به ۲۶۰ هزار میلیارد تومان رساندیم یعنی حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان به عدد پیشنهادی دولت افزودیم؛ در واقع پیش‌بینی ما صادرات ۹ میلیارد دلاری بنزین در سال جاری بود که اگر ۹ میلیارد را با دلار ۳۰ هزار تومانی محاسبه کنیم حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که این عدد حتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از پیش‌بینی مجلس نیز بیشتر است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: براساس گزارشات ارائه شده در ۶ ماه نخست سال از ۹ میلیارد دلار پیش‌بینی شده برای صادرات بنزین حدود ۴ میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار یعنی حدود ۱۰۲ درصد آن محقق شده، همچنین در ۷ ماهه نخست سال نیز تحقق این عدد حدود ۵ میلیارد و ۱۹ میلیون دلار بوده است؛ تحقق این عدد نشان می دهد که پیش بینی مجلس منطبق بر واقعیت ها بوده و درامد خوبی دراین بخش نصیب دولت شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: درآمد بند یک تبصره ۱۴ مربوط به فروش سوخت داخلی است که عدد پیشنهادی دولت یعنی ۷۵ هزار میلیارد تومان در مجلس با ۲ هزار میلیارد تومان افزایش به ۷۷ هزار میلیارد تومان رسید اما نکته قابل توجه ماجرا این جاست که براساس گزارشات رسیده این درآمد نیز تاکنون ۱۱۷ درصد تحقق پیدا کرده است و بنابراین در این بند نیز یک درامد واقعی برای دولت ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: درآمد پیش‌بینی شده در بند های «۳» و «۶» تبصره ۱۴ نیز حدود ۱۷۹ هزار میلیارد تومان بود که ۸۸ درصد آن تاکنون تحقق پیدا کرده که علت عدم تحقق ۱۰۰ درصدی این درآمد را باید در نامه دولت در جریان بررسی بودجه جستجو کرد زیرا دولت در آن برهه با ارائه نامه‌ای رسمی، قیمت سوخت پتروشیمی‌ها را کاهش داد و اگر این درخواست دولت نبود ما شاهد تحقق این درامد نیز بودیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس شاخص های اقتصادی و میزان فعلی تحقق درامدهای دولت به نظر می رسد درآمد جدول تبصره ۱۴ به صورت ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد، تصریح کرد: عزیزان سازمان برنامه و بودجه گفتند که درآمد تبصره ۱۴ حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و مجلس درآمد آن را اضافه کرده است؛ توجه کنیم که از ۴۷۰ هزار میلیارد تومان درامد پیشنهادی در لایحه دولت، ۱۳۶ هزار میلیارد تومان خرج شرکت‌ها است بنابراین فقط ۳۳۴ هزار میلیارد تومان از درامدی که دولت پیش بینی کرده بود قابل هزینه کرد در سایر سرفصل ها نظیر یارانه ها بود.

حاجی بابایی در همین زمینه تصریح کرد: وقتی دولت ماهانه حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان (سالانه ۳۲۴ هزار میلیارد تومان) به ازای یارانه ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند و ۸۰ هزار میلیارد تومان نیز برای دارو و ۸۰ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم یارانه می پردازد یعنی برای این سه موضوع ۴۸۴ هزار میلیارد تومان هزینه می کند؛ اکنون این سوال مطرح می‌شود که اگر مجلس با پیشنهاد دولت برای درامد ۳۳۴ هزار میلیارد تومانی در این بخش موافقت می کرد؛ دولت چگونه قادر بود کسری بودجه بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی را در این بخش جبران کند؟

حاجی بابایی با اشاره به اضافه شدن درآمد حدود ۴ هزار میلیارد تومانی از محل بندهای دیگر خاطرنشان کرد: با درآمدی که دولت در لایحه بودجه برای تبصره ۱۴ پیش‌بینی کرده بود و هزینه‌های که اکنون دولتمردان در حال پرداخت آن هستند، بودجه بیش از ۱۴۰هزار میلیارد تومان کسری پیدا می‌کرد، باید این سوال پاسخ داده شود که دولت از چه محلی و چگونه می‌توانست این کسری را تامین کند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ خطاب به سازمان برنامه و بودجه، گفت: ما برای شما منبع مشخص کردیم و شما در حال هزینه آن هستید، بایدبه این پرسش پاسخ داده شود که موضوعات دیگری ماند کمیته امداد، بهزیستی، درمان و ... دیده شده در تبصره ۱۴ چه می‌شود؟

وی اعلام آمادگی کرد که با افرادی که به اعداد و ارقام بودجه مسلط هستند، این موضوعات را تبیین کنند تا مشخص شود که درآمدهای پیش بینی شده برای تبصره ۱۴ محقق می‌شود یا خیر.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم طرح این موضوع که درآمد پیش‌بینی شده برای تبصره ۱۴ محقق نمی‌شود و اعداد پیش‌بینی شده موهومی است را توهین به مجلس دانست و تصریح کرد: از مجلس دفاع می کنم.

کد خبر: ۱۸۷٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha