۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
شمش‌های صادراتی در انبار کارخانه‌ها خاک می‌خورد| تولید کننده بدون سرمایه از خط تولید خارج می‌شود
در گفت‌وگو با یک تولیدکننده واکاوی شد؛

شمش‌های صادراتی در انبار کارخانه‌ها خاک می‌خورد| تولید کننده بدون سرمایه از خط تولید خارج می‌شود

مشهد- شرایط تحریم؛ افزایش قیمت ارز و بی‌ثباتی در بازار مواد اولیه شرایط بسیار سختی را برای تولیدکنندگان صنعتی به همراه داشته است به‌گونه‌ای که در حال حذف بسیاری از آن‌ها از خط تولید است.

بازار؛ گروه استان‌ها: آلومینیوم‌ها یکی از بهترین و کاربردی‌ترین عناصر می‌باشند که با توجه به مزایا و ویژگی‌هایی که دارند در صنعت‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این عناصر دارند سبک بودن آن‌ها، استحکام و مقاومت بالای آن‌ها در برابر خوردگی و … می‌باشد لذا این نوع عناصر دارای فرآورده‌های بسیاری می‌باشند که یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های آن بیلت آلومینیوم است.

خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که در تولید بیت آلومینیوم فعال و تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کند اما شرایط تحریم و مشکلات حوزه تولید موجب شده تا اکنون بسیاری از تولیدات آن در انبار کارخانه‌ها خاک خورده و امکان صادرات و فروش محصول کاهش پیدا کند.

در همین راستا با حسن احمدی مدیرعامل کارخانه «آساک شمش» پیرامون مشکلاتی که در حوزه تولید دارد ساعتی را به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* لطفا خودتان را معرفی بفرمائید

حسن احمدی متولد ١٣۶٧ متولد شهرستان قوچان و در حال حاضر مدیرعامل کارخانه«آساک شمش» هستم.

* واحد تولیدی شما از چه زمانی راه‌اندازی و چه محصولی را تولید می‌کند؟

من از سال ١٣٩٢ این کار را شروع کرده ام .واحد ما ضایعات آلومینیوم و خاک‌های صنعتی آلومینیوم را خریداری کرده و شمش و بیلت تولید می‌کند که در استان خراسان رضوی تنها واحدی که مشغول به این کار می‌باشد واحد تولیدی آساک شمش است.

* بیلت آلومینیوم چه مصارفی دارد؟

مصرفی برای ظروف است و شمش آلومینیوم مورداستفاده برای قطعات ماشین نیز می‌باشد.

شمش‌های صادراتی در انبار کارخانه‌ها خاک می‌خورد| تولید کننده بدون سرمایه از خط تولید خارج می‌شود

* مشتریان شمارا چه صنایعی تشکیل می‌دهند؟

میزان زیادی از شمش‌های تولیدشده توسط واحد صنعتی ما به کارخانه‌های ایران‌خودرو برای قطعات آلومینیومی ماشین‌ها مانند سر سیلندر فرستاده می‌شود و اگر سفارش‌ها ایران‌خودرو کاهش پیدا کند، تولید برای روشنایی‌های تزئینی فضای سبز که به‌اصطلاح به آن‌ها«کله گلدانی» فضای سبز گفته می‌شود را انجام می‌دهیم. این تولیدات برای شهرداری‌های مشهد، گلبهار،تهران و اهواز انجام می‌شود و از این مراکز ثبت سفارش داریم.

* روزانه چقدر محصول تولید می کنید؟

روند تولید این شمش‌ها به این صورت است که ابتدا خاک مخصوص و مواد اولیه وارد کوره می‌شود و پس از ذوب آن‌ها شمش و بیلت تولید می‌شود که تولید این واحد روزانه به میزان دو تن می‌باشد.

* چقدر برای راه‌اندازی این کارخانه سرمایه‌گذاری کردید؟

من در سال ١٣٩٢ برای شروع کار ، دو میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ام اما متأسفانه اکنون برای شروع این کار حداقل ١٠ میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

* خط تولید شما تا چه میزان به واردات و فناوری خارجی وابسته است؟

دستگاه‌های واحد تولیدی ما به‌ جز کوره که تولید کشور هند می‌باشد از تولیدات داخلی تهیه شده است اما به دلیل افزایش قیمت ارز و مواد اولیه تمامی واحدها قیمت دستگاه‌ها نیز افزایش پیداکرده است. همچنین با افزایش قیمت ملک و مصالح سرمایه موردنیاز طی این هشت سال پنج برابر شده است و لذا امکان هر گونه توسعه را بدون سرمایه از تولید کننده سلب می‌کند.

* این واحد تولیدی برای چند نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است؟

این واحد به‌طور مستقیم برای ١۶ نفر که داخل کارگاه مشغول می‌باشند اشتغال‌زایی کرده است و همچنین به‌طور غیرمستقیم برای ١٠ نفر که بار ها را تحویل می‌گیرند، موجب ایجاد اشتغال شده است.

شمش‌های صادراتی در انبار کارخانه‌ها خاک می‌خورد| تولید کننده بدون سرمایه از خط تولید خارج می‌شود

* تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟

تاکنون هیچ حمایتی از سوی دولت نشده‌ام و تسهیلاتی دریافت نکرده‌ام.

* بازار فروش محصولات شما چه استان هایی است؟

بازار فروش محصولات تولیدی ما در شهرهای تهران و اراک است.

* آیا درزمینهٔ صادرات نیز فعالیت دارید ؟

در حال حاضر واحد صنعتی ما صادرات ندارد. چراکه از بهمن‌ماه سال گذشته مسیر صادرات بسته‌شده است.

در سال‌های اخیر گذشته صادرات شمش‌های استیل را به مصر انجام می‌دادیم اما با بستن صادرات قیمت آن شمش‌ها از کیلویی ۶٧ هزار تومان به ٢٠ هزار تومان رسیده است و حدود ١۵٠ تن از آن موجود است که متأسفانه خریدوفروش نمی‌شود.

* با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟

تاکنون مشکلات فراوانی بر سر راه تولیدمان بوده است اما از ابتدا امسال مسیر تولید به‌شدت دشوار شده است و می‌توان گفت تنها دلیل ادامه کار وجود کارگرانی است که چندین سال می‌باشد در کنار ما مشغول به کار می‌باشند و حس تعهد اخلاقی است.

شمش‌های صادراتی در انبار کارخانه‌ها خاک می‌خورد| تولید کننده بدون سرمایه از خط تولید خارج می‌شود

از طرفی دلیل مشکلاتمان نوسانات بسیار زیاد ارز می‌باشد این در حالی است که در سال ١۴٠٠ علی‌رغم افزایش نرخ دلار نوسانات در بازده زمان‌های طولانی اتفاق افتاد اما متأسفانه از شروع سال جدید نوسانات در زمان‌های کوتاه و به‌طور ناگهانی اتفاق افتاده است .

* تحریم‌ها چه اثری بر روی کار و فعالیت شما داشته است؟

ازآنجایی‌که در حوزه فعالیت واحد ما قیمت دلار بسیار تأثیرگذار می‌باشد. تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار باعث تأثیرات منفی درروند تولید واحد صنعتی ما نیز شد و با بالا رفتن قیمت دلار هزینه‌های مربوط به مواد اولیه، هزینه‌های حمل‌ونقل و حقوق کارگران نیز افزایش پیداکرده است.

تولیدکنندگانی که نقدینگی بیشتری دارند و مواد اولیه را با تناژ بالا خریداری می‌کنند، نسبت به تولیدکنندگانی که مواد اولیه را به قیمت روز خریداری می‌کنند، هزینه کمتری را صرف کرده و محصول را ارزان‌تر ارائه خواهند داد و لذا این موضوع موجب حذف بسیاری از تولید کنندگان با سرمایه اندک می شود که حمایت دولت را می طلبد

همچنین با افزایش قیمت این موارد قیمت تمام‌شده محصولات نیز افزایش پیداکرده است و در بازار فروش رقابت سخت‌تر شده است .چراکه تولیدکنندگانی که نقدینگی بیشتری دارند و مواد اولیه را با تناژ بالا خریداری می‌کنند، نسبت به تولیدکنندگانی که مواد اولیه را به قیمت روز خریداری می‌کنند، هزینه کمتری را صرف کرده و محصول را ارزان‌تر ارائه خواهند داد و لذا این موضوع موجب حذف بسیاری از تولید کنندگان با سرمایه اندک می شود که حمایت دولت را می طلبد.

* برای تهیه مواد اولیه چه مشکلاتی دارید ؟

عدم ثبات قیمت مواد اولیه بزرگ ترین مشکل واحدهای تولیدی می‌باشد و متاسفانه تولید کننده نمی‌تواند برای خرید مواد اولیه و میزان هزینه مربوط به آن برنامه‌ریزی کند.به‌طور مثال مواد اولیه موردنیاز واحد ما از سال گذشته تاکنون از کیلویی ٣٢ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان رسیده است.

* به نظر شما چه موانعی را باید از سر راه برداشت و چه حمایت‌هایی را لازم می‌دانید؟

تنها حمایت و پشتیبانی که تولیدکنندگان انتظار دارند ،حمایت از سوی دولت و نهادهای دولتی می باشد. چراکه در وضعیت فعلی جامعه، سراپا نگهداشتن هر کاری نیاز به تلاش های فراوان است.

اما در این مسیر ضمن موانع فراوان، تولیدکنندگان تنها هستند و هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شوند لذا اگر موانع مسیر تولید کاهش پیدا کند، علاوه بر تولیدکننده به نفع اقتصاد کشور نیز خواهد بود.

کد خبر: ۱۸۷٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha