۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
اقتصاد کشاورزی؛ مقاوم در برابر تحریم، موثر در اقتصاد مقاومتی
گزارش بازار از ضرورتهای توجه مجلس به کشاورزی

اقتصاد کشاورزی؛ مقاوم در برابر تحریم، موثر در اقتصاد مقاومتی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از حمایت ۱۰۰ درصدی و تصویب لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت در سال ۹۹ خبر داد و توجه ویژه به محصولات استراتژیک کشاورزی را امری مهم تلقی کرد.

علی باقری- بازار: بخش کشاورزی در همه جوامع یکی از مهم ترین بخش های زیربنایی آن کشور به حساب می آید که مایحتاج ضروری برای خورد و خوراک و سایر امورات آن کشور یا به تولید در این بخش نیاز دارد یا واردات؛ حال بستگی به آن کشور دارد که با توجه به شرایط خود چه طور به تأمین مایحتاج ضروری خود می پردازد.

 کشور ما نیز از این قائده مستثنی نیست و اکنون برای تأمین خورد وخوراک، چه از جانب مردم و چه از جانب دولت مشکلاتی به وجود آمده است؛ مشکلاتی که شاید اگر به آن به خوبی و درستی توجه نشود، خسارات جبران ناپذیری از بسیاری لحاظ به کشور تحمیل کند.

لذا باید همه مسئولانی که تاکنون دلسوزانه به فکر اعتلای این نظام و دستاوردهای بی شمار آن بوده اند، همچون گذشته به خوبی مشکلات را احصا کنند تا در جایی توسط دشمن که این روزها به فکر زمین گیر کردن کشور است، غافلکیر نشوند و همچنین توانسته باشند در قبال تهدیدات دشمنی که سر از پا نمی شناسد و این روزها نیز شدت پیدا کرده است، حرفی برای گفتن داشته باشند.

این روزها که وضعیت تحریم و فشارها به اوج خود رسیده است، طبیعی است اگر مشکلات مالی در هر وزارتخانه ای وجود داشته باشد؛ اینجاست که باید اقتصاد مقاومتی را مقدم بر هر موضوعی در هر جایی بدانیم و از آن به خوبی بهره ببریم؛ باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا هزینه ها با صرف اقتصادی باشد؛ البته نه به این منظور که قیمت ها به گونه ای شود تا در تأمین مایحتاج مردم را با مشکل مواجه کند.

لذا با توجه به شرایط کنونی کشور نیاز به حمایت های مختلف از وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان که در اصل حمایت از آحاد مردم است بیش از پیش حس می شود؛ حمایت در این زمینه باید از عالی ترین سطح وزارتخانه جهاد کشاورزی آغاز شود که در این باره  جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۸ آذر ۹۸ با  با تاکید بر اینکه وزیر جهاد کشاورزی باید با کمیسیون تخصصی کشاورزی مجلس تعامل داشته باشد و از نظرات کارشناسی آنها استفاده کند، گفته بود: این فرد باید قوانین موجود در بخش کشاورزی را رعایت کند، درحال حاضر بر اساس آمارهای موجود تنها ۱۲ درصد از قانون برنامه ششم توسعه اجرایی شده و با ادامه روند کنونی ۸۰ درصد از این قانون اجرایی نمی‌شود.

سراغ چند تن از نمایندگان کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس رفتیم تا درباره برنامه های مجلس در بخش کشاورزی بپرسیم.

از عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره اقداماتی که مجلس می تواند برای حمایت از وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان انجام دهد، پرسیدیم که به خبرنگار بازار گفت: مهم ترین موضوع در این باره، انتخاب وزیر خوب، با تیم کاری قوی است تا وزارتخانه بتواند مشکلات خود را راحت تر رفع کند.

توجه به کشاورزان و تولیدکنندگان برای خودکفایی و استقلال کشور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: توجه بیش از پیش دولت به کشاورزان و تولیدکنندگان برای خودکفایی و استقلال کشور امری بدیهی است که باید آن را مورد توجه قرار داد.

حاتمیان بیان کرد: قوانینی که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ آمده است، توسط مجلس تقویت و تصویب خواهد شد و حمایت ۱۰۰ درصدی دولت از مجلس بابت طرح ها و قوانین وجود خواهد داشت.

همچنین علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار بازار در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت تحریم ها مجلس چه برنامه ای برای حمایت از وزارت جهاد کشاورزی و به طور کلی کشاورزان دارد، گفت: اکنون مهم ترین موضوع در این زمینه، وضعیت بودجه ای است که دولت آن را دیده است و مجلس  تایید کننده ارقام ارایه شده است.

محدودیت در بازار واردات محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: ولی در کمیسیون کشاورزی برای بهبود اوضاع سعی ما بر این است که برای بخش صادرات محصولات کشاورزی یارانه و برای واردات آن محدودیت ایجاد کنیم. تا ارز دولتی به این بخش اختصاص نیابد؛ با این اقدام رقابت بازار داخلی تولیدکنندگان صلب نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در صورتی که متکی بر اقتصاد کشاورزی باشد به شکل مناسب تری اجرایی می شود، افزود: این موضوع به دلیل آن است که اقتصاد بخش کشاورزی قابل اتکا است و تحریم ها بر آن اثر کم تری دارند.

لزوم توجه ویژه به محصولات استراتژیک کشاورزی

ابراهیمی خاطرنشان کرد: التهاب در قیمت محصولات و نوسانات ارزی به از بین رفتن سرمایه ها منجر خواهد شد و برای ثبات در بخش کشاورزی باید نهاده در اختیار کشاورز قرار داده شود تا محصولات به صورت متوازن در بازار عرضه شوند؛ هم چنین اگر درآمدها معنادار شوند می توانیم به خوبی از پس تحریم ها بر آییم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه این موضوع را می دانند که ایجاد بازار مطمئن چه در بورس، چه در بازار داخل و چه در بازار خارج از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می توان در بخش کشاورزی به این سرمایه ها تکیه کرد؛ اکنون گندم از مهم ترین محصولات استراتژیک است و شورای اقتصاد باید به بخش کشاورزی و علی الخصوص این موضوع به دلیل اهمیت آن توجه ویژه کند.

به گزارش بازار، با توجه به مشکلات حال کشور باید دید وزارت کشاورزی تا چه زمانی با سرپرست اداره خواهد شد و وزیر منتخب تا چه حد می تواند در توزیع کالای کشاورزی که مورد نیاز و ضرورت کشور است نقش خود را به خوبی ایفا کند.

کد خبر: ۱٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha