۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
ساخت سوله فوق سوله سبک در رشت

ساخت سوله فوق سوله سبک در رشت

اولین قدم برای انجام یک کسب و کار بزرگ، داشتن مکان مناسب برای ادامه فعالیت کارکنان در محیطی مناسب است.

به گزارش بازار، اولین قدم برای انجام یک کسب و کار بزرگ، داشتن مکان مناسب برای ادامه فعالیت کارکنان در محیطی مناسب است.  که سوله سبک این نیاز را به راحتی برطرف می کند که امروزه در اکثر شهرها و حتی روستاها در ابعاد و کاربری های مختلف دیده می شود و مردم در آن مشغول به کار هستند.

با گذشت زمان و اعمال تغییرات و رفع نواقص فراوان توسط مهندسین حرفه ای در این زمینه، اکنون سوله ها بر اساس کارایی و طراحی مورد نظر کارفرما به مراحل مختلف طراحی، ساخت و بهره برداری رسیده اند.

امروزه سوله ها معمولاً با تیرهای آهنی، صفحات فولادی و پایه های بتنی طراحی و ساخته می شوند. علاوه بر این، مقدار و اندازه استفاده از هر مصالح ساختمانی بسته به کارایی سوله، نحوه استفاده از سوله و مدل مد نظر کارفرمایان متفاوت خواهد بود زیرا هر سوله می تواند از نظر کارایی با بقیه متفاوت باشد.

انواع سوله

امروزه بسته به نیاز کارفرما انواع سوله وجود دارد و استفاده از سوله های پرکاربرد بر اساس کارایی و نیاز کارفرما دارای ویژگی های متفاوتی می باشد که سوله سبک و سنگین دو دسته انواع سوله را تشکیل می دهند.

این نوع سوله های سنگین طراحی خاص و متفاوتی دارند که می تواند کارایی خط تولید انبوه را بهبود ببخشند، زیرا سوله سنگین یکی از سوله های بلند با طراحی زمان بر، ساخت و بهره برداری طولانی تر سبب می شود برای مناطق با مقیاس کوچکتر، مناسب و اقتصادی تر نبود. برای فضاها و محیط های وسیع که امکان ایجاد کارخانه های حرفه ای کاملا مجهز را فراهم می کند مقرون به صرفه و منحصر به فرد است.

سوله های سبک نیز سوله هایی هستند که در زمان کمتری نسبت به سوله های سنگین قابل طراحی، ساخت و بهره برداری هستند، ساخت آنها آسان است و علاوه بر آن امکان جابجایی سوله در این دسته از سوله ها فراهم است.

از سوله های پرکاربرد می توان به سوله های خرپایی تیر صفحه ای در خانواده سوله های سنگین اشاره کرد که اکنون سوله های سبک مانند سوله های لوله ای دارای امکانات و مزایای بیشتری نسبت به سوله های خرپایی تیر ورقی سنگین هستند.

سوله سبک

در ساخت سوله، اصلی ترین و بهترین جایگزین برای سوله های سنگین خرپایی، سوله های سبک می باشد که در مقایسه با سوله های سنگین پرطرفدار و پرکاربردهستند که دارای مزایا و ویژگی های بسیار مفید و قابل توجهی می باشد.

از مزایای سوله های سبک می توان به زمان ساخت کوتاه، کیفیت بسیار بالا و ثابت در استفاده طولانی مدت، استحکام و دوام بالا، کیفیت مواد، اجزای مورد استفاده در سوله سبک و قابلیت نصب و راه اندازی انواع ماشین آلات، قطعات و ابزار در داخل این دسته از سوله ها اشاره کرد.

علاوه بر این، برای مصارف مختلف صنعتی و غیر صنعتی، امکان ساخت جرثقیل سقفی با تناژ بالا، استفاده از سقف های مختلف از نظر مصالح و ترکیب، عدم محدودیت در دسترسی به دهانه ورودی و خروجی سوله و از همه مهمتر هزینه و کارایی این سوله ها در بین انواع سوله های خانواده سوله سنگین سنگین اشاره کرد که سوله سبک بهترین انتخاب و برجسته ترین انتخاب است.

امروزه سوله های سبک در ابعاد و کارکردهای مختلف ساخته می شوند و مهمترین ویژگی این سوله ها صرفه اقتصادی و استحکام و مهندسی ساخت این سوله ها می باشد که در این ویژگی ها انتخاب سوله سبک برای انواع کسب و کار ها، مشاغل، کارخانجات و تولیدی ها را به گزینه اول تبدیل کرده است.

به همین دلیل شرکت ها، کارخانه ها و سیستم های محدودی در زمینه مهندسی، طراحی و ساخت و احداث سوله های سبک از شهرت بالایی برخوردار هستند و شرکت بیستون سازه یکی از معتبرترین و معتبرترین طراحان و سازندگان سوله سبک می باشد که کیفیت بالا پروژه ها، و رضایت مندی تمامی کارفرمایان از جمله تمایزات این شرکت نسبت به سایر شرکت های فعال در این زمینه است.

ساخت سوله فوق سوله سبک در رشت

نحوه ساخت سوله سبک

اگر در فرآیند ساخت سوله خود تا حد امکان از فولاد کمتری استفاده کنید،  ساخت سوله بدون هزینه اضافی ارزان تر خواهد بود. زیرا بیشترین هزینه ساخت سوله به اسکلت آن که از فولاد است اختصاص می یابد. به همین دلیل، اگر می خواهید سوله ارزان تری بسازید، باید میزان فولاد مصرفی خود را کاهش دهید.

لازم به ذکر است که اینگونه سوله ها قبلا تولید شده اند و به آنها سوله سبک می گویند. این نوع سوله ها از فولاد و پروفیل ساخته می شوند و گاهی به آنها سوله با قوطی هم می گویند.

یک مهندسی ساخت در نحوه ساخته شدن سوله سبک و عدم استفاده از فولاد زیاد سبب می شود که وزن سوله تولید شده زیاد سنیگن نباشد. همه این فرایند ها باعث صرفه جویی هزینه ۳۰ الی ۵۰ درصدی می شود.

نحوه طراحی سوله سبک:

امر طراحی سوله کاریست تخصصی و بسیار دقیق، فاکتورهای مهمی در طراحی دخیل هستند که بی توجهی به آنها می تواند هم هزینه گزافی را به سازنده تحمیل کند که صرفه اقتصادی را زیر سوال می برد و هم ممکن است نتیجه معکوس داده و استحکام و پایداری سازه را تضعیف نماید وموجب ایجاد حوادث جبران ناپذیر گردد. برای طراحی یک سوله اطلاعات زیر مطلوب است:

  • بارگذاری برای بار مرده، بار برف و بار نامتقارن
  • بارگذاری جانبی سوله شامل بار باد و زلزله
  • بارگذاری جرثقیل برای سوله، سوال: آیا جرثقیل در طراحی سوله در نظر گرفته شود یا خیر؟
  • ضریب منطقه‌ای، رفتار واهمیت برای سوله
  • ارتفاع جانبی سوله و ارتفاع دیوار
  • دهانه و طول سوله
  • تعداد قاب های طولی سوله
  • درز انقطاع
  • محاسبه ضریب طول موثر
  • درصد شیب سقف سوله
  • پوشش مورد نظر سقف سوله (ساندویچ پنل یا ورق گالوانیزه وتوری مرغی)
  • تنش مجاز خاک منطقه موردنظر و نوع زمین ساختگاه
  • نحوه کنترل جابجایی

ساخت سوله فوق سوله سبک در رشت

کنترل کفایت اعضاء در برابر نیروهای موضعی وتعبیه سخت کننده در صورت نیاز راهنمایی جهت انتخاب صحیح مقاطع غیر منشوری با توجه کاربری سوله ساختمان سوله شامل ستون، رفتر، پرلین، استرات، وال پست، بادبند، سگراد، سینه بند، پیچ و مهره و سایبان می‌باشد

ساخت سوله سبک چند روش دارد

سوله سبک به ۳ روش ساخته و تولید می شود که شامل موارد زیر است.

  • سوله خرپایی
  • سوله به روش لوله ای
  • سوله به روش UBM

دلایل استفاده از سوله سبک

از آنجایی که سوله های سبک بهترین و خاص ترین نوع سوله ها هستند، امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و به دلایل مختلف از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند که باعث افزایش ساخت سوله های سبک شده است.

سوله های سبک و انواع آن ها با توجه به نیاز کارفرما و نوع کاربری آن ها دارای مزایا و ویژگی های متمایز و فراوانی هستند که در ادامه به چرایی استفاده از سوله های سبک می پردازیم.

وزن سوله

سوله های سبک به دلیل استفاده از قطعات و المان های سازه ای مستحکم و خاص نسبت به کل سازه و اجزای به کار رفته در آنها وزن متناسبی دارند و مهم ترین ویژگی سوله های سبک، کم وزن و سبک بودن آنها نسبت به سوله های سنگین است.

ساخت سوله فوق سوله سبک در رشت

با توجه به وزن و هزینه بالای فولاد ضخیم و خالص، ساخت سوله سنگین از نظر وزن کل بدنه سازه و هزینه آن به صرفه نیست اما در مقایسه با سوله سبک به دلیل استفاده از ترکیبات فلزی با کیفیت بالا، وزن و هزینه اقتصادی بهتری نسبت به سوله های سنگین ارزش سرمایه گذاری بالایی را به همراه دارند.

اندازه دهانه ورودی سوله

سوله های سنگین عموماً به دلیل استفاده از مصالح مستحکم و اعضای ساختمان از جمله فولاد ضد زنگ از هزینه بالایی برخوردار هستند که در حال حاضر یکی از معایب این ساختمان‌ها است و همین عیب باعث ایجاد محدودیت در دهانه ورودی سوله های سنگین می شود.

محدودیت دهانه ورودی سوله دسترسی به سوله ها را در سوله های سنگین مشکل می سازد که در مقابل اندازه دهانه ورودی سوله های سبک به دلیل مهندسی و طراحی متمایز این سوله ها از فضای گسترده ای برخوردار است که برای کسب و کار های عظیم به همراه ماشین آلات بزرگ ویژگی شاخص و مهمی به شمار میرود.

استحکام و عمر طولانی

امروزه از آنجایی که افراد زیادی با تخصص یا بدون تخصص در مشاغل زیادی فعالیت می کنند، معایب و مشکلات خاصی برای آن کسب و کار وجود دارد که از جمله آنها می توان به ساخت سوله های سنگین خرپایی تیر ورقی با عمر و استحکام کوتاه اشاره کرد.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل جایگزینی سوله های سبک به جای سوله های سنگین عمر و استحکام بالای سوله های سبک در طولانی مدت بودند که این امکان را به کارخانجات و مشاغل فراهم می کردند تا سال ها بدون هیچ گونه ایراد جزئی در بدنه و ساختار سوله به روند کاری خود ادامه دهند.

صرفه اقتصادی

از دیگر علل و معایب عمده سوله های تیر ورقی خرپایی سنگین می توان به استفاده از سازه های تمام فلزی و تمام فولادی در تمامی قسمت های سوله اشاره کرد که امروزه با وجود گرانی و قیمت تمام شده فولاد و فلزات خاص و مفید در این زمینه، ساخت و ساز و سوله سازی خرپایی تیر ورقی از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.

اما سوله های سبک با بهره گیری از فلزات خاص و ترکیبات این فلزات در بدنه، اتصالات، و سقف از صرفه اقتصادی و هزینه کمتری در مهندسی، طراحی و ساخت و احداث این سوله ها برخوردار بوده که از اصلی ترین تمایزات و ویژگی های مهم سوله های سبک به شمار میرود.

مزایای سوله

  • ایجاد استحکام متناسب با نیاز طراحی
  • امکان پرهیز از عیوب ذاتی سازه‌های تیرورقی در سوله
  • امکان طراحی و اجرای سازه‌هایی با ابعاد بزرگ و بسیار قابل توجه
  • فونداسیون سبک‌تر در قیاس با سازه‌های مشابه تیرورق
  • سبکی قابل توجه سازه
  • ایمنی زیاد در برابر عوامل مخرب محیطی همچون زلزله (به دلیل نسبت استحکام به وزن بالا)
  • انعطاف پذیری زیاد
  • توانایی اجرای سازه‌هایی با اشکال متنوع
  • امکان استفاده از مصالح متنوع در ساخت سوله

ساخت سوله فوق سوله سبک در رشت

ساخت سوله فوق سوله سبک در رشت

شرکت بیستون سازه آذران مفتخر است که برای اولین بار در ایران اقدام به طراحی و ساخت سازه‌های بی‌ستون لوله ای (سوله سبک سیلندری) می‌نماید. هزینه باور نکردنی، سرعت استثنائی و مقاومت بسیار زیاد این سازه‌ها در شرایط سخت آب و هوایی و اقلیمی همچون برف سنگین، طوفانها، گردبادها و همچنین زلزله‌های شدید، آنها را جهت ساخت بناهای مهمی همچون مدارس، بیمارستانها، ساختمانهای اداری و تجاری، مکانهای ورزشی، بناهای مسکونی و … ایده آل ساخته است.

دیگر نیازی به صرف هزینه سنگین و انتظاری طولانی جهت ساخت ساختمانهای صنعتی، کشاورزی، تجاری و مسکونی ندارید. با بیستون سازه با صرف هزینه‌ای بسیار پایین‌تر و در زمانی فوق العاده کوتاه با اطمینان بیشتر سازه‌ای دلخواه خواهید داشت.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی سوله سبک و ساخت آن در رشت پرداختیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته کار ها آسان تر می شود و دیگر نیاز نیست ماه ها هزینه و زمان خود را صرف ساخت و ساز ساختمان ها کنید. در حداقل زمان و کمترین هزینه می توانید با بیستون سازه بهترین مکان را برای فعالیت های صنعتی، تجاری و... خود بسازید.

کد خبر: ۱۸۷٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha