۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
۵۹ درصد مشترکین آب در تهران پرمصرف هستند
بر اساس آمارهای شش ماه نخست ۱۴۰۱؛

۵۹ درصد مشترکین آب در تهران پرمصرف هستند

بر اساس آخرین آمارها در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۷ درصد از مصرف‌کنندگان آب بخش خانگی در تهران مصرف منطبق بر الگو داشته‌اند، ۵۹ درصد «پرمصرف» و ۴ درصد «بدمصرف» بوده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، این در حالی است که آب ارزشمندترین کالایی است که فارغ از ارزش ذاتی آن، با تعرفه یارانه‌ای در اختیار مردم قرار گرفته و در واقع مشترکان پرمصرف و بدمصرف هزینه مصارف نامتعارف و نامتعادل و بی‌ضابطه خود را از جیب آحاد مردم کشور می‌پردازند.

بر اساس این گزارش توجه جدی به الگوی مصرف، تغییر رویکرد کلی و عموم جامعه به روش‌های مصرف آب، توسعه دانش و فرهنگ استفاده از وسایل کاهنده مصرف و همچنین تجدیدنظر در سیاست‌های مصرفی از سوی مجلس، دولت، شهرداری‌ها ضروری است. کمااینکه با صرفه جویی مشترکان در مصرف برق وزارت نیرو موفق به عبور بدون خاموشی از تابستان ۱۴۰۱ شده است و این امر در موضوع آب نیز میسر خواهد بود. شایان ذکر است.

بنا بر این گزارش وقوع تغییرات اقلیمی با اثرات مشهود جهانی و بحران آبی در سطح دنیا در بخش عمده‌ای از دنیا از جمله کشور ایران به مسئله و اولویت اول تبدیل شده است.

وزارت نیرو تلاش دارد تا با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، از طریق اجرای برنامه‌های مدیریتی، فنی و اجتماعی- فرهنگی در جهت تعدیل اثرات منفی خشکسالی اقدام کند.

همچنین بنا بر گزارش‌های رسمی‌ روند عمومی متوسط بارش کشور در گذر زمان رو به کاهش بوده است به طوری که میانگین بارش ۵۳ ساله کشور بر اساس ایستگاه‌های بارش وزارت نیرو حدود ۲۵۰ میلیمتر بوده در حالیکه میانگین ۱۰ ساله اخیر به حدود ۲۳۶ میلیمتر کاهش یافته است. وزارت جهادکشاورزی به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ی آب، باید اجرای برنامه الگوی کشت بهینه که کلیات آن در شورای عالی آب نیز مطرح شده است را در دستور کار خود قرار دهد.

بر اساس تعهدات عنوان شده توسط وزارت جهادکشاورزی در این برنامه قرار است مصارف کشاورزی سالانه ۳ میلیارد مترمکعب در سال تا سال ۱۴۰۴ کاهش یابند که در صورت تحقق این مهم، بهبودی در تعادل منابع و مصارف آب کشور اتفاق خواهد افتاد و می‌توان از منابع حاصله در جهت پایداری تأمین آب شرب بهره جست.

در بخش برق هم در تابستان امسال نه تنها برخلاف سال گذشته تجربه‌های تلخ خاموشی‌های گسترده برق تکرار نشد، بلکه به ظرفیت تولید برق کشور نیز افزوده شد و دستاوردی ارزشمند که به واسطه مجموعه عوامل متعددی رقم خورد، امیدها را برای بهبود وضعیت صنعت برق کشور در آینده زنده کرد.

واقعیت این است که این مهم به واسطه اقداماتی از جمله ایجاد ۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق، تعمیرات بیش از ۹۵ درصدی نیروگاه‌های کشور در زمستان ۱۴۰۰، مدیریت مطلوب ذخایر آبی نیروگاه‌های برقابی، اصلاح تعرفه‌ها و وضع پاداش برای کم‌مصرف‌ها و جریمه برای پرمصرف‌ها، نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان پرمصرف، مدیریت میزان مصرف برق در بخش‌های صنعت، کشاورزی و اداری، فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی گسترده انجام شده است.

به طور مثال در بخش کشاورزی و در قالب تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با کشاورزان مقرر شد تا از ساعت ۱۱ الی ۱۸ به مدت ۵ ساعت چاه‌های کشاورزی خاموش شوند. همچنین در بخش صنعت نیز به‌گونه‌ای عمل شد که از ۶۳۰ هزار مشترک صنعتی در کشور، ۵۸۰ هزار مشترک بدون هیچ محدودیت و برنامه مدیریت مصرف، از انرژی کامل در اوج بار سال ۱۴۰۱ استفاده کردند و برق ۴۹ هزار و ۵۵۸ مشترک صنعتی دیگر نیز که در سال گذشته به صورت روزانه و از ساعت ۱۱ صبح لغایت ۲۰ قطع می‌شد، امسال تنها به مدت ۱۲ ساعت در هفته طی یک روز آن هم تنها از ساعت ۱۱ تا ۲۳ قطع شد.

همچنین برای ۴۴۲ مشترک بزرگ صنعتی کشور نیز با توجه به مدیریت بازار و آستانه تولید، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که هر کدام از این صنایع بزرگ، در سه ماه محدودیت برقی تنها یک ماه با مدیریت مصرف درگیر شدند و نه تنها انرژی برقشان در دیگر ایام اوج بار به طور کامل تأمین شد، بلکه در همان یک ماه نیز امکان استفاده نامحدود از برق شبانه برایشان فراهم شد تا با کمترین آسیب از دوران اوج مصرف برق امسال عبور کنند.

قابل توجه است که طراحی نیروگاه‌های حرارتی کشور بر اساس سوخت گاز طبیعی بوده و از این نظر، استفاده از سوخت گاز در تمامی‌نیروگاه‌های حرارتی کشور به دلیل کـاهش تبعات زیست محیطـی، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی همواره در اولویت قرار دارد.

در فصول سرد سال به دلیل افزایش مصرف سوخت گاز در بخش خانگی، مصرف سوخت مایع جهت تأمین نیاز برق شهروندان به نیروگاه‌های بخاری گاهی اوقات امری اجتناب ناپذیر است.

شایان ذکر است از هم اکنون به منظور تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در زمستان پیش رو، برنامه‌ریزی با وزارت نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صورت گرفته است و بدین منظور جلسات هفتگی بین وزارتخانه‌های نفت و نیرو در حال برگزاری است.

کد خبر: ۱۸۷٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha