۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
مصائب خشکسالی؛ چنبره بحران این بار روی تولید ادوات کشاورزی| ایده راهگشا، بازاریابی یا بازارسازی؟
بازار گزارش می دهد

مصائب خشکسالی؛ چنبره بحران این بار روی تولید ادوات کشاورزی| ایده راهگشا، بازاریابی یا بازارسازی؟

به گفته کارشناسان تولید و عرضه ادوات و تجهیزات کشاورزی به دلیل فراوانی تولیدکننده ها کاملا رقابتی است اما فعالان بخش از نداشتن فروش گلایه دارند و معتقدند باید حضور در بازارهای خارجی را توسعه داد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی جهان در حالی به استفاده از روشهای نوین و به کارگیری ماشین آلات و فناوری های جدید و هوشمند رو آورده است که بر اساس آنچه از سوی کارشناسان جهانی اعلام می شود، ضرورت استفاده از تجهیزاتی که بتواند ضایعات را در این بخش به حداقل برساند بیش از گذشته محسوس است. در واقع در شرایطی که پیش بینی می شود به واسطه شرایط خشکسالی حاکم بر اغلب کشورها جهان با بحران غذا مواجه باشد، تولید بیشتر و از آن طرف پیشگیری از هدررفت محصولات کشاورزی حیاتی تر از گذشته است لذا نه تنها کشورهای توسعه یافته بلکه کشورهایی همچون هندوستان نیز به سمت مکانیزه کردن عرصه های کشاورزی خود با جدیدترین فناوری ها و ماشین آلات پیش رفته اند.

در ایران نیز اگرچه در حوزه تولید ماشین آلات بزرگ همچون تراکتور و کمباین چندان خوب کار نشده است و از نظر کیفی فعالان بخش نگاه مثبتی به تولیدات داخل ندارند، اما در حوزه ادوات و تجهیزات کشاورزی کوچک تولید کنندگان خوب عمل کرده اند و نه تنها بازار داخل که برخی از بازارهای صادراتی را نیز توانسته اند به خوبی پوشش بدهند.

بازار ادوات کشاورزی کاملا رقابتی است

علی عباس زاده دبیر انجمن ماشین آلات کشاورزی کشور در خصوص وضعیت تولید و فروش ادوات کشاورزی به خبرنگار بازار می گوید: بازار ادوات کشاورزی الان خوب است و از ابتدا نیز در این بخش مشکلی وجود نداشته چون تولید کننده زیاد و بازار اشباع است.

عباس زاده افزود: در نتیجه با توجه به وجود تولید کننده های بسیار در این حوزه حق انتخاب برای خریدار بالا است، خرید برای خریداران راحت است و بازار کاملا رقابتی است.

بر اساس این گزارش یکی از مسائل مطرح در حوزه ادوات کشاورزی بحث نوسان قیمتی مواد اولیه مصرفی در این حوزه است. با این وجود عباس زاده معتقد است موضوع و مشکل در مواد اولیه نیست بلکه مساله اصلی قیمت تمام شده است.

وی می گوید: مواد اولیه مصرفی ماشین الات کشاورزی در واقع صنایع فولاد است که در بورس عرضه می شود و دچار تغییرات قیمتی است به خصوص اینکه خرید از بورس شرایط خاص خود را دارد.

عباس زاده تصریح می کند: بسیاری از کارخانجات ممکن است میزان نیازشان متناسب با آنچه که در بورس است نباشد بنابراین باید از بنگاه های فروش آهن آلات و بازار با تغییرات قیمتی که اتفاق می افتد تهیه کنند.

وی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که در بورس حجم بالایی از هر کالا را عرضه می کنند در حالی که ممکن است فرد خریدار نیازی بسیار کمتر از آن داشته باشد و نقدینگی هم برای تامین حجم بالا نداشته باشد. بنابراین عموما در این حوزه کسانی که در بورس هستند بنگاه های فروش ماشین آلات و همچنین کارخانجات بزرگ هستند که این خرید ها را انجام می دهند.

عباس زاده ادامه داد: در واقع این دسته از خریداران هستند که می توانند مصرف ۳ ماه از یک نوع کالای خاص را از بورس خریداری کنند اما کارگاه های کوچک توان خرید از بورس ندارند و لذا باید از بازار و با نوسانات قیمتی تهیه کنند.

خشکسالی فروش ادوات کشاورزی را به حداقل رسانده است

بر اساس این گزارش، اگرچه در بحث تولید و ساخت ادوات کشاورزی کوچک، صنعتگران بسیاری فعال هستند اما به واسطه اتفاقات و چالش هایی که در منطقه رخ داده و همچنین به دلیل خشکسالی وضعیت فروش این کالا چندان پررونق نیست. به طوری که عبدالله نوذری سازنده ماشین برداشت چغندرقند می گوید فروش ها به حداقل رسیده است.

نوذری به بازار می گوید: در حوزه ادوات کشاورزی به دلیل خشکسالی شرایط چندان خوب نیست؛ یعنی فروش نداریم چون کشاورز نمی داند آیا امسال باید کشت کند یا خیر. بنابراین کمتر به دنبال خرید ادوات و ماشین الات کشاورزی نیز می رود.

او افزود: البته در خصوص حوزه کاری ما به صورت تخصصی وضعیت چندان هم بد نیست چرا که سطح زیر کشت چغندر در سالهای اخیر بیشتر شده است لذا وضعیت ما نسبتا خوب بوده است. با این وجود دیگر همکاران راکد هستند.

این صنعتگر بخش کشاورزی اذعان داشت: اگرچه مواد اولیه مصرفی ما همه داخلی است اما نوسان قیمت وحشتناک است. از سوی دیگر نه تنها مواد اولیه بلکه هر آنچه مربوط به این حوزه است به شدت افزایش قیمت داشته است.

وی در خصوص میزان افزایش قیمت ها در این حوزه اظهار داشت: مساله اینجا است که هزینه کلی ما بسیار بالا رفته است و این امر یکی از مشکلات تمام شرکت هایی که کالای سرمایه ای تولید می کنند یا پروژه بزرگ می گیرند که حداقل بیش از ۶ ماه طول می کشد است.

نوذری افزود: در واقع در چنین شرایطی کشاورز پیش فاکتور می گیرد تا به سازمان جهاد و بانکهای مربوطه مراجعه کند و تاییدیه بگیرد و در نهایت تسهیلات خرید را دریافت کند. اما در این پروسه طولانی قیمت کالای تولیدی ما بسیار تغییر کرده است با این وجود در زمان تحویل کالا دیگر نمی توان پیش فاکتور را تغییر داد و قیمتها را به روز کرد چون مجددا کل پروسه را باید کشاورزی طی کند و این شدنی نیست.

وی ادامه داد: با این تفاسیر ما مجبور هستیم کالای سفارشی و تولید شده خود را با زیان بفروشیم که این خود متاثر از افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های ساخت است.

نوذری افزود: از سوی دیگر با افزایش قیمت هزینه دستمزد و سرباری که ابتدای سال پیش آمد به یکباره در فروردین بر اساس آنچه محاسبه کردیم متوجه شدیم ۶۰ درصد افزایش هزینه داشته ایم! در حالی که قیمت فروش ما تا اواسط سال همان قیمت فروش سال قبل است چون همه قراردادها از قبل بسته شده است.

وی ادامه داد: بنابراین کل شرکت های تولیدی که در کالای سرمایه ای کار می کند که یا زمان تولید یا فروش آن طولانی است این مشکل را دارند و شاید یکی از مهمترین عللی که هر سال مشکل کمبود نقدینگی در شرکت ها وجود دارد همین اتفاق است. که به یکباره از اسفند به فروردین که وارد می شویم دچار یک افزایش شدید هزینه های می شویم که درآمد متناسب با آن بالا نمی رود.

پیش نیاز فعالیت سوآور بالا بودن تولید است؛ بازارسازی در دیگر کشورها چاره رهایی از رکود بازار ادوات کشاورزی است

سعید رضایی دیگر فعال و صنعتگر بخش کشاورزی نیز اظهار می دارد: الان بحث فروش ادوات و تجهیزات کوچک کشاورزی چندان رو به راه نیست و لذا انتظار می رود اگر بازار داخل اشباع شده است راهی به بازارهای خارجی باز گردد.

رضایی افزود: در واقع پیش نیاز اول داشتن یک فعالیت سودآور این است که تیراژ تولید بالا باشد و این مستلزم این است که یا در داخل برای آن بازار باشد و یا برای آن در دیگر کشورها بازارسازی شود.

وی ادامه داد: بارزترین نمونه این تجربه موفق مربوط به شرکت سامسونگ در کره است که زمانی که رای گرفتن پروانه کسب درخواست داده بود به آنها اعلام کردند به شرطی که محصولی برای بازارهای صادراتی تولید کنید و در داخل عرضه نداشته باشید مجاز به تولید خواهید بود.

این صنعتگر بخش کشاورزی افزود: با این وجود این قانون در کشور ما نیست و زمانی که افراد جدید درخواست پروانه می دهند بدون قائده خاصی سریعا مجوزهای مورد نظر از سوی سازمانهای مربوطه صادر می شود و به این ترتیب بازار کالاهای اینچنینی را دچار اختلال می سازد.

وی افزود: متاسفانه الان در حوزه ادوات کشاورزی هنوز هم پروانه تاسیس و بهره برداری صادر می شود در حالی که به هیچ وجه قید نمی شود به شرط صادرات مجوز داده می شود و به این طریق بازار به هم می ریزد.

کد خبر: ۱۸۷٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهروز IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      1 0
      از بس گرانه،چند سال کشاورزی کنی بزاری کنار،پول یه وسیله هم در نمیاد،درضمن اینا برای کار کردنشون وسیله ای میخواد به نام تراکتور،که خریدش با خرید خودرو یه رویا شده برا کشاورز،هیچ گونه همایت قابل عرضی نمی شه،تا تراکتور نباشه این ادوات هیچ فایده ای نداره،