۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
اجرای سیستم آبیاری نوین راه عبور از خشکسالی مزارع گلستان
یک کشاورز گلستانی مطرح کرد؛

اجرای سیستم آبیاری نوین راه عبور از خشکسالی مزارع گلستان

گرگان- قزلسفلو، فعال حوزه کشاورزی گفت: استفاده از سیستم آبیاری نوین راه حل برون رفت از شرایط خشکسالی حاکم بر مزارع کشاورزی است.

هادی قزلسفلو در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خشکسالی و کم آبی گلستان واقعیتی و انکار ناپذیر است و کشاورزان با تجهیز اراضی خود به سیستم های آبیاری نوین می توانند شرایط را کنترل کنند.

این کشاورز گلستانی افزود: یکی از موثرترین راه‌های بهینه سازی و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی است، همچنین منجر به حفظ منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آب می شود.

قزلسفلو یادآورشد: آبیاری نوین در مزارع باعث افزایش بازدهی زمین‌های کشاورزی و در نتیجه افزایش کیفیت محصول می‌شود.

وی ادامه داد: با بهره مندی از سیستم آبیاری نوین سطح زیرکشت مزارع به نسبت قبل دو برابر می شود همچنین در مدت زمان کمتری می‌توان مزرعه را آبیاری کرد.

به گفته قزلسفلو، مصرف آب در روش غرقابی بسیار بیشتر است و مقدار زیادی از آب هدر می رود، اما در سیستم نوین آبیاری مصرف آب با حداقل برداشت صورت می گیرد.

وی ضمن بیان این نکته که عدم تمایل کشاورز به استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، خرده مالکی اراضی کشاورزی و منابع آبی است، عنوان کرد: بالابودن هزینه‌های تأمین برق و استخر از جمله موانع موجود در توسعه سیستم آبیاری نوین است.

این کشاورز بیان کرد: با افزایش راندمان آبیاری می‌توان حجم قابل توجهی از منابع آب را به چرخه تولید بازگرداند و بخش بزرگی از نیازهای آب کشاورزی و سایر بخش‌ها را از این طریق تامین کرد.

به گفته قزلسفلو، صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر و افزایش کمی و کیفی محصولات، بخشی از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین است.

همچنین وی در خصوص تسهیلاتی که برای تامین زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح سامانه نوین آبیاری پرداخت می‌شود، اظهار کرد: این تسهیلات در قبال‌ هزینه‌ها، ناچیز و محدود است و باید دولت در این زمینه برای کشاورزان تمهیداتی بیندیشد.

قزلسفلو کشت و آبیاری به روش غرقابی را با توجه به کم آبی و پایین بودن بهره وری در تولید محصول، خسارت‌بارتر از خشکسالی عنوان کرد و گفت: بهتر است با تدوین بسته های تشویقی از سوی دولت، انگیزه ای برای استفاده از تکنولوژی نوین آبیاری برای کشاورزان مهیا شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha