۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
قیمت خرید تضمینی سویا مقرون به صرفه نیست
یک فعال حوزه کشاورزی:

قیمت خرید تضمینی سویا مقرون به صرفه نیست

گرگان_ کشیری، کشاورز سویاکار گلستانی گفت: قیمت تضمینی دولت از هزینه تمام‌شده کشت سویا کمتر است بنابراین برای کشاورز به صرفه نیست.

حسین علی کشیری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: پایین بودن قیمت خرید تضمینی سویا نسبت به هزینه های تولید این محصول، منجر به کاهش کشت سویا در استان شده تاجاییکه سال به سال رونق خود را از دست می‌دهد.
این کشاورز سویاکار افزود: البته که هنوز سویاکاری در مقایسه با کاشت دیگر محصولات، به‌صرفه‌ترین کشت دوم کشاورزان محسوب می‌شود.
کشیری بیان کرد: برای زمین‌هایی که میزان کمی آب دارند، سویا بهترین کشت است. گاهی به جای سویا، آفتاب‌گردان هم می‌کارند، اما سویا به صرفه‌تر است.
وی با بیان این موضوع که قیمت نهاده ها و دیگر مخارج در کشت سویا افزایش یافته، یادآورشد: قیمت سویا باید به نحوی تعیین و کشاورزان به شکلی حمایت شوند که تمایل به کشت برنج در آن‌ها کاهش یابد.
به گفته این کشاورز، با افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ها و مخارج دیگر در بخش کشاورزی، لازم است دولت نرخ سویا را بیش از سال گذشته اعلام می‌کرد.
وی ادامه داد: قیمت سویا و محصولات کشاورزی نیز باید شامل نرخ تورم شود و مانند دیگر اقلام، قیمت با توجه به تورم اعلام شود.
به گفته کشیری، هزینه‌های آماده‌سازی شخم، دیسک، ردیف‌کاری، سموم، آب‌بها، هزینه‌های کارگری، برداشت و دیگر هزینه‌های کشاورزی سبب شد تا در این زمان برداشت سویا به صرفه نباشد.

کد خبر: ۱۸۷٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha