۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
هزینه بالا و واردات بی رویه عامل افت کشت پنبه در گلستان
یک پنبه کار گلستانی خبرداد؛

هزینه بالا و واردات بی رویه عامل افت کشت پنبه در گلستان

گرگان_ باریک زهی، کشاورز پنبه کار گلستانی گفت: بحران آب، عدم حمایت لازم دولت از تولید، هزینه های بالای کشت و واردات بی رویه را از جمله دلایل افت تولید پنبه طی سال های گذشته در گلستان بوده است.

رشید باریک زهی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: حمایت دولت از کشت هایی مانند گندم، سویا و شالی سبب شده تا رشد سطح زیر کشت پنبه در گلستان بسیار کُند باشد.

این کشاورز گلستانی افزود: افزایش قیمت چند برابری سایر محصولات زراعی و رشد قابل توجه قیمت نهاده‌ها و سموم مورد استفاده در کشت پنبه ازجمله چالش هایی است که پنبه کاران با آن روبه رو اند.

وی ادامه داد: غیراز قیمت بالای نهاده‌های زراعی، هزینه‌های کارگری، حمل و نقل و ملزومات آن نیز بالا رفته و از میزان سود کشاورزان کاسته است.

این کشاورز پنبه کار با بیان این نکته که خرید تضمینی پنبه دردی از کشاورز دوا نمی کند، بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات کشت پنبه خرید قیمت پنبه کمتر از نرخ تضمینی آن است بر این اساس تقاضا داریم قیمت ها به صورت واقعی به زارعان اعلام شود.

وی درباره علل افت تولید پنبه، یادآورشد: بحران آب، عدم حمایت لازم دولت از تولید، هزینه های بالای کشت و واردات بی رویه را از جمله دلایل افت تولید پنبه طی سال های گذشته در کشور است.
باریک زهی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر تولید پنبه برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: نرخ خرید تضمینی پنبه پایین است و در بهترین حالت در هر هکتار برای کشاورزان ۲۰ میلیون تومان درآمد دارد که با کسر هزینه‌های تولید چیزی برای کشاورز باقی نمی‌ماند.

به گفته وی، پنبه محصول هزینه بری است و شرایط تولید آن باعث شده کشت این محصول برای بسیاری از کشاورزان مقرون به صرفه نباشد.

کد خبر: ۱۸۷٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha