۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مسیر پر پیچ و خم دریافت وام ازدواج| «نه» بانکی به عروس و دامادها
بازار از خراسان جنوبی گزارش می‌دهد؛

مسیر پر پیچ و خم دریافت وام ازدواج| «نه» بانکی به عروس و دامادها

بیرجند- انگار آسان کردن مسیر ازدواج برای زوج‌های جوان برای برخی بانک‌ها سخت به نظر می‌رسد و برخی مصوبات در این حوزه فقط روی کاغذ به تحریر می‌آید.

بازار؛ گروه استان ها: وام ازدواج از جمله وام های تکلیفی است که بسیاری از زوج های جوان برای آغاز زندگی مشترک خود برای آن برنامه ریزی می کنند وامی که از همان ابتدا از میزان مبلغ پرداخت تا شرایط دریافت آن همیشه با سر و صدا همراه بوده و مشکلاتی را در پی داشته است.

یک بار دیگر مصوبات بانکی برای سهولت پرداخت وام ازدواج را برای شما خوانندگان یادآور می‌شویم. بر اساس مصوبات و ابلاغیه‌های بانک مرکزی دریافت تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۰ با وجود فقط یک ضامن معتبر برای هر فرد یا دریافت سفته به ازای هر نفر میسر می‌شود.

همچنین بازنشستگان و فرد کاسب و فعال اقتصادی دارای پروانه کسب نیز به عنوان ضامن باید پذیرفته شوند.

درباره متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تأیید شود (ممهور به مهر شورا) کافی است.

همچنین دریافت سفته، چک معتبر، سپرده‌های متقاضی و بستگان آن‌ها هم از جمله دیگر وثیقه‌هاست که از نظر بانک مرکزی پذیرفتنی است.

مسیر پر پیچ و خم دریافت وام ازدواج در خراسان جنوبی| «نه» بانکی به عروس و دامادها

در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هم تاکید شده است که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را هم به عنوان تضمین وام ازدواج قبول کنند.

بانک مرکزی اعلام کرده است چنانچه زوج‌ها در سامانه ازدواج هر دو نفر، یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد امکان‌پذیر است.

همچنین بنا بر اعلام بانک مرکزی «اگر خود فرد متقاضی، کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عمومی (مانند کمیته امداد، شهرداری‌، هلال‌احمر و بنیاد)، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری باشد با ارائه گواهی کسر از حقوق خود، دیگر نیاز به ضامن ندارد و چنان چه متقاضی دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همان بانک دریافت‌کننده یارانه خود مراجعه کرده باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه‌های مربوط به اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجراست.

بار دیگر در شرایط اعلام شده و مصوب بانک مرکزی متقاضیان تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۱ با توجه به افزایش میزان وام پرداختی برای اخذ این تسهیلات نیاز به یک ضامن معتبر و سفته است و البته بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.‏

هفت خوان بانکی و صف طولانی تسهیلات ازدواج

بسیاری از زوج‌های جوان که هفت خان را طی کرده‌اند باید ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ روز تسهیلات به حسابشان واریز شود. حال با وجود این مصوبات، صف طولانی مدت انتظار جوانان برای دریافت تسهیلات و سخت گیری های بانکی برای دریافت وام ازدواج شاهد هستیم.

یکی از زوج‌های جوان که ساکن روستا هستند و حدود یک سالی است برای دریافت وام ازدواج اقدام کرده‌اند در گفت و گو با خبرنگار بازار از سخت‌گیری بانک‌ها برای وام ازدواج می‌گویند.

وی که تمایلی به درج نامش در گزارش ندارد، می‌گوید: برای تشکیل پرونده و معرفی به بانک انتخاب شده در سامانه وام ازدواج سال گذشته اقدام کردیم و پس از تأمین بیشتر مدارک به غول تأمین تضمین برخوردیم.

وی می‌گوید: شغل آزاد دارم و متأسفانه در دوست و آشنا کارمند نداریم. تمام دارایی‌هایمان دام و کشاورزی است که داریم.

مسیر پر پیچ و خم دریافت وام ازدواج در خراسان جنوبی| «نه» بانکی به عروس و دامادها

وی بیان داشت: حدود یک سال است که به دنبال ضامن کارمند هستیم و بانک ضامن شغل آزاد و سایر تضمین‌ها را نمی‌پذیرد.

این متقاضی تسهیلات ازدواج می‌افزاید: در این مسیر برخی افراد که برای تضمین با آن‌ها صحبت کردیم پیشنهاد فروش وام را به ما داده‌اند و با توجه به مهلت تعیین شده برای دریافت تسهیلات شاید فروش وام بتواند گرهی برای ما باز کند اما باز هم دل مشغولی داریم.

زوج جوان دیگری هم اظهار می‌کنند که برای یک نفر ضامن کارمند پذیرفته شده است و برای همسرش به دنبال ضامن معتبر دیگری است.

سرزهی از قانون جدید چک‌ها که بسیاری را هم گرفتار کرده می‌گوید و می‌افزاید: قانون چک‌های صیادی بسیاری از ضامن‌ها را به دردسر می‌اندازد و همین سبب می‌شود تا کار ضمانت پر پیچ و خم‌تر شود.

وی می‌افزاید: در سامانه بانکی که درخواست تسهیلات دادیم متأسفانه صف انتظار بسیار طولانی شد و در نهایت پس از اعلام بانک مجبور به عوض کردن بانک مورد تقاضای وام شدیم.

سرزهی می‌گوید: برخی بانک‌ها ضمانت نیروی شرکتی و کاسب کار آزاد را نمی‌پذیرند و همین هم کار را سخت می‌کند.

۴۰ درصد متقاضیان در صف تسهیلات

«حسین خسروی» سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال بیش از ۱۰ هزار و ۱۸۰ نفر متقاضی تسهیلات داشتیم، گفت: پرداخت تسهیلات به حدود ۵۹ درصد متقاضیان به تعداد حدود شش هزار نفر انجام شده است.

وی بیان کرد: بیش از چهار هزار و ۱۰۰ نفر هم از متقاضیان هم در صف انتظار دریافت وام قرار دارند.

وی تصریح کرد: طی شش ماهه نخست امسال در مجموع مبلغ وام اعطایی به متقاضیان ۱۳۷ میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان بوده است.

مسیر پر پیچ و خم دریافت وام ازدواج در خراسان جنوبی| «نه» بانکی به عروس و دامادها

از ۲۹ مؤسسه اقتصادی و بانک‌های خراسان جنوبی ، تنها ۱۱ بانک در پرداخت تسهیلات ازدواج مشارکت دارند و مابقی بانک ها منابع خراسان جنوبی را جمع می کنند و در استان های دیگر این منابع هزینه می شود

عدم همکاری ۱۸ بانک در پرداخت تسهیلات

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: از ۲۹ مؤسسه اقتصادی و بانک‌های استان، تنها ۱۱ بانک در پرداخت تسهیلات ازدواج مشارکت دارند.

محمدعلی زرنگ گفت: بانک های دارای یک شعبه در استان، هستند و منابع خراسان جنوبی را جمع می کنند و در استان های دیگر این منابع هزینه می شود.

وی از کمبود منابع بانکی می‌گوید و می‌افزاید: نیاز است منابع قرض‌الحسنه بانکی به منظور کوتاه شدن صف تسهیلات ازدواج تقویت شود.

به اظهار وی بانک‌ها به دنبال تضمین برگشت سرمایه هستند و تا جایی که ممکن باشد همکاری‌ها انجام می‌شود.

وی از قبول سفته و دیگر تضمین‌های بانکی می‌گوید و اظهار می‌کند: برخی بانک‌ها با کمبود منابع مواجه‌اند و همین هم سبب دیرتر پرداخت شدن وام ازدواج می‌شود.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی قبل از این در خصوص عدم پرداخت وام ازدواج بارها وعده برخورد با متخلفان را داده بود و گفته بود: اگر بانک‌ها در زمینه وام ازدواج تخلفی داشته باشند حتما برخورد انضباطی خواهیم داشت.

با مشکلات زیاد متقاضیان در خصوص وام ازدواج و صف طولانی وام و مهم تر از آن عدم همکاری ۱۸ بانک خراسان جنوبی برای پرداخت تسهیلات باید منتظر ماند و دید که بانک مرکز برای مشکلات وام ازدواج و شانه خالی کردن بانک‌ها در این خصوص قرار است اقدامی عملی انجام دهد؟ یا برخوردها در حد حرف باقی می ماند.

کد خبر: ۱۸۷٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پوریا اژدری IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
      1 0
      من حدود چند ماه ثبت نام کردم ولی بانک به ما گفته باید 3 تا ضامن خانومم و دوتا ضامن هم خودت بیاری واقعا مسخره هست به تهران هم زنگ زدم اونا گفتن برو درست شده ولی دقیقا همون روز من رو به خاطر اینکه تو 45 روز نتونستم ضامن هام رو پیدا کنم حذف کردن.
    • اسماعیل IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      0 0
      من الان دو ماه منتظر پرداخت وامم هستم یکی بگه باید به کجا مراجعه کنم برام پرداخت کنن تو این مدت که اینا میگن