۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
صحبت رابرت مالی را نمی توان تهدید ایران تلقی کرد| امیدوارم مذاکرات احیای برجام زود شروع شود
مقام اسبق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

صحبت رابرت مالی را نمی توان تهدید ایران تلقی کرد| امیدوارم مذاکرات احیای برجام زود شروع شود

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است صحبت رابرت مالی درباره ایران را نمی توان تهدید تلقی کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد پیامی به طرف آمریکایی ارائه کرده است. وی در این خصوص اظهار داشت: آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفتند که پیام شما را در خصوص مسائل مذاکره برای رفع تحریم‌ها به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی گفته پیام را به دقت بررسی می‌کنیم و پاسخ ایران را طی روزهای آینده ارائه می‌دهیم. وی گفت: ما منتظر دریافت پاسخ هستیم.

وی همچنین اعلام کرد: ما در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای آینده هیأتی را از ایران به وین اعزام خواهیم کرد. بین آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاق نظر وجود دارد و امیدوار هستیم آژانس با تمرکز بر نگاه فنی براساس آنچه با هم در روزهای گذشته توافق کرده‌ایم، نسبت به حل و فصل برخی از اتهامات مورد نظر آژانس و مطرح شده توسط این سازمان علیه ایران اقدام کرده و بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌های فنی عبور کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: طبعا به موازات این اقدام، در خصوص رسیدن به گام‌های پایانی توافق به رغم برخی از اظهارات متناقض برخی از مقامات آمریکایی، تبادل پیام‌هایمان همچنان ادامه دارد و به موازات اقداماتی که در وین انجام می‌شود، نسبت به باز تنظیم جدول زمانبندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین، تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا جریان دارد.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و نماینده این کشور در مذاکرات برجام، نوشت: من برای همکاران ایرانی‌ام آرزو می‌کنم که رایزنی‌های سازنده ای با دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشند. من مطمئن هستم که مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای گذشته ایران می‌تواند به سرعت از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

همچنین دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگوی کوتاهی با خبرگزاری «رویترز» در حاشیه کنفرانس آب‌وهوایی در مصر، ادعا کرد که هیأت ایرانی در نشست اخیری که با او در وین داشت، هیچ چیز جدیدی برای ارائه نداشتند.

طبق این گزارش، وی در این‌باره توضیح داد: «آنها هیچ چیز جدیدی با خود نیاوردند. البته ما در چند هفته آینده، در سطح فنی دیدار مجددی در ایران خواهیم داشت».

مدیرکل آژانس اتمی همچنین افزود: «بر کسی پوشیده نیست که ما نتوانستیم به نتیجه ملموسی برسیم. ما فرصتی برای تعامل دوباره جهت ادامه دادن همکاری داریم ولی این بعد از گزارش‌های من اتفاق خواهد افتاد».

گروسی پیش از این نیز با تکرار ادعای به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین، مدعی شد به دلیل محدودیت دسترسی بازرسان خود به تأسیسات هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر، اطلاعات مهمی را در اختیار ندارند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چندی قبل اعلام کرده بود، تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند. آژانس ادعا کرده که ایران بر خلاف تعهداتش در «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی» مواد هسته‌ای خودش را اعلام نکرده است.

ایران در واکنش به این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*آیا حل شدن اختلاف ایران و آژانس می تواند به احیای سریع برجام منجر شود؟

در حال حاضر اختلافاتی در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود. ایران اعلام همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه کرده است.

*میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و نماینده این کشور در مذاکرات برجام، گفته است. من مطمئن هستم که مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای گذشته ایران می‌تواند به سرعت از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود. ارزیابی شما از سخنان او چیست؟

این مسائل باید حل و فصل شود. امیدوارم مذاکرات به زودی شروع شود.

*آمریکا اعلام کرده که احیای برجام فعلا در دستور کار این کشور نیست. آیا این اظهارات را می توان برای اقناع افکار عمومی در نظر گرفت؟ چرا که آمریکا در میانه اعتراضات ایران نیز مشغول مذاکره با ایران برای مبادله زندانی بوده است.

در ایران اعتراضاتی در جریان بوده است. آمریکا هم درگیر انتخابات کنگره بوده است. بر این اساس باید صبر کرد و منتظر ماند. امیدوارم زمان زیادی نباشد و مذاکرات به زودی شروع شود.

*رابرت مالی اخیرا اعلام کرده است حمله نظامی به ایران به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می شود. تصور نمی کنید چنین تهدیداتی که در دوران ترامپ با شدت بیشتری مطرح می شد به حل و فصل مشکلات کمکی نکرد؟

او گفته است که گزینه آخر. وقتی صحبت از گزینه آخر می شود موضوع فرق می کند و نمی توان آنرا تهدیدی در نظر گرفت!

*امیرعبداللهیان در گفتگو با جوزب بورل از ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا سخن گفته است و اعلام کرده است: ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم. ارزیابی شما چیست و ایا در این مقطع زمانی طرفین می توانند گفتگوها را آغاز و به نتیجه برسانند؟

من پیام ایران را ندیده ام، اما همچنان امیدوارم که بتوانیم از جنگ جلوگیری کنیم.

کد خبر: ۱۸۶٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha