۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
۲۷ میلیارد دلار یارانه برای خودروهای برقی با کمبود سوخت| گرانی حمل و نقل در اروپا آغاز شد
گزارش اختصاصی «بازار» از وضعیت خودروها در اروپا

۲۷ میلیارد دلار یارانه برای خودروهای برقی با کمبود سوخت| گرانی حمل و نقل در اروپا آغاز شد

بحران تامین سوخت در اروپا و پرداخت ۲۷ میلیارد دلار یارانه سوخت در این اتحادیه، قیمت خودروهای برقی برای استفاده در قیاس با خودروهای بنزینی یا گازوئیلی را ارزان تر کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: بحران انرژی در اروپا همزمان با جنگ میان روسیه و اوکراین بیشتر از هرزمانی تهدید جدی ایجاد کرده است، مسئولان اتحادیه اروپا تا چندی پیش نگران قطع گاز و مواجه با زمستان سخت بودند. اما اکنون نگرانی برای حمل و نقل و افزایش نرخ کرایه نسبت به قطع گاز پیشی گرفته است. از سوی دیگر، عرضه نفت باتوجه به شرایط مذکور در این قاره به کمترین میزان رسیده و کشورهای اروپایی برای پرداخت یارانه بنزین و گازوئیل به شدت تحت فشار قرار دارند. در کنار این مسائل با سردتر شدن هوا قیمت برق نیز در برخی از کشورهای اروپایی درحال رشد است، علیرغم سیر صعودی رشد نرخ برق در اروپا قیمت خودروهای الکتریکی نسبت به محصولات بنزینی و گازوئیلی سیر نزولی را در پیش گرفته است.

کمپین سبز حمل و نقل اروپا محاسبه کرد

براساس شرایط بحرانی انرژی در قاره سبز، گروه کمپین سبز حمل و نقل محیط زیست اروپا به سراغ محاسبه و بررسی رشد قیمت خودرو در کنار کمبود سوخت پرداخته است. براساس اعلام این گروه؛ «هرچند که قیمت برق در بسیاری از کشورهای اروپایی سیر صعودی درپیش گرفته است، اما هنوز شارژ روزانه یک خودرو الکتریکی برای مالکان از سوختگیری در پمپ های بنزین یا گازوئیل ارزان تر است.»

شاید در گذشته خودروسازان تلاش داشتند که قیمت نهایی محصولات الکتریکی را کاهش دهند که مشتریان رغبت به خرید داشته باشند، ولی بحران سوخت سبب شد که فروش خودروهای برقی از بنزینی و گازوئیلی پیشی بگیرد. هرچند که همچنان نگهداری از خودروهای برقی هزینه بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی و گازوئیلی دارد.

یکی از دلایل رشد فروش خودروهای برقی در اروپا، هزینه کمتر شارژ باتری به جای سوختگیری است. هرچند که دولت ها در تلاش بودند برای توسعه این محصولات با وجود بحران تراشه و باتری یارانه در نظر بگیرند، ولی به نظر می رسد به زودی حمایت کشورهای اروپایی از معافیت مالیات برای شارژ این خودروها لغو شود. البته برنامه لغو حمایت مالی از شارژ خودرو برای سال ۲۰۳۰ بود، ولی بحران انرژی آن را زودتر به مرحله اجرا رساند.

۲۷ میلیارد دلار یارانه برای خودروهای برقی با کمبود سوخت| گرانی حمل و نقل در اروپا آغاز شد

در پی جنگ روسیه و اوکراین ابتدا قیمت بنزین سپس قیمت گازوئیل رشد کرد، بنابراین اتحادیه اروپا تصمیم گرفت با پرداخت یارانه به ارزش ۲۷ میلیارد دلار به صورت موقت قیمت سوخت های فسیلی پایین نگهدارد

۲۷ میلیارد دلار یارانه سوخت برای رانندگان در اتحادیه اروپا

در ماه سپتامبر، هر خانوار ساکن اتحادیه اروپا مجبور به افزایش ۷۲ درصدی پرداخت هر کیلووات ساعت برق نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بود. این درحالی است که کشورهای اروپایی یارانه های سوختی را برای گازوئیل ۳۶ درصد و برای بنزین ۱۵ درصد افزایش داده اند. پیشتر در این گزارش اشاره شد که یکی از دلایل توسعه و رشد فروش خودروهای الکتریکی هزینه کمتر شارژ باتری این محصولات بود. ولی رشد قیمت برق در برخی از کشورهای اروپایی همچنان ادامه داشته و مساله فروش بیشتر خودروهای الکتریکی را به صورت ناگهانی متوقف خواهد کرد. هرچند که در کنار این موضوع، کاهش منابع لیتیوم و بحران تراشه ها همچنان وجود دارد.

آمارها نشان می دهد که فعلا وضعیت برق در اروپا به وضعیت بحرانی تغییر نکرده است، بنابراین با در نظر گرفتن انحراف مصرف از تولید، به نظر می رسد تا پایان ماه میلادی جاری شارژ خودروهای الکتریکی نسبت به سوختگیری ارزان تر باشد. اما باید دولت های اروپایی برای مقابله با زمستان چه تدابیری در خصوص تامین انرژی اتخاذ خواهند کرد.

اگر اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد که یارانه سوخت را برای محصولات بنزینی و گازوئیلی قطع کند، شوک غیرقابل پیش بینی به متولیان سوخت، خودروسازان و البته بازار خودروهای الکتریکی این قاره وارد خواهد شد. تاکنون یارانه مالیات برسوخت در اروپا توانسته تعادل قیمتی برای سوختگیری گازوئیل و بنزین فراهم کند، اگر این مالیات همزمان با چالش سوخت در اروپا افزایش یابد، استفاده از خودروهای گازوئیلی و بنزینی مقرون به صرفه نخواهد بود.

در پی جنگ روسیه و اوکراین ابتدا قیمت بنزین سپس قیمت گازوئیل رشد کرد، بنابراین اتحادیه اروپا تصمیم گرفت با پرداخت یارانه به ارزش ۲۷ میلیارد دلار به صورت موقت قیمت سوخت های فسیلی پایین نگهدارد. این مساله سبب شد در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هر لیتر بنزین یا گازوئیل دولت موظف به کاهش ۳۰ سنتی باشد. در برخی از کشورهای اروپایی که توسعه زیرساختی بیشتری در بحث حمل و نقل داشته اند، قیمت بنزین و گازوئیل ارزان تر از شرایط پیش از وقوع جنگ روسیه و اوکراین شده است.

۲۷ میلیارد دلار یارانه برای خودروهای برقی با کمبود سوخت| گرانی حمل و نقل در اروپا آغاز شد

طبق گزارش کمیسیون انرژی اروپا، ۹۰ درصد خودروهای الکتریکی در واقع در خانه، محل کار یا ایستگاه های مخصوص در جاده ها و شهرها شارژ می شوند

شارژ خودروهای الکتریکی چقدر ارزان تر است؟

ابتدا باید به این مورد اشاره کرد که هنگام شارژ آرام یا شارژر فوق سریع در امتداد یک بزرگراه شلوغ توسط خودروهای الکتریکی، هزینه شارژ می تواند گران تر از بنزین یا گازوئیل تمام شود. از سوی دیگر، شارژ سریع یا آهسته به وسیله برق منازل به صورت ماهانه یا سالانه هزینه کمتری نسبت به سوختگیری در پمپ های بنزین یا گازوئیل خواهد داشت. شایان ذکر است که طبق گزارش کمیسیون انرژی اروپا، ۹۰ درصد خودروهای الکتریکی در واقع در خانه، محل کار یا ایستگاه های مخصوص در جاده ها و شهرها شارژ می شوند، اگر شارژ خودروها به صورت ترکیبی در خانه، محل کار یا سطح شهر باشد، هزینه های تجدید انرژی برای رانندگان به شدت کاهش خواهد یافت. البته در این میان باید اشاره کرد که هنوز جایگاه های شارژ در سطح اتحادیه اروپا به مقدار لازم رشد نکرده و خودروسازان به ویژه رنو در تلاش هستند که ۲۰۰ ایستگاه شارژ سریع در بزرگراه های سراسر اروپا تاسیس کنند.

نکته قابل توجه اینجاست که اگر یک خودرو بنزینی برای سوختگیری به پمپ بنزین مراجعه کند، راننده باید ۸۰ درصد هزینه بیشتر نسبت به خودروهای الکتریکی برای دریافت سوخت پرداخت کند. بررسی داده ها و تحلیل آمار از قیمت برق خانگی در پایتخت کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به نرخ بنزین و گازوئیل نشان می دهد که یک خودرو الکتریکی در زمان پیمایش ۱۰۰ کیلومتر هزینه ۶.۵۰ یورویی برای شارژ دارد. رانندگی در همین مسافت با یک خودروی بنزینی به طور متوسط ‌۸۰ درصد و با دیزل ۵۰ درصد گران تر از خودرو الکتریکی است.

۲۷ میلیارد دلار یارانه برای خودروهای برقی با کمبود سوخت| گرانی حمل و نقل در اروپا آغاز شد

در ایتالیا و آلمان قیمت برق نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالاترین نرخ را دارد، زیرا این کشورها وابستگی شدیدی به سوخت گاز سپس گازوئیل و نهایتا بنزین دارند

آلمان و ایتالیا کمترین میزان رشد خودروهای الکتریکی

افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی در اتحادیه اروپا با جبر کمبود انرژی، کاهش آلایندگی قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد. در اینجا باید ذکر کرد که استفاده از خودروهای الکتریکی در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به یک اندازه نیست. در ایتالیا و آلمان قیمت برق نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالاترین نرخ را دارد، زیرا این کشورها وابستگی شدیدی به سوخت گاز سپس گازوئیل و نهایتا بنزین دارند. آمارها نشان می دهد که استفاده از خودروهای الکتریکی در دو کشور مذکور در سبد سوختی حمل و نقل کمترین سهم را دارند. این درحالی است که رانندگان در کشور اسپانیا اگر یکبار خودروبرقی خود را شارژ کنند، ۱۱۷ درصد کاهش هزینه سوختگیری خواهند داشت. در کشور لهستان نیز در صورتی که مالک خودرو اقدام به یک بار شارژ کند، ۱۷۰ درصد صرفه جویی پرداخت هزینه سوختگیری برای خود ایجاد می کند.

در خصوص سایر چالش های نگهداری از خودروهای الکتریکی در اروپا باید اشاره کرد که ساعات اوج مصرف قیمت برق برای شارژ نسبت به ساعات دیگر متفاوت است. در کشورهای صنعتی اروپا نیز تفاوت قیمت شارژ در روز و شب وجود دارد.

انجمن خودروسازان اروپا برای حل بحران تامین انرژی در حمل و نقل پیشنهاد توسعه تامین برق توسط منابع تجدید پذیر را اعلام کرده است. شاید در این شرایط تنها راه حل اتحادیه اروپا استقبال از پیشنهاد انجمن خودروسازان باشد، زیرا راهکار های دیگر در اروپا برای تامین انرژی باتوجه به محیط ژئوپلیتیکی این اتحادیه غیرقابل پیش بینی است.

کد خبر: ۱۸۶٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha