۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
ابعاد مختلف لایحه الحاق ایران به شانگهای با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی شد
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس:

ابعاد مختلف لایحه الحاق ایران به شانگهای با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی شد

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به نشست امروز کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی گفت: ابعاد مختلف لایحه الحاق دولت ایران به سازمان همکاری شانگهای با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عباس گلرو، در توضیح نشست امروز (چهارشنبه، ۱۸ آبان ماه) کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای، گفت: جلسه امروز با حضور تعدادی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذی ربط جهت بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای برگزار شد.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم، افزود: رئیس جمهور در نشست اخیر شانگهای به طور رسمی پیوستن ایران به این سازمان را اعلام کرد و اکنون الحاق کامل جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای منوط به طی فرآیند قانونی و تصویب مجلس است.

وی در ادامه، اظهار کرد: در جلسه امروز کمیته این لایحه را که به مجلس ارسال شده از تمام جنبه‌های مثبت و احیانا نکاتی که در جزئیات می‌تواند ملاحظاتی برای ما داشته باشد بررسی کردیم. در مجموع حضور ایران در سازمان شانگهای برای ما فرصت‌ها و مزیت‌های بسیار خوبی خواهد داشت.

گلرو یادآور شد: کمیته روابط خارجی آمریکا اخیرا در نشستی تحت عنوان شانگهای و آینده پیش رو، الحاق دولت ایران به سازمان همکاری شانگهای را به عنوان تهدید ژئوپلیتیک تلقی کرده است بنابراین عضویت ایران در این سازمان می‌تواند مزیت‌های را به همراه داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: شانگهای در سال ۱۹۹۶ میلادی و توسط روسیه و چین پایه گذاری شد، در واقع شانگهای ایجاد یک بلوک بندی در مقابل نفوذ ناتو و آمریکا بود و طبیعتا اگر ما سه ضلع امنیتی، اقتصادی و ایدئولوژی را در مقابل امریکا را در نظر داشته باشیم؛ ضلع اقتصادی چین، امنیتی و نظامی روسیه و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند برای آمریکا تهدیدزا باشد.

وی همچنین یادآور شد: ایران به شانگهای به عنوان یک سازمان و نهاد همکاری چندجانبه نگاه می‌کند و هدف بهره‌مندی از این سازمان در چارچوب منافع اقتصادی و تجاری است. در جلسه امروز کمیته نیز تاکید شد که منافع ملی ایران در رهگذر الحاق به این سازمان به چه نحوی خواهد بود.

نماینده مردم سمنان در مجلس یازدهم، معتقد است: مجلس تاکید دارد این لایحه را در اسرع وقت در صحن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سپس در صحن علنی بررسی کند تا در مدت باقی مانده تصویب شود.

گلرو ضمن تشکر از وزارت امور خارجه، گفت: وزارت امور خارجه کشورمان در طی این چند ماه رایزنی‌های بسیار فشرده‌ای کرده و با تدبیر کار را به اینجا رساندند که ما امروز به عضویت رسمی شانگهای درآمدیم و این جای تقدیر دارد.

کد خبر: ۱۸۶٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha