۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
گیاهان دارویی؛ حوزه ای با پتانسیل بالا برای ورود فناوریهای جدید| هزینه های بالای کارگری چالش زا است
مدیر عامل یک شرکت تعاونی در گفتگو با بازار:

گیاهان دارویی؛ حوزه ای با پتانسیل بالا برای ورود فناوریهای جدید| هزینه های بالای کارگری چالش زا است

عاقلی فعال بخش افزایش قیمت گیاهان دارویی را با توجه به تورم موجود امری طبیعی میداند و میگوید: برای اینکه کشاورز سود بیشتری از تولید کسب کند باید در حوزه فرآوری گیاهان دارویی بیشتر سرمایه گذاری شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: حوزه گیاهان دارویی کشور اگرچه با مشکلاتی در امر تولید و فروش مواجه است اما بسیاری معتقدند اگر در حوزه فراوری گیاهان دارویی سرمایه گذاری شود قطعا می توان با تولید و عرضه محصولاتی فراوری شده و با ارزش افزوده بالا در بازارهای بین المللی رونق را به عرصه تولیدات گیاهان دارویی بازگرداند. این در حالی است که کارشناسان می گویند برای تولید فراورده هایی با ارزش افزوده بالا، اصلی ترین پیش نیاز دسترسی به مواد اولیه خام است که در ایران بیش از 2هزار گونه گیاه دارویی با قیمت مناسب در اختیار داریم و مشکلی در بحث تامین ماده اولیه نخواهیم داشت.

مجتبی عاقلی مدیرعامل یک شرکت تعاونی فعال در حوزه گیاهان دارویی است که علاوه بر بازار داخل در حوزه صادرات این محصولات به صورت غیر مستقیم نیز وارد شده است و معتقد است برای حضور موثر در بازارهای صادراتی باید چالشهایی همچون حمل و نقل و بازگشت ارز از سوی بخش دولتی رفع گردد.

آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی بازار با این فعال بخش گیاهان دارویی کشور است که شرایط و وضعیت تولید و فروش گیاهان دارویی و فراوده های مختلف آن را بررسی می کند.

*با توجه به اینکه شما یک شرکت تعاونی هستید برای رشد بازار این محصولات به طور خاص چه اقداماتی در منطقه غعالیت خود انجام داده اید؟

از ابتدا مبنای کار ما بر این بوده که به کشاورزان کمک کنیم و لذا از ابتدای شروع فعالیت خود خرید تضمینی «گل محمدی و نعنا فلفلی» را که جزو اصلی ترین کیاهان منطقه خراسان است را داشتیم و بیش از 50 درصد حجم گل محمدی و نعنای فلفلی که در منطقه ما تولید می شود را خریداری می کنیم.

*آیا به سمت استفاده از روشهای بازاریابی نوین هم پیش رفته اید یا کماکان سنتی پیش می روید؟

با توجه به همکاری که دیگر همکاران با ما در این مجموعه داشته اند در حوزه بازاریابی مشکل چندانی نداشته ایم و خوب بوده و از روشهای بازاریابی آنلاین در کنار بازاریابی سنتی استفاده می کنیم. به این ترتیب توانسته ایم فروش خوبی در بازار داخل داشته باشیم. از سوی دیگر از دیگر همکاران مان که در حوزه صادرات نیز سابقه فعالیت داشته اند برای بازارسازی در دیگر کشورها نیز استفاده کرده ایم.

* در بخش گیاهان دارویی به خصوص در بازار شاهد افزایش قیمت گیاهان دارویی هستیم. شما چقدر با نوسان قیمتها مواجه هستید؟

مواد اولیه مصرفی ما کاملا داخلی است و به نظر بنده مواد اولیه و قیمت آنها به هیچ وجه یک چالش نیست چون با همین قیمتها نیز در حق کشاورزان ظلم می شود. در واقع در این مدت فعالیت به این پی برده ایم که تشکیل شرکتهای تعاونی در حوزه گیاهان دارویی برای دفاع از حقوق کشاورزان بسیار ضروری است و اگر درست عمل شود خواهند توانست بدون واسطه گیاهان را از کشاورزان خریداری کنند و در ادامه تولید بالا می رود. از سوی دیگر ما معتقدیم شرکت های تعاونی باید در حوزه صادرات نیز وارد شوند و واسطه ها را حذف کنند تا سود بیشتری نصیب کشاورزی گردد و این امر به تبع موجب می شود تولیدات بهتری داشته باشیم.

*با این وجود به گفته کارشناسان، قیمتها در بازار بالا رفته است و حتی گفته می شود قیمتها بیش از ارقام واقعی خود است.

وقتی تورم جنس های مختلف را در نظر می گیرید می بینید که قیمت گیاهان دارویی چندان بالا نرفته است. مساله اینجا است که گیاهان دارویی که به عنوان ماده اولیه از کشاورز خریداری می شود باید تمام هزینه ها از جمله هزینه های کارگری را پوشش بدهد پس باید قیمتی در خور باشد. به خصوص اینکه در بحث هزینه های بخش گیاهان دارویی دستمزدها عامل بسیار موثری است . به عنوان مثال در مورد دستمزد کارگری برای برداشت گل محمدی افزایش چشمگیری داشته است لذا با توجه به تورمی که رخ داده افزایش قیمت گیاهان دارویی نیز امری طبیعی است.

*با توجه به اینکه در حوزه عصاره گیری گیاهان دارویی نیز فعالیت دارد غالبا از چه تکنولوژی هایی استفاده می کنید تا محصولی قابل رقابت در بازار تولید کنید؟

در بحث بالا رفتن کیفیت و خلوص عصاره و اسانس گیاهان دارویی چند عامل موثر است؛ یکی عامل در واقع شرایط تغذیه ای گیاه و میزان ارتفاع از سطح دریا است و عامل موثر دیگر در بالا رفتن خلوص اسانس، نحوه فراوری است. با توجه به اینکه تحصیلات بنده در حوزه شیمی است لذا در مرحله فراوری از راهکارهایی استفاده می کنیم که کمتر کسی روی آن اشراف دارد و لذا کیفیت تولیدات بالا می رود.

*چشم انداز شما نسبت به آینده بازار و تولید گیاهان دارویی چیست؟

به نظر من چشم انداز خوبی داریم چون حوزه ای است که می تواند فناوری های مختلف را جذب و به روز کند و حوزه ای است که کشورهای پیشرفته روی آن تاکید دارند و درآمدزایی بالایی نیز از این بخش دارند. جالب است بدانید یکی از این کشورها آلمان است و درآمدی که از این بخش کسب می کند دست کمی از درآمد نفتی کشور ما ندارد. فعالان این کشور و بسیاری از کشورهای دیگر بسیار به روز هستند و بسیاری از تولیدات ما به صورت ماده خشک به این کشورها ارسال می شود و آنها فراوری می کنند. در صورتی که پتانسیل انجام این فراوری ها با فناوری های نوین در کشور ما وجود دارد و این خود می تواند عاملی برای توسعه و پیشرفت و آینده دار بودن بخش گیاهان دارویی باشد.

کد خبر: ۱۸۶٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha