۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
 عملکرد شرکت ملی گاز از پالایش تا انتقال و توزیع
مدیر عامل شرکت ملی گاز تشریح کرد

عملکرد شرکت ملی گاز از پالایش تا انتقال و توزیع

چگنی، مدیر عامل شرکت ملی گاز به تشریح عملکرد شرکت ملی گاز، از پالایش تا انتقال و توزیع گاز در کشور پرداخت.

به گزارش بازار، مجید چگنی در این گفتگوی تلویزیونی با اشاره به ظرفیت های گازی کشور، دیپلماسی انرژی را یکی اولویت های دولت سیزدهم دانست و گفت : از بدو تشکیل دولت در حوزه دیپلماسی انرژی وزارت نفت یک رویکرد فعالی داشته است و وزیر نفت از همان ابتدا در اختیار گرفتن سکان وزارت نفت اولین سفرش را به ترکمنستان داشته که نتیجه بسیار خوبی به دنبال داشت و موجب شد سفرهای دیگری هیأت ترکمنستانی به کشور ما عزیمت کردند و جلسات بسیار خوبی داشتیم و نهایتاً منجر به قرارداد سوآپ ترکمنستان به آذربایجان شد.

وی افزود: با سایر کشورها از جمله روسیه هم همین روند را وزارت نفت و شرکت ملی گاز داشته به طوری که الان به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، نخجوان و ارمنستان صادرات گاز داریم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با اشاره به سفر هفته گذشته نخست وزیر ارمنستان به ایران تصریح کرد: در این دیدار تفاهم نامه ای را امضا کردیم که براساس آن قرار داد تهاتر گازی مان را با آن کشور به مدت چهار سال تمدید کرده یعنی از ۱۴۰۵ تا ۱۴۰۹ ما تمدید شد و در این تفاهمنامه که به زودی قراردادش هم امضا خواهد رسید متناسب با افزایش صادرات گاز، ضریب تهاتر هم افزایش پیدا می کند که یک دستاورد خوبی برای دولت جمهوری اسلامی است.

چگنی در بخش دیگری از گفتگوی خود با بیان ا ینکه بیش از ۸۵ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز توسط شرکتهای داخلی ساخته می شود افزود: یکی از سیاست های راهبردی وزارت نفت و به ویژه شرکت ملی گاز این است که بتوانیم تا حد امکان کلیه اقلام مورد نیاز صنعت گاز را داخلی سازی کنیم. امسال هم سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است و بر حسب منویات مقام معظم رهبری و راهبرد دولت جمهوری اسلامی و وزارت نفت تمام تلاش مان این است که بتوانیم از حداکثر ظرفیت دانش بنیان در جهت تأمین نیازهای صنعت گاز استفاده کنیم.

وی افزود: در این زمینه پارک گوگردی را افتتاح کردند. در این پارک گوگردی چندین شرکت دانش بنیان حضور پیدا کردند و زنجیره پایین دستی گوگرد را راه انداختند و ارزش افزوده بسیار خوبی را در کشور ایجاد کردند. همچنین ما تفاهمنامه ای با دانشگاه های مختلف داشتیم که انجام دادیم.
مدیر عامل شرکت ملی گاز در بخش دیگری از گفتگو به وضعیت تولید و مصرف گاز در کشور پرداخت و گفت : با توجه به سرمای پیش روی اولویت ما مصرف خانگی – تجاری است و در مرحله بعد نیروگاه و در مرحله بعد صنعت است.

چگنی با بیان اینکه پیش بینی می شود در بخش خانگی مشکل قطعی گاز نداشته باشیم افزود: صنعت را هم تلاش خواهیم کرد قطعی نداشته باشیم، شاید اگر شرایط آب و هوایی به نحوی باشد که نیاز باشد محدودیت هایی اعمال کنیم، شاید محدودیت هایی اعمال کنیم.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف گاز در کشور تصریح کرد: تنها راهی که بتوانیم این مصرف افسار گسیخته کشور را جلویش را بگیریم نیازمند عزم ملی است و برنامه های منسجم درازمدت که بتوانیم به تدریج مصارف مان را در حوزه های مختلف کم کنیم. ما در حوزه مصرف الآن چهارمین کشور دنیا هستیم، یعنی با کشور چین با آن جمعیت و صنعت عظیمی که دارد شاید دو درصد اختلاف داریم، آن هشت و خرده ای درصد از مصارف گاز کل جهان را مصرف می کند، ما شش و خرده ای؛ یعنی خیلی تفاوت نداریم و این نشان می دهد و ما در حوزه مدیریت مصرف خیلی عقب هستیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز افزود: تجربیات خوبی در دنیا است اینها را بایستی ما مدنظر قرار دهیم، هم تجربیات قیمتی و هم غیرقیمتی و توسعه فناوری است. در بیشتر کشورهای اروپایی یا روسیه، از کنتور هوشمند استفاده می کنند، این کنتور هوشمندی که می توانند اعمال حاکمیت کرده یعنی در شرایط بحرانی گاز را قطع و وصل کنند و تحت یک زیر ساخت(پلتفرم) , اطلاعات مصرف مشترک را بتوانند ببیند و برنامه ریزی کنند.

چگنی با تاکید بر اینکه گاز یک نهاده بسیار مهم در توسعه اقتصادی کشورها است تصریح کرد :ما باید مصرف را بهینه کنیم تا گاز را هم به جای مصرف بی رویه در خانه و در توسعه صنعت استفاده کنیم الآن ۵۰ درصد از تولید کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد از شهرهای کشور تحت پوشش گاز رسانی هستند و در حدود ۹۰ درصد از روستاهای کشور و بالغ بر ۹۵ درصد از کل جمعیت کشور از نعمت گاز استفاده می کنند، افزود : در حال حاضر همکاری های خوبی به ویژه در استان های کم برخوردار انجام شده که در سیاست های محوری و راهبردی دولت قرار دارد و تأکید رئیس جمهور و وزیر نفت بر این است که ما استان های محروم را هر چه سریعتر بتوانیم تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دهیم که در رأس آنها استان سیستان و بلوچستان است.

به گفته چگنی پروژه هایی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان در استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، آذربایجان غربی و سایر استان هایی که روستاها و شهرهای صعب العبور و کوهستانی دارند در حال اجرا هستند و در دستور کار ما قرار دارند و امیدوار هستیم تا پایان این دولت کلیه این استان ها را بتوانیم تحت پوشش گاز قرار دهیم.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز : اولویت ما سیستان و بلوچستان است و الحمدلله در این پروژه ای که در هفته گذشته افتتاح کردیم خط لوله ایرانشهر- پالیزان- خاش و میرجاوه به طول ۲۵۶ کیلومتر به بهره برداری رسید که این موجب شد شهرهایی را که در شرق استان قرار دارند سریعتر گازرسانی کنیم. در همین افتتاح، گاز رسانی به شهر خاش هم در حال انجام است و به تدریج محله به محله گازرسانی انجام می شود و به زودی کل شهر تحت پوشش گازرسانی قرار خواهد گرفت.

به گفته آقای چگنی برای جبران عقب ماندگی استان سیستان و بلوچستان از پوشش گاز رسانی، پنج استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، یزد و گیلان به عنوان استان معین در گاز رسانی به این استان همکاری می کنند تابتوانیم هر چه سریعتر به همه شهرهای استان سیستان وبلوچستان گاز رسانی کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در خصوص اجرای قبوض رایگان محرومان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی گفت : طبق گزارشی که به من دادند حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر الآن تحت پوشش قبوض رایگان هستند که ۸۰۰ و خرده ای هزار نفرشان مربوط به کمیته امداد و مابقی مربوط به سازمان بهزیستی هستند.

کد خبر: ۱۸۶٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha