۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
 هند واردات نفت از ایران و روسیه را افزایش داد

هند واردات نفت از ایران و روسیه را افزایش داد

هند به دنبال خرید نفت از کشورهای تحریم شده ایران و روسیه است.

به گزارش بازار، پالایشگاه‌های هند در پاسخ به کاهش سهمیه تولید اوپک، منابع عرضه خود را تغییر داده و به کشورهای تحریم شده‌ای مانند روسیه و ایران روی آورده‌اند تا از ثبات عرضه نفت خام خود اطمینان حاصل کنند.

با حمایت اندکی که از سوی غرب برای کمک به صنعت انرژی تجدیدپذیر نوپای هند وجود دارد، شراکت دهلی‌نو با تامین کنندگان نفت جنجال برانگیز، احتمالا ادامه پیدا می‌کند. هند در اکتبر اعلام کرد متنوع کردن منابع واردات نفت را تسریع می‌کند تا ریسک کاهش احتمالی تولید نفت اوپک پلاس خنثی شود. هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند اظهار کرد: کاهش تولید اوپک به واردکننده بزرگی مانند هند که سال گذشته حدود ۱۲۰ میلیارد دلار برای واردات فرآورده‌های نفتی هزینه کرد، آسیب می‌زند. اوپک با پیش بینی کاهش تقاضای جهانی برای نفت به دلیل فشارهای اقتصادی فزاینده در سراسر جهان، هدف تولید در ماه‌های آینده را به میزان چشمگیری کاهش داده است.

هند که سومین مصرف کننده و واردکننده بزرگ نفت در جهان است، حدود ۸۵ درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تامین می‌کند. پوری پیش از این به نیت هند برای متنوع کردن تامین کنندگان نفت به منظور تضمین امنیت انرژی اشاره کرده و گفته بود: بخشی از این متنوع سازی انجام شده و ما متنوع سازی بیشتری خواهیم داشت. منابع زیادی وجود دارند و ما برای اقدام، تردید نخواهیم کرد. وی همچنین اظهار کرده بود: کاهش تولید نفت اوپک ممکن است کشورهای متعددی را با رکود عمیق‌تری از آنچه هم اکنون تجربه می‌کنند روبرو کند، زیرا قیمت‌های سوخت را بالاتر می‌برد.

پالایشگاه‌های هندی در هفته‌های اخیر به ایجاد شراکت‌های جدید شتافته‌اند و تامین نفت خود را متنوع کرده‌اند تا مطمئن شوند تحت تاثیر منفی کاهش تولید اوپک قرار نمی‌گیرند. پالایشگاه‌ها همچنین نگران احتمال تحریم‌های شدیدتر غرب علیه انرژی روسیه در ماه‌های آینده هستند که تامین نفت هند را ممکن است دچار اختلال بیشتری کند. شرکت‌های ایندین اویل و بهارات پترولیوم تلاش می‌کنند قراردادهای جدیدی با کشورهای صادرکننده بزرگ نفت مانند آمریکا منعقد کنند.

یک مقام یک پالایشگر دولتی در این باره توضیح داد: ما آماده یک برنامه پشتیبان می‌شویم. وقتی دنیا درباره جنگ روسیه و اوکراین دچار ابهام است، ما باید همه گزینه‌ها را باز نگه داریم. یک منبع جداگانه دیگر در یک پالایشگر دیگر تاکید کرد: به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، انتظار داریم بازارهای نفت گرفتار محدودیت عرضه شوند و کریدورهای تجارت نفت تغییر پیدا کرده و عمده نفت خاورمیانه، نیازهای بازارهای اروپایی را تامین کند، بنابراین باید منابع نفت خود را متنوع کنیم. پالایشگاه‌های هندی این موضوع را روشن کرده‌اند که منابع تامین نفت خود را متنوع خواهند کرد و از هر تامین‌کننده که نفت مطمئن و ارزان عرضه کند، فارغ از این که آمریکا و اروپا با شراکت‌های جدید موافقت می‌کنند، استقبال می‌کنند.

هند به ایران به عنوان یکی از تامین کنندگان احتمالی روی آورده است. ایرج الهی، سفیر ایران در هند، تمایل ایران برای فراهم کردن نفت مورد نیاز هند و تضمین امنیت انرژی این کشور را بیان و اظهار کرد: این مربوط به هند است. ما آماده تحویل نفت هستیم. ایران پیش از تحریم‌های آمریکا که سال ۲۰۱۹ علیه صنعت انرژی این کشور وضع شدند، یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به هند بود.

با وجود ادامه تحریم‌ها علیه نفت ایران از سوی آمریکا، ایران به شکل مستمر عرضه نفت خود را بازسازی کرده و شرکای صادرات برای نفت خود یافته است. در حالی که دولت‌های سراسر جهان خلاء به وجود آمده از تحریم‌ها علیه نفت و گاز روسیه و همچنین سهمیه‌های تولید پایین‌تر اوپک را لمس می‌کند، بسیاری به سمت قدرت‌های نفتی تحت تحریم مانند ایران و ونزوئلا روی آورده‌اند تا نفت مورد نیازشان را تامین کنند. ایران افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد نفت و میعانات خود از مارس تا ژوییه در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ را اعلام کرده است که نشانه واضح بی‌اعتنایی به تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت این کشور است. ترکیه و افغانستان همکاریهایشان با ایران را برای افزایش واردات نفت بهبود داده‌اند.

شاید نگران کننده‌ترین شراکت با ایران از نظر غرب، روابط ایران با روسیه باشد که یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت هند در ماه‌های اخیر بوده و پس از این که مشتریان غربی خود را از دست داد، نفت ارزان را به این کشور آسیایی پیشکش کرده است. طبق آمار شرکت ورتکسا، روسیه در اکتبر با فروش ۹۴۶ هزار بشکه در روز، به بزرگترین صادرکننده نفت به هند تبدیل شد. پیش از جنگ اوکراین، هند مقادیر ناچیزی نفت از روسیه وارد می‌کرد، اما تحریم‌هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو اعلام کردند، روسیه را به شریکی برای هند تبدیل کرد که به دنبال افزایش خرید نفت کم هزینه است. قیمت نفت روسیه در مقایسه با نفت خاورمیانه و آفریقا رقابتی بوده و باعث شده است هند و چندین کشور، روابطشان با این غول نفتی را عمیق‌تر کنند.

هند با اعلام تحریم‌های آمریکا علیه صادرکنندگان متعدد نفت و گاز و اعلام کاهش تولید نفت اوپک پلاس، یکی پس از دیگری ضربه خورده است. در واکنش به این تهدید برای امنیت انرژی هند، وزیر و پالایشگاه‌های هندی روشن کرده‌اند که با هر کشوری که برای آن‌ها نفت کم هزینه و مطمئن فراهم کنند، شراکت‌های جدید برقرار خواهند کرد. چنین تصمیمی، روابط با ایران و روسیه را عمیق‌تر کرده و به این کشورها فرصت می‌دهد به صادرات نفت و گازشان ادامه دهند.

کد خبر: ۱۸۶٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha