۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
توافق ایران و آژانس به احیای برجام کمک خواهد کرد| بعید است آمریکا پیشنهاد تهران را قبول کند
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

توافق ایران و آژانس به احیای برجام کمک خواهد کرد| بعید است آمریکا پیشنهاد تهران را قبول کند

«شیرین هانتر» معتقد است توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد این موضوع می تواند به احیای برجام کمک کند.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد پیامی به طرف آمریکایی ارائه کرده است. وی در این خصوص اظهار داشت: آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفتند که پیام شما را در خصوص مسائل مذاکره برای رفع تحریم‌ها به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی گفته پیام را به دقت بررسی می‌کنیم و پاسخ ایران را طی روزهای آینده ارائه می‌دهیم. وی گفت: ما منتظر دریافت پاسخ هستیم.

وی همچنین اعلام کرد: ما در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای آینده هیأتی را از ایران به وین اعزام خواهیم کرد. بین آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاق نظر وجود دارد و امیدوار هستیم آژانس با تمرکز بر نگاه فنی براساس آنچه با هم در روزهای گذشته توافق کرده‌ایم، نسبت به حل و فصل برخی از اتهامات مورد نظر آژانس و مطرح شده توسط این سازمان علیه ایران اقدام کرده و بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌های فنی عبور کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: طبعا به موازات این اقدام، در خصوص رسیدن به گام‌های پایانی توافق به رغم برخی از اظهارات متناقض برخی از مقامات آمریکایی، تبادل پیام‌هایمان همچنان ادامه دارد و به موازات اقداماتی که در وین انجام می‌شود، نسبت به باز تنظیم جدول زمانبندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین، تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا جریان دارد.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و نماینده این کشور در مذاکرات برجام، نوشت: من برای همکاران ایرانی‌ام آرزو می‌کنم که رایزنی‌های سازنده ای با دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشند. من مطمئن هستم که مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای گذشته ایران می‌تواند به سرعت از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

همچنین دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

از جمله آثار دیگر وی می توان به کتابهای «خدا در کنار ماست: دین و امور بین الملل»، «سیاست خارجی ایران در دوران بعد از شوروی»، «ایران متفرق: ریشه های تاریخی مناظرات ایرانیان درباره هویت »، «فرهنگ و حکومت در قرن بیست و یکم»، «اسلام در روسیه؛ سیاست هویت و امنیت»، «آینده اسلام و غرب؛ برخورد تمدنها یا همزیستی مسالمت آمیز»، «صدای اسلام از جناح اصلاح طلب»، «اسلام و حقوق بشر»، «مدرنیزاسیون، دموکراسی و اسلام» و «اسلام: دین دوم اروپا» اشاره کرد.

*ایران اعلام کرده که به زودی گفتگو با آژانس درباره موارد مورد اختلاف از سر گرفته می شود و پیرو توافق صورت گرفته، هیأت فنی ایران طی روزهای آینده به وین اعزام خواهد شد تا در این خصوص با مسئولین آژانس گفتگو کند. آیا حل شدن این موضوعات می تواند به احیای سریع برجام منجر شود؟

از آنجایی که ایران بسته شدن موضوعات مربوط به مناطق نامعلومی را که بقایای اورانیوم در آنها یافت می شود پیش شرط احیای برجام قرار داده است، توافق با آژانس در مورد این موضوع می تواند به احیای برجام کمک کند. با این حال، چنین توافقی کافی نخواهد بود و مسائل دیگری نیز باید قبل از احیای توافق هسته ای حل شود.

*میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و نماینده این کشور در مذاکرات برجام، گفته است. من مطمئن هستم که مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای گذشته ایران می‌تواند به سرعت از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود. ارزیابی شما از سخنان او چیست؟

روسیه خواهان احیای برجام نیست زیرا تحریم‌های ایران به این کشور کمک می‌کند تا نفت خود را بفروشد. این کشور همچنین نمی‌خواهد ایران روابط بهتری با غرب داشته باشد. آنچه اولیانوف می گوید مهم نیست، زیرا مشکل واقعی بین ایران و ایالات متحده آمریکا است.

*آمریکا اعلام کرده که احیای برجام فعلا در دستور کار این کشور نیست. آیا این اظهارات را می توان برای اقناع افکار عمومی در نظر گرفت؟ چرا که آمریکا در میانه اعتراضات ایران نیز مشغول مذاکره با ایران برای مبادله زندانی بوده است.

ناآرامی‌های اخیر ایران، باعث شده تا غرب فشارها را بر ایران افزایش دهد، به این امید که امتیازات بیشتری دریافت کند یا حتی نظام را تغییر دهد. اظهارات اخیر مالی در مورد استفاده از زور به عنوان آخرین راه حل را باید از این منظر دید. هیچ ارتباط مستقیمی بین تبادل زندانیان و احیای برجام وجود ندارد. ایالات متحده می تواند توافق هسته ای را احیا کند، بدون اینکه بخواهد درباره تبادل زندانیان صحبت کند.

*رابرت مالی اخیرا اعلام کرده است حمله نظامی به ایران به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می شود. تصور نمی کنید چنین تهدیداتی که در دوران ترامپ با شدت بیشتری مطرح می شد به حل و فصل مشکلات کمکی نکرد؟

امروز ایران نسبت به چهار سال پیش در موقعیت متفاوت تری قرار دارد و بنابراین ممکن است تهدیدات عملیات نظامی را جدی تر ببیند. البته چنین اظهاراتی برای آرام کردن برخی تندروها در آمریکا و برخی طرفها در منطقه مانند اسرائیل است.

*امیرعبداللهیان در گفتگو با جوزب بورل از ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا سخن گفته است و اعلام کرده است: ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم. ارزیابی شما چیست و ایا در این مقطع زمانی طرفین می توانند گفتگوها را آغاز و به نتیجه برسانند؟

بدیهی است که آمریکا با ارزیابی آقای امیر عبداللهیان از آخرین پیشنهادات ایران موافق نیست. در غیر این صورت، در مورد برجام به توافق می رسید.

کد خبر: ۱۸۶٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha