۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
روسیه، آذربایجان و ترکیه؛ بازارهای هدف پروبیوتیک دامی کشور|مکمل پروبیوتیک سلامت محصول را تضمین میکند
بازار گزارش می دهد:

روسیه، آذربایجان و ترکیه؛ بازارهای هدف پروبیوتیک دامی کشور|مکمل پروبیوتیک سلامت محصول را تضمین میکند

درحالی که بازار جهانی پروبیوتیک های دامی رو به رشد است، تولیدکننده های داخل می گویند: ایران نیز در این حوزه رو به جلو است و درحال حاضر تولیدات ما به کشورهای روسیه، آذربایجان، لبنان و عراق صادر می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: به گفته کارشناسان جهانی با توجه به روند روبه رشد مصرف انواع گوشت در سراسر دنیا انتظار می رود بازار جهانی خوراک دام و طیور روند رو به رشدی را طی کند. این در حالی است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تا ۱۰ سال آینده بازار جهانی پروبیوتیک های خوراک دام حدود ۷ درصد گسترش خواهد یافت. از سوی دیگر گزارشات منتشر شده از سوی موسسه آماری-تحلیلی Fact.Mr همچنین نشان می دهد که فروش پروبیوتیک های خوراک دام در نیمه دهه گذشته یعنی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در سراسر جهان به میزان ۵.۹ درصد داشته است. به خصوص اینکه در مناطقی مانند آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه به استثنای ژاپن و خاورمیانه بیشترین تقاضا برای افزایش مصرف گوشت به ثبت رسیده است.

۷۰درصد بازار پروبیوتیک دامی کشور را تامین می کنیم

جالب است بدانید به گفته متخصصان امر استفاده از پروبیوتیک ها در خوراک دام فوایدی را برای هضم غذا، بالا بردن عملکرد حیوانات و سیستم ایمنی بدن نشان داده است. در حالی که جمعیت میکروب شکمبه برای هضم مناسب خوراک و سلامت حیوان باید سالم و به تعداد کافی باشد. گفتنی است پروبیوتیک ها محصولاتی هستند که حاوی میکروارگانیسم های زنده (باکتری ها و یا مخمرها) هستند. در واقع پروبیوتیک ها قندهای غیر قابل هضم هستند که در کمک به میکروب های مفید و محافظت در برابر میکروب های مضر نقش مفیدی دارند و در نتیجه یک روده سالم برای حیوانات دامی ایجاد می کنند.

بر اساس این گزارش اگرچه کشورهایی همچون چین و هند جزو نامداران در تولید پروبیوتیک های خوراک دام در آسیا هستند اما شرکت های ایرانی نیز طی یک دهه گذشته به این حوزه وارد شده اند تا فراورده هایی متناسب با محیط این منطقه تولید کنند. «محمدکاظم سوهانیان» مدیرعامل یکی از این شرکت های تولید و توزیع محصولات پروبیوتیک است که توانسته اند علاوه بر تامین بازار داخل در بازارهای صادراتی نیز محصولات خود را عرضه کنند.

در حوزه تولید پروبیوتیک های دامی تولیدکننده های داخلی در حالی رو به جلو حرکت می کنند که علاوه بر تامین بازار داخل، امروز فراورده های این بخش به کشورهایی همچون روسیه، آذربایجان، لبنان، عراق، افغانستان، ترکیه و عمان نیز صادر می شود

سوهانیان در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: تولیدات ما مکمل های دارویی است که در حوزه پزشکی، برای افزایش سطح ایمنی غالبا استفاده می شود و در واقع پروبیوتیک ها میکرو ارگانیزم هایی هستند که زیستگاه شان در روده است و لذا ما میکروب سالم تولید می کنیم که سلامت فرد و دام را تضمین می کند.

روسیه، آذربایجان و ترکیه؛ بازارهای هدف پروبیوتیک دامی کشور|مکمل پروبیوتیک سلامت محصول را تضمین میکند

سوهانیان با بیان اینکه پروبیوتیک ها در واقع میکروب های بد بدن را متعادل می سازد و سطح ایمنی بدن را بالا می برد، می افزاید: تولیدات ما تخمیری هستند و با توجه به اینکه اینها مخمرهای زیستگاه محیطی است که ما زندگی می کنیم و به اصطلاح با فلور بدن ما آشنایی دارد لذا از صفر تا صد را خودمان تولید می کنیم و وارداتی نیستند.

وی در خصوص پروبیوتیک های خوراک دام نیز می گوید: در ابتدا باید بدانید که پروبیوتیک حدود ۱۰ سال است آمده و وارد بازار این منطقه شده است لذا نوپا هستیم با این وجود حدود ۷۰ درصد بازار پروبیوتیک های دامی دست مجموعه ما است که این پروبیوتیک ها غالبا برای طیور، دام و همچنین زنبور عسل استفاده می شود.

سیستم بانکی کشور هیچگاه در کنار تولید کننده نبوده است

سوهانیان در خصوص مزایای استفاده از پروبیوتیک ها در خوراک دام و طیور می گوید: استفاده از این فراورده ها گوارش را تسهیل می سازد و بدن دام را سالمتر می سازد و به این ترتیب محصولی که تولید می شود را نیز سلامت تر می کند. به این معنا که مکمل های پروبیوتیک سلامت فراورده های صنعت دام، طیور و زنبور عسل را افزایش می دهد.

این فعال بخش پروبیوتیک در خصوص اصلی ترین چالش های فعالان این حوزه نیز می گوید: در بحث فروش خوشبختانه مشکلی نداریم و تلاش داریم در حوزه سلامت مردم را با پروبیوتیک ها آشنا کنیم. در این راستا حتی مواد غذایی مانند کیک و کلوچه های پروبیوتیک هم تولید می کنیم.

وی ادامه می دهد: با این وجود بحث تورم یکی از مشکلات همه است و برای ما نیز هست چون موادی که خریداری می کنیم با نوسان قیمت مواجه است و این امر باعث می شود سطح نقدینگی ما جذب شود و لذا متعادل سازی ها سخت می شود.

سوهانیان ادامه داد: از سوی دیگر سیستم بانکی هم هیچ گاه در اینکار در کنار تولید کننده نیست و تنها در حد حرف است. علاوه بر این بسیاری از قوانین حاکم در راستای پیشبرد اهداف تولید کننده ها نیستند.

وی خاطر نشان می کند: با این وجود ما محصولات خود را در حالی که نمونه خارجی به این شکل و شمایل در کشور نداشته ایم تولید کرده و چون دانش بنیان نیز هستیم از دانش روز نیز به بهترین نحو استفاده می کنیم.

چین، هند و آلمان؛ پیشرو در تولید پروبیوتیک های دامی جهان

این تولید کننده پروبیوتیک های خوراکی در خصوص بازارهای هدف نیز می گوید: با توجه به اینکه به اصطلاح فلور (زیستگاه محیطی) کشورهایی همچون روسیه، آذربایجان، لبنان، عراق، افغانستان و ترکیه مشابه فلور منطقه ما است لذا به این کشورها محصولات تولیدی خود را صادر می کنیم و در عین حال در حال مذاکره با عمان برای ارسال به بازار این کشور نیز هستیم.

گفتنی است در حال حاضر کشور چین بیشترین مصرف کننده پروبیوتیک های خوراک دام است زیرا تعداد زیادی دام در این کشور پرورش داده می شود. از سوی دیگر گزارشات نشان می دهد که دو کشور «چین و هند» نه تنها بزرگترین مصرف کننده در این حوزه هستند بلکه بزرگترین تولیدکننده پروبیوتیک های خوراک دام نیز هستند. این در حالی است که کشور آلمان نیز به عنوان رهبر بازار پروبیوتیک در اروپا محسوب می شود که با سرعت بالایی در حال رشد است و پس از آن فرانسه در جایگاه دوم تولیدکنندگان برتر پروبیوتیک های خوراک دام در اروپا قرار دارد. نکته جالب توجه اینکه پروبیوتیک های خوراک دام عمدتا به دو صورت خشک و مایع در بازارهای جهانی عرضه می شود که شکل مایع آن دارای سرعت جذب سریع، هضم آسان و بهینه سازی بالاتری هستند.

کد خبر: ۱۸۶٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha