۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
عرضه ارزِ برخط صف ها را جمع می کند| انتظارات تورمی دلار را گران کرد
بازار گزارش می دهد؛

عرضه ارزِ برخط صف ها را جمع می کند| انتظارات تورمی دلار را گران کرد

نرخ ارز در حالی روندی افزایش را طی می کند که به گفته کارشناسان چنین رخدادی به دلیل ایجاد انتظارات تورمی ناشی از خالی شدن انرژی فنر فشرده قیمت این کالاست و با عرضه برخط ارز، بازار ساماندهی می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با اوج گیری قیمت ارز در بازار، مردم به صرافی ها هجوم آورده و متقاضی خرید دلار گران شده اند. دلاری که تا هفته های گذشته در کانال ۳۲ هزارتومان قرارداشت اما قیمت آن به یک باره جهش کرد و به بیش از ۳۶ هزار تومان رسید. این افزایش قیمت که متاثر ازعوامل متعددی چون جو روانی تشدید تحریم ها، آشفتگی بازارهای سرمایه گذاری، ناآرامی های اخیر و وجود نرخ بالای توم در کشوراست خیلی ها را هیجانی روانه بازار ارز کرده تا با تبدیل سرمایه ها خود به دلار و دیگر ارزها مانع از کاهش ارزش دارایی هایشان شوند.

بانک مرکزی نیز برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان ارز و ساماندهی بازار همچنین ممانعت از رشد کاذب قیمت ارز با عرضه انبوه آن به بازار شرایط را طوری فراهم کرده است تا نیاز متقاضیان به این کالا را تامین کند. از طرفی این بانک طی بخشنامه ای اعلام کرده است؛ خرید و فروش ارز از این پس از طریق سامانه برخط قابل انجام است اقدامی که در راستای تسهیل فرایند خرید ارز اشخاص حقیقی و صرفه جویی در وقت وهزینه خریداران طراحی شده است.

با وجودی که صراف ها دلار را با نرخ ۳۴ هزار تومان می فروشند ولی اشتهای خریداران طی چند روز اخیر همچنان برای تهیه این کالا طوری است که حتی حاضرند دلار ۳۶ هزار تومانی را نیز از بازار آزاد خریداری کنند. البته سامانه برخط خرید ارز نیز به دلیل کثرت میزان تقاضای غیر واقعی با اختلال و ایراداتی همراه شده است که این ایراد ها در حال رفع است

اشتهای بالای خریداران ارز گران

در چنین شرایطی اما با وجودی که صراف ها دلار را با نرخ ۳۴ هزار تومان می فروشند ولی اشتهای خریداران طی چند روز اخیر همچنان برای تهیه این کالا طوری است که حتی حاضرند دلار ۳۶ هزار تومانی را نیز از بازار آزاد خریداری کنند. البته سامانه برخط خرید ارز نیز به دلیل کثرت میزان تقاضای غیر واقعی با اختلال و ایراداتی همراه شده است که این ایراد ها در حال رفع است چرا که بار ترافیکی سنگین تقاضا موجب شده پاسخگویی به درخواست ها تا حدودی کند انجام شود و اگر مردم صبر کنند با توجه به بنیه قوی ذخائر ارزی نیازها برطرف و قیمت ها به تدریج روندی نزولی را به خود خواهد گرفت.

آنطور که روز شنبه قیمت دلار برای جهش به کانال ۲۷ هزار تومان خیز برداشته بود ولی دیروز یکشنبه قیمت ها تا حدودی کاهشی شد و حداقل جهشی صعود نکرد.

آنطور که به گفته سخنگوی بازار متشکل ارزی راه‌اندازی سامانه برخط خرید و فروش ارز و اطلاع‌رسانی به مردم درباره خرید از این سامانه و تسری یافتن آن بین فعالان بازار باعث می‌شود که تمام صرافی‌های مجاز وارد معامله شوند و این توزیع تقاضا بین صرافی‌ها بار روانی را کاهش می‌دهد و صف‌ها را از بین می‌برد.

از طرفی با توجه به احتمال افزایش سهمیه ارزی روزانه صرافی ها در روزهای آینده و رفع محدودیت های خرید بار روانی این بازار و موجب تخلیه حباب قیمت ها در بازار ارز خواهد شد. بنابراین مردم نباید فریب برخی اخبار نادرست را بخورند و از ترس کاهش ارزدر بازار برای خرید این کالا به در صرافی های هجوم بیاوند. آنگونه که حجم عرضه ارز در سامانه نیما در روز یکشنبه ۱۵ آبان بیش از پنج برابر میزان تقاضا بود و بیش از ۸۰ درصد ارزهای عرضه شده مشتری نداشت وقیمت ها در این بازار با عقب گردی آرام همراه بود.

سیاست گذار ارزی نه فقط در این دوره بلکه در همه دوران اعتبار خود را به دلیل عدم برنامه کارشناسانه از دست داده است تا جایی که هم اکنون مردم اخبار و اطلاعات و تحلیل های غیررسمی را ملاک قرار می دهند. از طرفی به نظر می رسد سیاست های ارزی کوتاه مدت چون عرضه سنگین ارز به بازار برای جلوگیری از رشد قیمت ها با هدف ساماندهی بازار، مقطعی، مسکن و گذرا بوده و از طرفی تداوم چنین رویکردی خلاف شم بازاراست

بانک مرکزی هم دچار هیجان شده است

البته دکتر سعیداسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، در گفتگو با «بازار» معتقد است؛ سیاست گذاران ارزی در چنین مواقعی باید در عرضه ارز جوانب لازم را در نظر گیرند اما از آنجایی که آنها نیز در این شرایط همچون متقاضیان ارزی که طی چند روز اخیر از سر هیجان به صرافی ها و بازار آزاد برای تهیه ارز هجوم آورده اند در تصمیم گیریها هیجانی رفتار می کند در حالی که عرضه ارز به بازار و ساماندهی این بازار مهم اقتصادی نیازمند برنامه های بلند مدت از پیش تعیین شده است و تصمیمات آنی نمی توان خیلی در این زمینه کارساز واقع شود.

وی دلیل اینکه چرا با عرضه انبوه ارز توسط بانک مرکزی به بازار باز هم خریداران صف خرید تشکیل می دهند و توجه چندانی به بخشنامه های بانک مرکزی در عرضه ارز برای تامین نیاز متقاضیان به این کالا را ندارند، افزود: به صراحت باید گفت؛ سیاست گذار ارزی نه فقط در این دوره بلکه در همه دوران گذشته اعتبار خود را به دلیل عدم برنامه درست و کارشناسانه از دست داده است تا جایی که هم اکنون مردم اخبار و اطلاعات و تحلیل های غیررسمی را ملاک قرار می دهند. از طرفی به نظر می رسد سیاست های ارزی کوتاه مدت چون عرضه سنگین ارز به بازار برای جلوگیری از رشد قیمت ها با هدف ساماندهی بازار، مقطعی، مسکن و گذرا بوده و از طرفی تداوم چنین رویکردی خلاف شم بازاراست.

بانک مرکزی چنانچه بخواهد اعتبار خود را به دست بیاورد باید با هدفگذاری بلند مدت برنامه ریزی کند تا در مواجهه با چنین پدیده هایی اتخاذ تصمیات موثر و کارساز واقع شوند البته این موضوع فقط در بازار ارز صدق نمی کند چرا که بازار سرمایه نیز اکنون دچار مشکلات و نواقصی است یعنی سیاست گذارکنترل مدلی خود را دراین بازار از دست داده است. بنابراین سیاست گذاری در بازار ارز نیز در چنین مواقع حساسی باید مدیریت شده باشد

سیاست گذاران ارزی و بازار سرمایه کنترل مدلی خود را از دست داده اند!

این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: بانک مرکزی چنانچه بخواهد اعتبار خود را به دست بیاورد باید با هدفگذاری بلند مدت برنامه ریزی کند تا با مواجه با چنین پدیده هایی اتخاذ تصمیات موثر و کارساز واقع شوند البته این موضوع فقط در بازار ارز صدق نمی کند چرا که بازار سرمایه نیز اکنون دچار مشکلات و نواقصی است یعنی سیاست گذارکنترل مدلی خود را دراین بازار از دست داده است.

بنابر این سیاست گذاری در بازار ارز نیز در چنین مواقع حساسی باید مدیریت شده باشد تا علاوه بر صیانت از منابع ارزی مانع از رانت و ارزپاشی شد. دغدغه کارشناسان این است که بانک مرکزی در عرضه ارز اصولی رفتار کند چرا که خیلی ها از این موقعیت سوء استفاده می کنند، چرا که طبق گزارش های موجود همزمان با افزایش اقدامات سودجویانه برخی شبکه‌های دلالی در افزایش کاذب تقاضا در بازار ارز و ایجاد جو ملتهب اقتصادی در چند روز گذشته، خیلی از فعالان غیرمجاز بازار ارز شناسایی شده اند وحساب بانکی آنها مسدود و پیگیری قضایی اعمال مجرمانه آنها در دستور کار قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این افراد برخلاف مقررات و ضوابط اعلامی، اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز در بازار غیررسمی و یا معاملات فردایی نموده و از این طریق موجب اخلال در نظام ارزی کشور شده‌اند.

مدیریت بازار ارز این روزها سخت شده است زیرا اگر بانک مرکزی مثلا قیمت دلار را ۳۱ یا ۳۲ هزارتومان در نظر گیرد با توجه به رشد قیمتی که در بازار آزاد است همه خریدارآن می شوند ازطرفی دست این بانک نیز برای عرضه مستمرسنگین ارز به بازار خیلی بازنیست که منابع ارزی را حراج کند

مدیریت بازار ارز آسان نیست

ابراهیم بهادرانی، کارشناسی اقتصادی در گفتگو با «بازار» در پاسخ به اینکه چرا با وجودی که قیمت دلار در بازار آزاد به ۳۶ هزار تومان رسیده است اما بانک مرکزی قیمت ها را پایین در نظر نمی گیرد تا نرخ ها در بازار آزاد شکسته شود و یا مانع از رشد قیمت ها در این بازار شود، گفت: مدیریت بازار ارز این روزها سخت شده است زیرا اگر بانک مرکزی مثلا قیمت دلار را ۳۱ یا ۳۲ هزارتومان در نظر گیرد با توجه به رشد قیمتی که در بازار آزاد است همه خریدار آن می شوند ازطرفی دست این بانک نیز برای عرضه مستمرسنگین ارز به بازار خیلی باز نیست که منابع ارزی را حراج کند.

وی با بیان اینکه چنانچه ارز با نرخ ارزان به بازار تزریق شود تبعات خود را به دنبال دارد و مشکل آفرین خواهد بود، افزود: دولت و در ذیل آن بانک مرکزی باید با اقدامات اصولی کاری کنند که زمینه کاهش قیمت ها در بازرآزاد فراهم شود نه اینکه نرخ ارز بصورتی هیجانی و بی منطق در بازار افزایش یابد بعد بانک مرکزی هم برای کاهش التهاب قیمت ها در بازار همچنین ممانعت از رشد آن دست به عرضه ارز ارزان بزند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تقاضا این روزها به دلیل افق تاریک وضعیت اقتصادی برای خرید ارز در بازار افزایش یافته است، بنابراین شلوغی بازار ارز و افزایش میزان تقاضا برای نگهداری ارز در روز مبادا و حفظ سرمایه هاست. از طرفی وقتی قیمت ها در بازار ارز رو به بالاست دلالان نیز برای متشنج کردن بازار فعال می شوند در چنین شرایطی مدیریت بازار ارز باید به گونه ای باشد تا دلالان سودجود از موقعیت بوجود آمده سوءاستفاده نکنند.

مدت هاست خیلی ها به انتظار انجام توافق برجام نشسته بودند اما اکنون که مذاکرات به درازا کشیده شده و با تشدید تحریم ها مواجه ایم انرژی فنر فشرده ارز تا حدودی آزاد و قیمت آن افزایش یافته است این موضوع که ناشی از انتظارات تورمی است اثرات خود را بر رشد نرخ ارز در بازار به جای گذاشته است. در چنین شرایطی اگر بازار به درستی مدیریت نشود شاهد افزایش قیمت همه کالاها و خدمات در بازار خواهیم بود

ایجاد انتظارات تورمی در پی خالی شدن انرژی فنر فشرده نرخ ارز

بهادرانی اضافه کرد: مدت هاست خیلی ها به انتظار انجام توافق برجام و برچیده شدن تحریم ها نشسته بودند اما اکنون که مذاکرات به درازا کشیده شده است و با تشدید تحریم ها مواجه ایم انرژی فنر فشرده ارز تا حدودی آزاد و قیمت آن در بازار افزایش یافته است این موضوع که ناشی از انتظار ات تورمی است اثرات خود را بر رشد نرخ ارز در بازار به جای گذاشته است. در چنین شرایطی اگر بازار به درستی مدیریت نشود شاهد افزایش قیمت همه کالاها و خدمات در بازار متناسب با رشد نرخ ارز خواهیم بود.

وی درادامه اظهار داشت: ازآنجایی که سالانه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار صرف حجم واردات کشور می شود با این وجود وقتی قیمت ارز بالا برود قیمت تمام شده این کالاها نیز به تبع رشد نرخ ارز افزایشی شده در نتیجه از بعد عرضه کالاها به کشور نیز تورم اتفاق می افتد. البته رشد نرخ تورم دارای ابعادی است که بخشی از آن به دلیل رشد میزان نقدینگی حاصل از کسری بودجه و ضعف مدیریتی است و بخش دیگر به دلیل آشفتگی در بازار ارز است که با افزایش آن قیمت ها در بازار افزایش خواهد یافت در چنین شرایطی دولت برای بهبود وضعیت زندگی مردم مجبور می شود حقوق را بالا ببرد. افزایش حقوقی که معمولا با استقراض از بانک مرکزی یا فروش دارایی های دولت است.

کد خبر: ۱۸۶٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha