۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
حوزه صادرات با مشکلات ارزی مواجه است| ضرورت شفاف سازی شرایط دریافت تسهیلات بانکی
مدیر فروش گروه صنعتی آب بند در گفتگو با بازار؛

حوزه صادرات با مشکلات ارزی مواجه است| ضرورت شفاف سازی شرایط دریافت تسهیلات بانکی

اندیکلایی مدیر فروش گروه صنعتی آب بند بابل گفت: در زمینه ارائه تسهیلات توسط بانک ها عدالتی برای تخصیص تسهیلات به مجموعه های تولیدی وجود ندارد.

سید قاسم اندیکلایی در گفتگو با بازار با اشاره به چالش های تولید، بیان داشت: در حال حاضر در ایران مشکل اکثر تولیدکنندگان به دو موضوع بازمی گردد؛ اولین موضوع بحث نقدینگی و دیگری تامین مواد اولیه برای تولید است.

وی افزود: به طور مثال در زمینه تولید رادیاتور های پنلی مجموعه نیازمندِ حداقل ماهانه تغذیه ۱۵۰۰ تن ورق به صورت مواد اولیه است اما متاسفانه از طریق سیاست هایی که در وزارتخانه تعیین کردند، در واقع ما فقط یک سوم تا ۴۰ درصد این عدد مورد نیازمان را تامین می کنیم یعنی به صورت سهمیه ای و از بورس خرید می کنیم. ۶۰ درصد دیگر را مجبوریم از بازار تهیه کنیم که این موضوع علاوه بر نقدینگی مشکلی که برای مجموعه هایی همچون ما ایجاد می‌کند بحث تاخیر در تحویل کالا است که این موضوع موجب افزایش قیمت کالا می‌شود.

مدیر فروش گروه صنعتی آب بند در رابطه با بی ثباتی در بورس و تاثیر آن روی قیمت محصول نهایی هم عنوان کرد: این موضوع باعث می شود که نوسانات قیمت را به صورت ماهانه داشته باشیم، یعنی نوسان قیمت به صورت هفتگی و ماهانه شده؛ مطمئنا این موضوع برای اقتصاد، مجموعه و برای هیچ مصرف کننده‌ای مناسب نیست و مسلما تولید کننده و مصرف کننده را دچار چالش می‌کند.

وی در ادامه درباره بار هدف این شرکت هم گفت: به طور کلی۸۰ درصد از بازار هدف ما بازار داخلی است و از آنجایی که مجموعه بسیار گسترده ای هستیم و بیش از ۲۰ نوع کالای متفاوت تولید می کنیم این موضوع گستردگی هایی برای ما دارد. در یکسری از تولیداتمان روی بحث صادرات بیشتر تمرکز می کنیم و یک سری محصولات دیگر بر مبنای بازار داخلی در حال تولید هستیم.

اندیکلایی در پاسخ به این پرسش که چالش های صادرات برای شما چیست، گفت: به شدت با مشکلات ارزی در صادرات مواجه هستیم. ما برخی از پروژه هایمان در طول ۶ ماه گذشته را به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول از دست دادیم در صورتی که پروژه ها به راحتی می‌توانستند برای ما باشند. اکنون روی پروژه هایی فعالیت کنیم که ارز آوری به کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل تحریم ها در یک سری از پروژه ها مشکل دریافت وجه داریم، از سوی دیگر طرفین تجاری خارجی ما ملزوماتی دارند که نمی‌توانند از آنها عبور کنند و به دلیل فعالیت های اقتصادی آنها با سایر کشور ها این موضوع ما را دچار چالش هایی برای دریافت وجه کالاها می‌کند.
بانک ها تعامل بسیار کمی با ما دارند
مدیر فروش شرکت آب بند در ادامه با اشاره به تعامل بانک ها با گروه های صنعتی اظهار کرد: بانک ها تعامل بسیار کمی با ما دارند.مطمئنا تمامی مجموعه های تولیدی در ایران تسهیلات دارند اما ما باید معیار مان را بالاتر ببریم. باید بدانیم این تسهیلات با چه شرایط و با چه درصد هایی اعطا می شوند، چه شاخص هایی برای دریافت تسهیلات موجود است، فرضاً مجموعه من امروز n میلیارد تومان نیاز به تسهیلات دارد اما شاید نصف این مقدار را به من اعطا می کنند. د
وی تاکید کرد: مطمئنا نبود قانون شفافی که بتواند این موضوع را کنترل کند و بخواهد که شاخص هایی برای شناسایی مجموعه های دارای قابلیت و نیازمند در نظر بگیرد که تسهیلات به این مجموعه ها اعطا شود، متاسفانه وجود ندارد.

مدیر فروش گروه صنعتی آب بند در پاسخ به این پرسش که چه مقدار اشتغال زایی دارد، بیان داشت: در حال حاضر ۳۰۰ همکار در مجموعه داریم از این بابت خدا راشکر می کنیم و انشاءالله با برنامه هایی که در طرح توسعه دو سال آینده داریم با لطف خدا در نظر گرفتیم که تعداد همکارانمان به ۵۰۰ نفر برسد.
وی گفت: به دلیل صنعت گسترده ای که داریم نیازمند به یک فضای تولید بزرگ تر از فضای تولید در حال حاضر خود هستیم، اما متاسفانه به دلیل قوانینی که برای شهرک های صنعتی در نظر گرفته شده در مکانی که ما هستیم شهرک صنعتی وجود ندارد که بتواند فضای تولیدی که ما نیاز داریم را در اختیارمان قرار دهند تا بتوانیم افزایش تولید داشته باشیم.
تولیدمان ۵ برابر هم شود ظرفیت فروش را در بازار داریم
اندیکلایی تصریح کرد: مجموعه آب بند و ایران نوین اگر امروز ظرفیت تولیدشان ۵ برابر هم شود ظرفیت فروش تولیداتشان را در بازار دارند.

وی ادامه داد؛ ما هیچ مشکلی در زمینه فروش، صادرات، بازار هدف و بقیه موضوعات نداریم. تنها مشکل ما بحث تولید هست که بتوانیم حمایت های لازم را برای افزایش تولید دریافت کنیم.

مدیر فروش شرکت اب بند با بیان اینکه تابحال بازاریابی آنچنانی نداشته اند، تصریح کرد: مجموعه ما یک مجموعه قدیمی با سابقه ۳۰ ساله در صنعت ایران است. به لطف خدا در حال حاضر بدون هیچ گونه بازاریابی و بدون تبلیغات در سطح کشور حداقل ظرفیت خط های تولید ما برای سه ماه آینده پر شده و مدیریت مشتری هایمان برای تامین کالا برای ما به یک چالش تبدیل شده است.

وی در عین حال گفت: هیچ فعالیتی در زمینه بازاریابی و تبلیغات نداریم، تنها کاری که ما در این رسته انجام می دهیم حضور در نمایشگاه های مربوط به خودمان و حوزه صنعت مان در ایران هست به غیر از این موضوع هیچ فعالیتی در زمینه تبلیغات و بازاریابی نداریم و تمام توان خود را به کار می‌گیریم که انشاءالله بتوانیم با افزایش تولید همراه شویم.

اندیکلایی در پایان ضمن اشاره به کاهش قیمت فلزات در بازار جهانی، با تاکید بر این که مجموعه آب بند کاهش قیمتی نداشته است، گفت: یکی از چالش هایی که ما در بحث صادرات با آن مواجه شدیم همین موضوع است و موجب کدر شدن ذهن طرفین ما نسبت به این بحث شده است چون اغلب تولیدات ما بر پایه فلز هست و طرف های تجاری که ما خارج از ایران داریم مطمئنا این موضوع را بیان می کنند که قیمت فلز جهانی پایین آمده چرا شما با کاهش قیمت همراه نیستید و اینکه ما بخواهیم آنها توجیه کنیم که جو روانی بازار ایران بسیار بیشتر از بحث اقتصادی آن هست برای ما به چالش تبدیل شده و این مسئله یکی از دلایلی هست که ما در رقابت با شرکت های خارجی مطمئنا قدرت مان پایین تر خواهد بود.
کد خبر: ۱۸۶٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha