۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
قیمت واقعی بنزین ۲ برابر نرخ فعلی است، منتهی کسی گردن نمیگیرد!
یادداشتی از امیررضا اعتمادی

قیمت واقعی بنزین ۲ برابر نرخ فعلی است، منتهی کسی گردن نمیگیرد!

زیرساخت های انرژی جهان از فضای سنتی خود پوست اندازی کرده و رو به تحولات تکنولوژی در حال حرکت است، یادمان باشد نباید از این حرکت جا بمانیم.

بازار؛ امیررضا اعتمادی: سالهاست قیمت مناسب بنزین در ایران نسبت به دیگر کشورهای همسایه به یک منبع پر سود برای قاچاقچیان تبدیل شده است، به طوری که اگر جلوی قاچاق سوخت گرفته نشود ما تا پایان سال مجبور به واردات بنزین خواهیم شد و این موضوع یک عامل بسیار تأثیرگذار در افزایش قیمت سوخت خواهد بود.

تجربه دولت قبل در خصوص افزایش نرخ بنزین عاملی شد که دولت سیزدهم فعلا تصمیمی در خصوص افزایش قیمت سوخت اتخاذ نکند، اما نهایتاً تا پایان سال جاری بتوانیم قیمت را کنترل کنیم و اگر ساماندهی صورت نگیرد سال آینده حتماً افزایش قیمت سوخت را به همراه خواهیم داشت.

مصرف بنزین از زمان تک نرخی بودن قیمت تا کنون بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است و از سوی دیگر متاسفانه هنوز قاچاق بنزین به کشور هایی مثل عراق و افغانستان ادامه دارد که این موضوع مارا با خطر کمبود سوخت مواجه کرده است.

همچنین برنامه افزایش گاز در سبد سوخت خودرو ها این پیامد را به همراه دارد که ما با بحران سوخت مواجه هستیم.

زمانی می‌توانستیم خودمان را از قیمت گذاری بنزین خلاص کنیم، آن زمان که نرخ انرژی در پایین ترین سطح جهانی خود قرار داشت باید قیمت فرآورده‌های نفتی را به نرخ های جهانی وصل میکردیم تا امروز با مشکل تعیین قیمت دستوری مواجه نمی شدیم.

از سوی دیگر باید دید آیا دولت رسیک افزایش قیمت بنزین را میپذیرد؟ اگر نمی‌پذیرد پس باید فکری به حال ساماندهی سوخت رسانی بکند زیرا به شدت با خطر ورشکستگی جایگاه های سوخت مواجهه هستیم و این موضوع یک فاجعه و آسیب اقتصادی سنگین به همراه خواهد داشت.

ما اکنون در نقطه حساسی از تاریخ قرار گرفته ایم، این روزها سیاست های انرژی دنیا به شدت درحال تغییر و حرکت در مسیر جدیدی هستند؛ هر تصمیم و هر سیاستگذاری اشتباهی میتوانید مارا از این مسیر توسعه به عقب بیاندازد.

زیرساخت های انرژی جهان از فضای سنتی خود پوست اندازی کرده و رو به تحولات تکنولوژی در حال حرکت است، یادمان باشد نباید از این حرکت جا بمانیم.

کد خبر: ۱۸۶٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha