۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
تولید مبل و پیراهن ۲ ظرفیت روستایی استان سمنان | اشتغال‌زایی بر مدار مزیت شناسی
بازار گزارش می‌دهد؛

تولید مبل و پیراهن ۲ ظرفیت روستایی استان سمنان | اشتغال‌زایی بر مدار مزیت شناسی

سمنان- یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای توانمند سازی روستائیان در استان سمنان، توجه به مزیت های تولیدی روستاها و تبدیل آن‌ها به هاب تولید محصولات مورد نیاز استان است.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان دارای روستاهای پرشماری است تنها در شرق این استان و شهرستان‌های دامغان، شاهرود و میامی نزدیک به یک هزار روستا وجود دارد که هر کدام علی‌رغم مزیت‌های مشترکی مانند کشاورزی و دامپروری، در بخش های خاصی نیز توانمند هستند.

برای مثال در بخش کالپوش میامی شاهد توسعه کشت گل محمدی، عدس و ... هستیم و در دهملا و کلاته ملای شاهرود و دامغان صنعت خراطی و چوب رواج ویژه‌ای یافته است. دولت نیز تلاش دارد تا در کنار نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و ... برنامه‌هایی را برای ترویج قطب‌های تولیدی روستایی در استان اجرا کند.

نمونه تلاش‌های موفق

در گزارشی که می‌خوانید تلاش داریم تنها به دو مورد از تلاش‌های موفق تبدیل روستاهای استان سمنان به قطب‌های تولیدی با توجه به مزیت‌های اقتصادی موجود در آنها بپردازیم روستاهایی که همین تبدیل شان به هاب تولید یک محصول خاص در آنها، سبب کاهش مهاجرت و حتی اعتیاد و آسیب های اجتماعی شده است.

در بخش کالپوش میامی شاهد توسعه کشت گل محمدی، عدس و ... هستیم

تویه دروار روستایی در شهرستان دامغان این روزها به عنوان قطب صنایع مبلمان استان سمنان مطرح است و روستای بعد، محمد آباد میامی است که در زمینه پیراهن دوزی امروز نه تنها در شهرستان میامی و شاهرود، بلکه در استان سمنان و حتی استان های گلستان و خراسان رضوی و تهران هم نامی برای خود دست و پا کرده است.

تولید مبل و پیراهن ۲ ظرفیت روستایی استان سمنان | اشتغال‌زایی بر مدار مزیت شناسی

رفع موانع تولید روستایی

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه روستای تویه دروار دامغان توان تبدیل شدن به هاب و قطب تولید مبلمان استان را دارد، تاکید کرد: در سفری که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به این منطقه داشتیم، مشکلات و موانع تولید به خصوص با رویکرد تولید مبلمان در این روستا، مورد بررسی قرار گرفت و دستورات لازم داده شد.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵ قنات در تویه دروار وجود دارد که ۱۲ قنات از محل سفر استانی آبان ماه سال قبل رئیس جمهور به استان سمنان احیا می شود تا ابتدا مشکلات آب روستای تویه دروار حل شود تا بعد بتوانیم در زمینه تولیدی به مردم این استان کمک کنیم، ابراز کرد: به دنبال حمایت از مشاغل تولیدی در این روستا هستیم.

وی با بیان اینکه برای رونق دهستان تویه دروار که تولید کننده اصلی صنایع چوب و مبلمان در استان سمنان است، افزود: در این منطقه ناحیه صنعتی ایجاد می شود و زمین آن مشخص شده است از سوی دیگر برای خدمت رسانی به مردم، تولید کنندگان مبلمان و حتی ایجاد رغبت برای سرمایه گذاران احتمالی، پوشش اینترنت در تویه دروار نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رفع مشکل آب و اینترنت

استاندار سمنان با بیان اینکه ۱۶ میلیارد تومان برای مشکل اینترنت تویه دروار هزینه شده و مردم و تولیدکنندگان مبلمان در این منطقه دغدغه ای برای اینترنت، بازار الکترونیک، ثبت سفارش و تبلیغ کار خود از این به بعد نخواهند داشت.

روستای تویه دروار دامغان توان تبدیل شدن به هاب و قطب تولید مبلمان استان را دارد

هاشمی با بیان اینکه اگر بخواهیم به موضوع جمعیت که دغدغه مسئولان نظام است ورود کنیم می بایست تقویت تولید در روستاها را مد نظر قرار دهیم، تاکید کرد: در حوزه آبفا بحث تامین آب در تویه دروار از طریق مجتمع فجر با توجه به قراردادی که آب و فاضلاب استان سمنان و بسیج سازندگی دارند، پیگیری شده است تا بتوانیم موانع تولید در این روستا را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در این طرح چاه ها مشخص و حتی حفاری شده است، افزود: این پروژه آبرسانی ۲۰ کیلومتر خط انتقال دارد که هشت کیلومتر در دست اجرا است و در هفته دولت سال آتی به بهره برداری خواهد رسید تا شاهد کاهش موانع تولید در این روستای پایلوت تولید مبلمان باشیم.

تولید مبل و پیراهن ۲ ظرفیت روستایی استان سمنان | اشتغال‌زایی بر مدار مزیت شناسی

قطب پیراهن دوزی

دیگر روستایی که هاب تولیدی در استان سمنان محسوب می‌شود، محمد آباد میامی است. محمد رضا صادقی معاون اقتصادی استاندار سمنان درباره این روستا به خبرنگار بازار، گفت: پیراهن دوزی در روستای محمد آباد ابتدا در سطح تولیدی کوچک و حالا به یک مجموعه تولیدی بسیار بزرگ بدل شده که نیمی از مردم روستا در این شغل، درآمد خوبی دارند.

صادقی با بیان اینکه محمد آباد امروز به عنوان روستای بدون بیکار در استان سمنان معرفی می شود، تاکید کرد: این روستا دارای یک هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت است اما ۱۵۰ کارگاه تولیدی پیراهن دارد که رقم قابل توجهی برای یک روستا محسوب می‌شود.

محمد آباد ۱۵۰ کارگاه تولیدی پیراهن دارد

وی با بیان اینکه تسهیلات، تسهیل گری و حمایت از مشاغل روستایی برای مقابله با مهاجرت و همچنین توانمند سازی روستائیان در استان سمنان در دستور کار قرار دارد، گفت: پیراهن های تولیدی روستای محمد آباد امروز توانسته به بازارهایی مانند تهران راه پیدا کند.

ایجاد هاب تولیدی در یک روستا

فرماندار میامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه محمدآباد قطب پیراهن دوزی منطقه است، گفت: این روستا یک هزار و ۶۰۰ نفر سکنه دارد که بالغ بر ۷۵۰ نفر از آنها یعنی اکثر قریب به اتفاق جمعیت واجد شرایط کار کردن در این روستا، شغل دارند و این سبب شده تا محمد آباد به روستای بدون بیکار بدل شود.

عباس طاهران پور با بیان اینکه روستای محمد آباد به تنهایی سالانه یک میلیون پیراهن تولید می کند، تاکید کرد: ۹۰ درصد از این محصولات در بازار تهران فروخته می شود و سالانه سود خوبی را نیز عاید مردم این روستا می کند. این روستا همچنین به مرور بدل به هاب تولید پیراهن در منطقه شده چرا که در ابتدا تنها یک کارگاه پیراهن دوزی در این روستا دایر شده بود.

وی با بیان اینکه این روستا ۱۵۰ کارگاه تولیدی پیراهن دارد که به صورت میانگین هر کدام از این کارگاه ها پنج کارگر و دوزنده دارند، ابراز کرد: تمام اقشار سنی جویای کار از زن و مرد و پیر و جوان در این روستا به کار پیراهن دوزی شاغل هستند و درآمد خوبی را نیز در کنار کشاورزی و دامداری دارند.

تولید مبل و پیراهن ۲ ظرفیت روستایی استان سمنان | اشتغال‌زایی بر مدار مزیت شناسی

مهاجرت به روستا

فرماندار میامی با بیان اینکه در سال های اخیر جمعیت روستا دو برابر شده است، تاکید کرد: در سرشماری های گذشته جمعیت این روستا تقریباً ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر بود اما در سال ۹۵جمعیت این روستا به یک هزار و ۸۰۰ نفر افزایش یافت که نشان از مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا دارد.

ارتقای جمعیت روستایی در محمد آباد

در نهایت باید گفت استان سمنان دارای ظرفیت های عظیم تولیدی در روستاها است که اینها تنها دو مورد از ظرفیت های روستایی این استان بود. استانی که روستای منحصر به فرد فرومد را در درون خود جای داده، روستایی که ۲۰ درصد کل کرومیت ایران را دارد و اینها گوشه ای از مزیت های اقتصادی روستاهای استان محسوب می شوند.

روستاهای استان سمنان در کنار موضوع دامپروری و همچنین کشاورزی، رو به تولیدات صنایع دستی، مصنوعات چرمی و چوبی، گردشگری و ده ها شغل متنوع دیگر آورده‌اند که سبب شده تا شمایل اقتصاد روستایی استان به خصوص در دو دهه اخیر، دست خوش تغییرات بسیاری شود.

کد خبر: ۱۸۶٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha