۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
 بر هم زدن بازار ارز تکه‌ای از پازل فشار به نظام است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بر هم زدن بازار ارز تکه‌ای از پازل فشار به نظام است

محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بنابر اطلاعات رسیده، افزایش نرخ ارز قسمتی از پازل تحت فشار قرار دادن نظام است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی درباره علل افزایش نرخ ارز گفت: براساس اطلاعات رسیده، افزایش نرخ ارز قسمتی از پازل تحت فشار قرار دادن نظام دربحث ارز فردایی و اتفاقات مربوط به هرات و اربیل است. برهمین اساس از آنجا که تلاش می‌شود فاصله بین عرضه و تقاضا افزایش یابد با تقاضای کاذب مواجه شده‌ایم و قسمتی از نقدینگی به این بخش هجوم آورده است.

وی در ادامه اضافه کرد: مسئله دیگر نیز شاید به طرح موضوع واردات خودرو برمی‌گردد. این امر به دلیل نیاز ارزی در حال ایجاد فاصله بین عرضه و تقاضا است، البته در گذشته هم این موضوع مطرح بود.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در این رابطه اظهار داشت: دولت در هر صورت برای کسانی که نیاز واقعی به ارز دارند، ارز نیمایی پرداخت می‌کند، اما در همین بازار با کنترل و رصد نیروهای امنیتی بیش از دو هزار سوداگر مورد شناسایی قرار گرفته‌اند که در جای خود باید با آن‌ها برخورد شود. امیدوارم درحالی که دولت در حال پیگیری شیوه‌های مختلف فروش نفت و انتقال پول به کشوراست، این مسئله نیز با درایت برطرف شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات دررابطه با اقدامات بانک مرکزی در این خصوص بیان کرد: همه باید در این مسیر با یکدیگرهمراه شوند. سیاست‌هایی مانند ارز توافقی که توسط بانک مرکزی اجرا شد، مثبت بود. برنامه‌هایی مانند این سیاست باید مورد توجه قرار گیرد تا به وسیله آن‌ها جلوی سوداگری گرفته شود. برخی موارد حاکمیت باید ورود پیدا کند و اجازه ندهد عده‌ای در این فضای فعلی کشور چنین حرکت‌هایی را پیش ببرند، زیرا پازل‌های اغتشاش اینگونه تکمیل می‌شود و بخشی از برنامه‌های مخالفان نظام همین موارد است.

محبی نجم آبادی در ادامه افزود: اعتقاد دارم بیش از ۴۰ مرکز اطلاعاتی جهانی موضوع اغتشاشات را در ایران رهبری می‌کردند و اطلاعات جامعی وجود دارد که بسیاری از مراکز جاسوسی و اطلاعات و امنیتی عالم در اتفاقات اخیر دخالت داشته‌اند، پس قیمت امروز ارز قطعا یکی از برنامه‌های آنان است. برهمین اساس بانک مرکزی باید تلاش کند در ابتدا برای نیازهای کاذب مانعی به وجود آورد و در قدم بعدی فاصله بین عرضه و تقاضا را پر سازد که توانایی انجام این کار برای بانک مرکزی وجود دارد.

وی در این خصوص تصریح کرد: عرضه برای نیاز واقعی قطعا کم نداریم، اما مردم باید مراقبت کنند و به سراغ کارهای مولد و پایدار روند. این کارها جز اینکه بی تعادلی در کشور ایجاد کند و آن را با مشکل روبرو می‌سازد، نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت. همه به عنوان کسانی که به شرافت انسانی معتقد هستیم، باید به این قضیه توجه داشته باشیم که قرار نیست از هر راهی ثروتمند شویم، البته دولت‌ها باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند که ثبات در ثروت مردم و هزینه‌هایی که انجام می‌دهند، تضمین شود.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در این رابطه توضیح داد: متاسفانه تجربه شکست خورده‌ای در بازار سرمایه داشتیم و فضای بی اعتمادی به وجود آمده است. بنای دولت در این است که با مردم، واقعی رفتار کند و دلیلی که به سراغ پول‌های پرفشار نمی‌رود و پایه پولی را بالا نمی‌برد، ناشی از همین طرز فکر است. دولت تلاش می‌کند فضا و شاخص‌های اقتصادی کشور به صورت واقعی و نه تصنعی مثبت شود. ولی مردم در شرایط سختی قرار دارند و فشار از زندگی آنان باید با شیوه‌های مختلف برداشته شود واین کار با یک راه حل هم امکان‌پذیر نیست، قطعا دولت برای برگرداندن آرامش به کشور باید راه حل‌های متفاوت و متنوعی را مورد توجه قرار دهد.

کد خبر: ۱۸۶٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha