۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
طرح نوسازی حرم رضوی از اصلاحات تا انتقادات| ۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه بلاتکلیف است
بازار گزارش می‌دهد؛

طرح نوسازی حرم رضوی از اصلاحات تا انتقادات| ۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه بلاتکلیف است

مشهد- طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که ۲۹ سال از آغاز آن می‌گذرد به‌تازگی و به دلیل اصلاحاتی که در آن ایجادشده موجب اعتراض بسیاری از سرمایه‌گذاران شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی باهدف تجدیدنظر در کاربری‌ها و فعالیت‌های بافت اطراف حرم و نوسازی بافت فرسوده و کم استفاده به‌منظور ایجاد فضاهای خدماتی ضروری برای رفاه حال مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی در سال ۱۳۷۲ با دستور مقام معظم رهبری آغاز شد.

اولین طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در سال ۱۳۷۴ تصویب شد، طرحی که رویکرد آن نوسازی و حذف بافت قدیمی و جایگزینی مجتمع‌های بزرگ تجاری و اقامتی بود و اغلب صاحب‌نظران از رویکرد این طرح ناخرسند بودند.

در این راستا اجرای این طرح عظیم به شهرداری منطقه ثامن مشهد سپرده شد تا نسبت به افزایش فضای عمومی مانند معابر و پیاده راه‌ها، افزایش پارکینگ‌های طبقاتی مجهز و هوشمند، توسعه امکانات رفاهی خدماتی زائران و مجاوران، ساخت زائرسراهای مقرون‌به‌صرفه، تسهیل تردد در محدوده حرم مطهر رضوی بالأخص در فضاهای تجاری، توسعه حمل‌ونقل هوشمند، ارتقای سطح آسایش و امنیت زائران و مجاوران امام رئوف و درنهایت به‌طور ویژه بهبود استانداردهای زندگی در این بافت اقدام کند.

بر همین اساس طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در خردادماه سال ۱۳۷۴ در کمیسیون ماده پنج قانون شهرداری به تصویب رسید اما در سال ۱۳۷۷ مورد بازنگری قرار گرفت و فروردین سال ۷۸ الگوی طرح به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید و لذا این طرح تاکنون چندین بار دستخوش تغییر شده است تا اینکه طبق مصوبه ۱۹ تیرماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی به‌منظور جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش‌های ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی، طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ لغو و اجرای آن متوقف شد!

طرح نوسازی حرم رضوی از اصلاحات تا انتقادات| ۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه بلاتکلیف است

این در حالی است که سال گذشته استاندار خراسان رضوی اعلام کرد نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی موردتوافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ است.

اگرچه قرار بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به‌صورت مشترک تا پایان سال ۹۸ طرح تفصیلی جدید را با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه‌های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تهیه و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند اما شورای عالی شهرسازی خود به‌صورت مستقیم به این موضوع ورود کرد و این اقدام اعتراض شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را در پی داشت.

چه جوابی برای سرمایه‌گذاران دارید؟

اصلاحات انجام‌شده در طرح جدید تفضیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در مقایسه با طرح قبلی، در نقشه و اجرا با تغییرات زیادی همراه بوده است لذا تأکید سرمایه‌گذاران و مجریان پروژه‌ها در این محدوده برای آن است که طرح جدید دارای ایرادات و اشکالات جدی است و درعین‌حال نظارت قاطع مسئولان محلی آن‌چنان‌که شایسته بوده، اخذ نشده است.

تعداد از صاحبان سرمایه، مالکان و کارآفرینانی که قبل از ابلاغ طرح تفصیلی جدید، طرح توجیه فنی، اقتصادی و مالی پروژه را تهیه و بر مبنای آن حقوق شهرداری و سایر دستگاه‌ها را پرداخت و مجوز دریافت نکرده‌اند، حالا معطل تغییراتی هستند که درگذر زمان ایجادشده است.

سرمایه‌گذاران حالا این سؤال را مطرح می‌کنند که توجیه طرح‌های مذکور نیز بر اساس شاخص‌های قبل بوده اما با ابلاغ طرح تفصیلی جدید یا از توجیه فنی اقتصادی مالی خارج می‌شوند و یا دچار ضرر و زیان زیادی می‌گردند، سرمایه‌گذاران این طرح‌ها انتظار دارند که در مورد این پروژه‌ها، عطف به ماسبق انجام نگیرد و یا دستکم چگونگی جبران ضرر و زیان ناشی از این تصمیم، تعیین و اجرا شود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت انبوه‌سازان حریم حرم مطهر در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: در سال ۱۳۷۳ و بر اساس پیش‌بینی‌ها ، مقرر شد طی یک طرح کارشناسی شده جهت نوسازی بافت پیرامونی حرم رضوی و در طی یک‌چشم انداز ۱۰ ساله، تحولات نوینی بر اساس نیاز زائر و مجاور شکل گیرد.

محمدحسین روشنک اذعان کرد: این طرح پس از تصویب و اذن مقام معظم رهبری با عنوان طرح مرحوم کازرونی شروع به کار و بیش از ۳۰۰ سرمایه‌گذار پای اجرا آمدند.

طرح نوسازی حرم رضوی از اصلاحات تا انتقادات| ۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه بلاتکلیف است

وی افزود: حرکتی بیش از دو دهه قبل آغاز شد که نیت آن توسعه در بافت پیرامونی حرم رضوی بود، در آن مقطع مقرر بود که کار ظرف ۱۰ سال به سرانجام برسد، اما باوجود گذشت نزدیک به سه دهه هنوز پیشرفت فیزیکی طرح به ۵۰ درصد هم نرسیده و حدود چهار سال است که تقریباً طرح تعطیل‌شده و سرمایه‌گذاران بلاتکلیف مانده‌اند.

وی بابیان اینکه «حقوق مکتسبه» سرمایه‌گذاران در این محدوده را نمی‌توان انکار کرد، افزود: اینکه تصمیمی برای مشهد، خارج از خراسان رضوی و در مرکز کشور اخذ شود و نتایج آن بلاتکلیفی سرمایه‌های بزرگ و فرصت‌های شغلی در این بخش را به دنبال داشته باشد؛ یک اشتباه بزرگ است که متأسفانه متولیان امر به آن تن دادند.

روشنک تاکید کرد: متأسفانه سهامداران شرکت مجری طرح ده‌ساله مرحوم کازرونی در منطقه ثامن وزارت راه و شهرداری و شهرداری مشهد واقعاً باید پاسخگو باشند بعد از ۲۵ سال با تعهدات خود در این طرح ده‌ساله که تائید مقام معظم رهبری را داشته چه کرده‌اند؟

رئیس هیئت‌مدیره شرکت انبوه‌سازان حریم حرم مطهر اظهار کرد: مسئولان پاسخ دهند با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این طرح که حتی هزینه‌های زیر بنایی طرح یعنی خیابان‌ها و پارک‌ها، کوچه‌ها، آثار باستانی، مساجد و زائرسراهای ارزان‌قیمت را از طریق محاسبه در پروانه‌های ساختمانی پرداخت کرده‌اند و قرار بوده طرح در مدت ۱۰ سال ساخته و کامل شود تا آن‌ها بتوانند از سرمایه‌گذاری خود بهره بگیرند چه کرده‌اند؟

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی اذعان کرد: در هرصورت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به دنبال حل مسئله هستند به‌گونه‌ای که پروژه‌ها فعال شود، درواقع کانون کارآفرینان به دنبال راه‌اندازی پروژه‌ها و ایجاد اشتغال است، چراکه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در منطقه ثامن راکد مانده است.

طرح نوسازی حرم رضوی از اصلاحات تا انتقادات| ۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه بلاتکلیف است

روشنک ادامه داد: درخواست داریم که حقوق مالکان و سرمایه‌گذاران بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی جدی گرفته شود، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در این رابطه بیشترین تقصیر رادارند، چون نه در اجرای طرح موفق عمل کردند و نه آن را طبق برنامه‌ریزی‌ها، پیش بردند که نتیجه این موضوع هم زیان عده‌ای سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی بود.

انتقادات نمایندگان مردم

به گزارش خبرنگار بازار اتلاف وقت در پروژه نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر در طی سال‌های گذشته همواره با انتقادات بسیاری از طرف نمایندگان مردم همراه بوده است.

در همین رابطه پیش‌ازاین نماینده سابق مشهد با توقف این پروژه تا زمان بازنگری مجدد توسط شورای عالی معماری و شهرسازی مخالف کرده بود و اذعان داشت: قبل از انقلاب، استاندارد وقت طی سه ماه بافت موردنظر را با بولدوزر صاف کرد اما در حکومت اسلامی این‌طور معابر و حریم تحصیل نمی‌شود لذا کار طولانی می‌گردد بطوریکه حدود ۴۰ سال از پیروزی انقلاب گذشته و ۵۰ درصد طرح پیرامون حرم مطهر رضوی و بافت ثامن اجراشده است.

بر مبنای برنامه‌ریزی انجام‌شده در بافت ۳۶۶ هکتاری پیرامون حرم مطهر رضوی سهم جمعیت مجاور ۵۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی گردیده و برنامه‌ریزی و طراحی امکانات برای جمعیت متحرک زائر و مسافر برابر ۱۵۰ هزار نفر اقامت در یک‌شب شده است، همچنین هزار نفر مراجعه‌کننده روزانه برای سایر کاربری‌ها پیش‌بینی‌شده است.

به‌منظور تسهیل عبور و مرور و کاهش بار ترافیکی منطقه و سهولت دسترسی به حرم مطهر علاوه بر تعریض خیابان‌های موجود منتهی به حرم از ۳۰ متر به ۵۰ متر؛ چهار خیابان شعاعی جدید در حدفاصل خیابان‌های موجود طراحی و احداث گردیده‌اند، که یک خیابان حلقوی به نام «شارستان» ارتباط مجموعه هشت خیابان را برقرار می‌کند. بهره‌برداری از این خیابان‌ها،ظرفیت‌های تازه برای برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های جدید تجاری اقامتی مذهبی و فرهنگی ایجاد کرده است و بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش‌ها فراهم می‌سازد اما در حال حاضر ابلاغ طرح تفصیلی جدید با اعتراضات بسیاری همراه شده است گه به نظر می رسد حل این اختلافات از سرعت نوسازی این پروژه کاسته است.

کد خبر: ۱۸۶٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha