۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
صدور پیاز و ابطال یک بخشنامه؛ بهانه هایی برای افزایش قیمت

صدور پیاز و ابطال یک بخشنامه؛ بهانه هایی برای افزایش قیمت

همزمان با افزایش عرضه محصولات پائیزی به بازار، مواردی مانند بارندگی، صادرات و ابطال بخشنامه اجرا نشده وزارت جهاد کشاورزی، به عنوان دلایل برخی از واسطه های فروش برای افزایش قیمت مطرح می‌شوند.

به گزارش بازار، اصغر یاوری، مدیرعامل اتحادیه بارفروشان در گفتگویی با بیان اینکه وضعیت عرضه میوه و تره بار در بازار مساعد است و تغییری در قیمت میوه رخ نداده است، اظهار داشت: روزانه ۵۰ تریلی پیاز از بناب به پاکستان صادر می‌شود که همین امر باعث افزایش قیمت شده است.

یاوری گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید تمهیداتی برای این موضوع بیاندیشد.

پیش از این، معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به گمرک، خواهان ممنوعیت صادرات برخی از محصولات جالیزی از جمله سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و بادمجان شده بود، اما مسئولان گمرک در همان زمان اظهار کردند که به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، این ممنوعیت به گمرک‌های اجرایی ابلاغ نشد.

به گفته سخنگوی گمرک، وزارت جهاد کشاورزی برای اعمال محدودیت‌های صادراتی و سامان دادن به وضعیت بازار، افزایش عوارض صادراتی را ترجیح می‌دهد.

امروز یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ دیوان عدالت اداری طبق روند اداری، با صدور حکمی نامه معاون وزیر جهاد کشاورزی را که در ۸ ماه گذشته عملا اجرا نشده بود، مغایر با ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور دانست و ابطال کرد.

این اقدام قانونی و اداری، امروز صورت گرفت و طبیعی است که ربط دادن آن به بالا و پائین شدن قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، بیشتر به یک دست آویز و بهانه تراشی شباهت دارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان درباره علل افزایش قیمت برخی از محصولات جالیزی، به بارندگی‌ها اشاره کرد و گفت: باتوجه به بارندگی روزهای اخیر و مشکلات گل و لای شدن زمین، قیمت برخی اقلام افزایش داشته است.

یاوری تصریح کرد: افزایش قیمت فرنگی جات به دلیل بارندگی بوده و در روزهای آینده به ثبات می‌رسد.

اگرچه با توجه به قرار داشتن در فصل پائیز و فراوانی محصولات کشاورزی، عرضه میوه و تره بار به اوج می‌رسد، اما در چنین شرایطی، امکان بروز اشکالات و کمبودهایی در برداشت محصول، حمل و نقل، بسته بندی، نیروی انسانی کافی، توزیع و امور مالی نیز افزایش می‌یابد و به دلایلی مانند تاخیر در برداشت، کمبود وسایل حمل و نقل، دیر رسیدن بار، کم یا زیاد شدن مقطعی تقاضا، شلوغی بیش از حد و ... زمینه برای نوسانات قیمت نیز فراهم می‌شود که عمدتا طولانی مدت نیست و با رفع کمبود یا تغییر در روند زنجیره توزیع، شرایط به ثبات می‌رسد.

به هر روی، رخدادهای اخیر در بازار میوه و تره بار، لزوم تسریع در اجرای طرح‌های وزارت کشاورزی برای سامان دادن به وضعیت تولید و عرضه محصولات کشاورزی، به ویژه در مورد محصولات جالیزی را مضاعف می‌کند.

رویکرد این وزارتخانه در اجرای الگوی کشت به منظور سامان دادن به وضعیت تولیدات کشاورزی و تعیین عوارض صادراتی برای محصولات جالیزی با هدف کاستن از جذابیت اقتصادی محصولات جالیزی برای تاجران، از موارد با اهمیتی است که اجرای صحیح آنها، مشکلات متعدد و تکراری عرصه تولید و تجارت این محصولات را رفع خواهد کرد.

کد خبر: ۱۸۶٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha