۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
پایگاه تجاری کرمان در ارمنستان افتتاح می شود
رئیس اتاق کرمان:

پایگاه تجاری کرمان در ارمنستان افتتاح می شود

کرمان- رئیس اتاق کرمان از راه اندازی پایگاه تجاری کرمان در ارمنستان خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سیدمهدی طبیب زاده، در نشست با شهردار آرماویر ارمنستان افزود: در حال برنامه ریزی برای اعزام یک تیم کارشناسی برای بررسی میدانی تاسیس پایگاه تجاری کرمان در ارمنستان هستیم که امیدواریم بتوانیم بهمن ماه سال جاری این پایگاه را افتتاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه کرمان یکی از بزرگترین استان های اقتصادی ایران است، بیان کرد: در توسعه همکاری های اقتصادی کرمان با کشورهای همسایه ایران، بازار ارمنستان یکی از مقاصد اصلی ماست که به عنوان یکی از اعضای مهم اوراسیا به آن توجه داریم.

طبیب زاده، ادامه داد: کرمان می تواند در صادرات محصولاتی مانند پسته، خرما، مرکبات، چدن، آهن، مصالح ساختمانی، مشتقات آلومینیومی و همچنین کشت فراسرزمینی با ارمنستان همکاری کند و البته ظرفیت های دو طرف بسیار فراوان است.

وی با بیان اینکه ۶ هزار نوع کالا با تعرفه های صفر می توانند وارد ارمنستان شوند که این فرصت مناسبی برای صادرات مجدد کالا محسوب می شود، افزود: در سال گذشته ۹ میلیون دلار صادرات کرمان به ارمنستان بوده اما وارداتی از ارمنستان به کرمان صورت نگرفته است.

رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: برخی ارمنی های ساکن ایران تخصص هایی در حوزه خدمات فنی و مهندسی دارند که این موضوع می تواند زمینه همکاری مشترک ارمنستان با شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران را فراهم کند.

طبیب زاده با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته شاهد سومین هیئت اعزامی از ارمنستان به کرمان هستیم، گفت: پیوند خواهرخواندگی بین شهرداری کرمان و شهرداری آرماویر می تواند به توسعه روابط دو کشور به ویژه در حوزه گردشگری کمک کند.

برگزاری رویدادهای مشترک برای توسعه روابط کرمان و ارمنستان

شهردار کرمان در ادامه این نشست گفت: اولین اولویت ما افزایش رفت و آمد مردم ایران و ارمنستان به ویژه کرمان و آرماویر خواهد بود که این ارتباط از طریق برگزاری رویدادهای مشترک اقتصادی و فرهنگی برای هنرمندان و تجار در کرمان و ارمنستان محقق خواهد شد.

سعید شعرباف، با بیان اینکه در این مسیر قصد داریم از ظرفیت‌ها و امکانات اتاق کرمان که به ‌نوعی اتاق فکر بخش خصوصی محسوب می‌شود، استفاده کنیم، افزود: ت اق بازرگانی ارتباط با بخش خصوصی را بر عهده دارد و از این طریق می‌توان فعالیت هایی مشترک را برگزار کرد.

ایرانی ها در تولید پسته در ارمنستان فعالیت دارند

شهردار شهر آرماویر ارمنستان نیز در این نشست به میهمان نوازی و خونگرم بودن کرمانی ها اشاره کرد و گفت: داشتن روابط خارجی جز اولویت سیاست های ما محسوب می شود که امضای تفاهم نامه با کرمان باعث می شود این ارتباط را با اهمیت ویژه ای دنبال کنیم.

دیوید خوداتیان افزود: هدفگذاری شده که ارتباطات تجاری بین دو کشور ایران و ارمنستان به حجم سه میلیارد دلار ارتقا یابد که کرمان و آرماویر می توانند سهم خود را در این بین به خوبی ایفا کنند.

وی اظهار کرد: چند شرکت ایرانی در شهر ما فعالیت دارند که در زمینه تولید پسته و بادام و همچنین خشک کردن و برگه کردن میوه ها فعال هستند و جزء مشاغل موفق ما محسوب می شوند.

خوداتیان بیان کرد: در شهرداری آرماویر، زیرساخت های لازم و زمین را برای سرمایه گذاری ایرانی ها و به ویژه کرمانی ها فراهم خواهیم کرد و تاکید ما بر همکاری های علمی برای ایجاد مرکز هوشمند آرماویر، در زمینه تولیدات علمی و آکادمیک به ویژه در حوزه کشاورزی، فناوری های نو و خدمات فنی و مهندسی است.

راه اندازی مرکز تجاری ایران در ایروان

در ادامه این نشست وابسته اقتصادی جمهوری ارمنستان در ایران گفت: کمتر از دو ماه آینده مرکز تجاری ایران در ایروان ارمنستان در ۲۰ هزار مترمربع فضا و با حضور ۲۰۰ شرکت آغاز به کار خواهد کرد که اگر شرکت های کرمانی تمایل به شرکت در این مرکز را دارند، می توانند هماهنگی های لازم را انجام دهند.

واردان گوستانیان اظهار کرد: سال گذشته ۶ میلیارد دلار کالا از کشورهای مختلف به ارمنستان وارد شده که این مبلغ چشمگیر نشان دهنده فرصت مناسب برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان ایرانی محسوب می شود.

وی افزود: شکوفایی عظیمی از نظر ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی در ارمنستان آغاز شده و اکنون نیاز به مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و میلگرد مورد نیاز است و همچنین شرکت های راهسازی ایران که خدمات با کیفیت ارائه می دهند نیز می توانند با ثبت دفتر و شرکت در ارمنستان، در مناقصه های داخلی این کشور شرکت کنند.

گوستانیان، با اشاره به اینکه بودجه مناقصه های داخلی ارمنستان در سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار است، گفت: در سند چشم انداز عمرانی طرح بازسازی و اصلاح سدها و سایر زیرساخت ها مطرح است که شرکت های ایرانی می توانند همکاری کنند.

گفتنی است هیئت ارمنستانی به سرپرستی شهردار آرماویر با حضور در کرمان ضمن بازدید از ظرفیت های مختلف کرمان، تفاهم نامه خواهر خواندگی را با شهرداری کرمان امضا کردند.

کد خبر: ۱۸۶٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha