۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
طرح آمارگیری نیروی کار در سیستان و بلوچستان آغاز شد
رئیس سازمان مدیریت سیستان و بلوچستان:

طرح آمارگیری نیروی کار در سیستان و بلوچستان آغاز شد

زاهدان- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: طرح آمارگیری نیروی کار از روز شنبه همزمان با سراسر کشور از طریق تماس تلفنی در این استان آغاز شد.

به گزارش بازار به نقل از روبط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان، مهرداد عرب اول اظهار داشت: اشتغال و بیکاری از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، از سال ۱۳۷۶ اطلاعات بازار کار کشور از طریق اجرای طرح آمارگیری از ویژگی‌های اشتغال و بیکاری خانوار به دست می‌آمد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور بهبود کیفیت و انطباق بیشتر مفاهیم به ویژه سازمان بین‌المللی کار مورد بازنگری قرار گرفت تا به صورت طرح فعلی و با عنوان طرح آمارگیری نیروی کار به اجرا درآید. 

وی ادامه داد: طرح آمارگیری نیروی کار اولین بار در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و از آن زمان تاکنون در ماه میانی هر فصل اجرا شده است.

عرب اول با اشاره به اهمیت این برنامه افزود: با اجرای طرح آمارگیری نیروی کار، ویژگی‌های افراد شاغل و بیکار در نقاط شهری و روستایی کشور در فصل‌های مختلف سال مشخص می‌شود. 

وی تصریح کرد: در واقع نتایح این آمارگیری ابزاری مهم برای برنامه‌ریزی‌های اجرایی در بخش‌های مختلف خواهد بود که دستگاه‌های برنامه‌ریزی و پژوهشگران کشور با آگاهی از این اطلاعات می‌توانند برای بهبود وضع اشتغال مردم به‌ویژه جوانان برنامه‌ریزی کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: علاوه‌بر این، برنامه ریزان کشور قادر خواهند بود عملکرد سال‌های گذشته و اقدامات انجام شده را ارزیابی و در صورت نیاز در برنامه‌ریزی‌ها تجدید نظر کنند.

وی بیان کرد: به منظور جمع‌آوری آمارهای مربوط به افراد شاغل و بیکار در ماه میانی هر فصل به طور تصادفی به تعدادی از خانوارهای ساکن در شهرها و روستاها در تمامی استان‌های کشور مراجعه و با همه افراد ۱۰ ساله و بیشتر خانوار مصاحبه می‌شود.

عرب اول افزود: در این طرح روش کار به صورتی است که هر یک از خانوارهای نمونه، حداکثر چهار نوبت آمارگیری و هر خانوار در دو فصل پی در پی آمارگیری می شوند، دو فصل بعد از خانوار آمارگیری نمی‌شود و بعد از آن دوباره در دو فصل پی در پی به خانوار مراجعه و از آنان آمارگیری می‌شود.

وی ادامه داد: از اطلاعات جمع آوری شده از تمامی خانوارهای نمونه شاخص‌هایی به منظور ارزیابی وضعیت اشتغال و بیکاری در مناطق شهری و روستایی تهیه می‌شود، یکی از این شاخص‌ها نرخ بیکاری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: این شاخص‌ها نشان می‌دهد که چند درصد از افرادیکه از نظر اقتصادی فعالند هم‌اینک بیکار هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، از ۲۰ اردیبهشت به مدت ٢ هفته در کشور و به تبع آن در سیستان و بلوچستان، جمع آوری آمار و اطلاعات این طرح در فصل بهار از طریق تماس تلفنی با خانوارهای مشمول در فهرست ‌نمونه‌گیری تصادفی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انجام می‌شود.

عرب اول گفت: در صورت عدم دسترسی تلفنی به خانوار، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، تکمیل پرسشنامه‌ها از طریق مصاحبه حضوری اجرا خواهد شد.

کد خبر: ۱۸٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha