۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
هزینه مبارزه با کرونا در کشورهای فقیر ۶.۷ میلیارد دلار است
سازمان ملل درخواست کمک کرد؛

هزینه مبارزه با کرونا در کشورهای فقیر ۶.۷ میلیارد دلار است

سازمان ملل متحد ضمن هشدار در رابطه با همه گیری گرسنگی، قحطی، آشوب و تعارض در کشورهای فقیر، از دولت ها، شرکت ها و افراد ثروتمند درخواست کرد تا به صندوق ۶.۷ میلیارد دلاری در جهت مبارزه سریع با بیماری همه گیر کوید-۱۹ در کشورهای آسیب پذیر کمک رسانند.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از ان بی سی واشنگتون ، مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه اظهار کرد که بیماری کووید- ۱۹ اکنون همه کشورهای روی کره زمین را تحت تاثیر خود قرار داده و بیشتر پیامدهای مخرب این ویروس متوجه فقیرترین کشورهای جهان خواهد بود.

وی گفت که درخواست های اولیه بشر دوستانه دو میلیارد دلاری سازمان ملل که از ۲۵ مارس مطرح شده بود افزایش یافته و این پولها به آن مبلغ اضافه خواهد شد، زیرا در حال حاضر شواهدی از کاهش درآمد و ناپدید شدن مشاغل، کاهش تامین مواد غذایی ، افزایش قیمت ها و کودکان از دست رفته به خاطر عدم واکسیناسیون و وعده های غذایی وجود دارد.

لوکوک در یک جلسه توجیهی ویدئویی با بیان این درخواست جدید اعلام کرد که فقیرترین کشورها با پیامدهای خطرناک مضاعفی از جمله تاثیر بر سلامتی، اثر گذاری بر رکود جهانی و اقدامات داخلی برای مهار ویروس روبرو می باشند.

وی همچنین هشدار داد که ما باید برای افزایش میزان درگیری ها، گرسنگی، فقر و بیماری در این کشورها آماده شویم، زیرا قراردادهای اقتصادی، درآمد صادراتی، حواله ها و بخش گردشگری از بین رفته و سیستم های بهداشتی تحت فشار قرار گرفته و تعطیلی و رکود اقتصادی ممکن است به معنای همه گیری گرسنگی برای میلیون ها نفر باشد.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، دیوید بیزلی نیز اظهار کرد که دو عامل تامین پول و حفظ زنجیره های تامین آرام وجود دارد که از احتمال ایجاد ۲۶۵ میلیون نفر در آستانه قحطی تا پایان سال جلوگیری می کند.

وی گفت که سازمان ملل متحد با توجه به ضربه وارده این ویروس از ملل ثروتمند در جهت تامین بودجه صدها میلیارد دلاری این کشورها کمک خواسته است در حالیکه غیر منطقی نیست که از ثروتمندان و ثروتمندترین شرکتها در خواست ارائه کمک داشته باشند.  

وی همچنین خواستار انجام اقدامات درجهت رفع اختلال زنجیره های تامین در سطح جهان شد و ضمن اعلام این مسئله که اگر جهان با بودجه کافی پاسخ به موقع به این ویروس ندهد، فاجعه بار خواهد بود، اظهار کرد که ملتها باید اطمینان حاصل کنند که ما تحریم های صادرات و واردات، محدودیت در مرزها، تعطیلی بنادر و توقف فعالیت توزیع را لغو کرده ایم.  

لوکوک همچنین افزود که درخواست های اولیه دو میلیارد دلاری سازمان ملل تاکنون به میزان یک میلیارد دلار از سوی اروپا شامل آلمان، انگلیس، کمیسیون اروپا ، ژاپن، کشورهای حوزه خلیج فارس، کانادا و سایر کشورها افزایش یافته است.

وی گفت که این مبلغ پیش از پایان ماه ژوئن به روز خواهد شد زیرا این همه گیری یک وضعیت بسیار سریع ایجاد کرده که احتمالا برای رفع نیازها در سال ۲۰۲۰ تجدید نظر خواهد شد.

لوکوک همچنین از مؤسسات مالی و بین المللی درخواست کرد تا به کشورهای شکننده ی اقتصادی کمک کنند و تصریح کرد که ۹۰ میلیارد دلار می تواند برای ۷۰۰ میلیون نفر از آسیب پذیرترین مردم در جهان، حمایت درآمد، غذا و پاسخ درمانی به کوید-۱۹ استفاده شود.

این مقام سازمان ملل اظهار کرد که این تنها یک درصد از بسته های محرک هشت تریلیون دلاری است که ۲۰ کشور ثروتمند جهان برای نجات اقتصاد جهانی در این کشور قرار داده اند.

لوکوک گفته است که احتمالا دو سوم ۹۰ میلیارد دلار از طریق مؤسسات مالی بین المللی مانند بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و یک سوم از افزایش ۲۰ درصدی کمکهای توسعه دولت تامین می شود.

وی همچنین در ادامه افزود که کشورهای ثروتمند باید در تعهدات خود در زمینه کمکهای خارجی، یاری رسانی به یکدیگر را افزایش دهند و مؤسسات مالی بین المللی باید توافق های وام با کشورهای آسیب پذیر را تغییر دهند.

کد خبر: ۱۸٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha