۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
جزئیات تولید گاز متان در مرکز دفن زباله اعلام شد

جزئیات تولید گاز متان در مرکز دفن زباله اعلام شد

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: تولید گاز متان در آرادکوه را تکذیب نمی‌کنم.

به گزارش بازار، مهدی عزیزی در خصوص انتشار گزارشی از سوی ناسا مبنی بر وجود توده گاز متان بر فراز سایت پسماند آرادکوه گفت:در حال حاضر گاز متان تولید نمی‌کنیم و این موضوع که ابری بالای مرکز آرادکوه وجود دارد درست نیست. البته این را بگویم که ما به طورکلی بحث تولید گاز متان در آرادکوه را تکذیب نمی‌کنیم و نمی‌گوییم که وجود ندارد، بلکه باید صحت این موضوع از طریق سازمان محیط زیست و مراجع ذیصلاح بررسی و بعد ابلاغ شود.

وی افزود: در سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، در دو بخش اقداماتی انجام داده‌ایم، یکی از آن‌ها مدیریت پسماند بود که گاز متان تولید نشود به همین دلیل سامانه پردازش مکانیکی و بیولوژیکی پسماندهای شهری از اوایل دهه ۹۰ تکمیل شد و از ابتدای دهه ۹۰ ما دیگر دفن مستقیم نداشتیم بلکه زباله‌ها پردازش و جداسازی می‌شدند. پسماند آلی منبع تولید گاز متان است که در حال حاضر برای آن فرایند هوازی تعریف کرده‌ایم و آن را تبدیل به کمپوست می‌کنیم.

وی همچنین درمورد اینکه مواد آلی در مرکز دفن وجود دارد گفت: از قبل دهه ۹۰ دفن زباله به صورت مستقیم است و به دلیل مواد آلی در مرکز دفن و شرایط بی هوازی باعث شده که گاز متان تولید شود البته این را بگوییم که پوشش‌های لازم در قسمت دفن صورت گرفته است.

عزیزی در خصوص تاثیر ایستگاه‌های میانی زباله در کاهش دفن زباله در تهران بیان کرد: در صورتی که ایستگاه‌های MRF در ۸ پهنه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انجام شود، ما مدیریت پسماند را از مبدأ انجام خواهیم داد و دیگر زباله‌ای برای دفن به آرادکوه منتقل نمی‌شود، شاید درنهایت ۱۰ درصد باشد که آن هم زباله‌های ریجکتی است. به دنبال این هستیم که آلاینده‌های زباله را به حداقل برسانیم.

به دنبال تولید برق هستیم
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر درباره تولید زباله به برق اظهار داشت: قرار است که این پروژه انجام شود لوله‌گذاری‌هایی صورت و گاز متان جمع‌آوری می‌شود و گازهای اضافه از آن جدا شده و گاز خالص متان تولید و تبدیل به برق می‌شود قرار است که با کمک سرمایه‌گذار داخلی این اقدام صورت گیرد امیدواریم بتوانیم تا ۲ ماه آینده قرارداد استحصال گاز متان از مرکز دفن زباله را نهایی کنیم.

وی در دامه درباره بهره‌برداری از یک کارخانه جدید ۳۳۰۰ تنی خاک و نخاله گفت: در یک ماه آینده کارخانه ۳۳۰۰ تنی خاک و نخاله آماده بهره‌برداری می‌شود و همزمان با این کار ساخت کارخانه ۱۲۰۰ تنی استحصال خاک و نخاله کلنگ‌زنی می‌شود و ساخت این کارخانه حدود هفت ماه زمان می‌برد. روزانه ۲۴ تا ۲۵ هزار تن خاک و نخاله در تهران داریم که ۷۰ درصد آن به آبعلی منتقل می‌شود. ۳ کارخانه در حال فعالیت است و کارخانه چهارم در یک ماه آینده افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود و کلنگ‌زنی کارخانه پنجم هم در همان ایام انجام می‌شود تا ظرفیت کار را بالا ببریم.

کد خبر: ۱۸۵٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha