۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
ایجاد تنوع زیستی با توسعه جنگل زراعی| جنگل کاری؛ منبع درآمدی مازاد برای کشاورزان

ایجاد تنوع زیستی با توسعه جنگل زراعی| جنگل کاری؛ منبع درآمدی مازاد برای کشاورزان

زراعت چوب در شرایطی در حال توسعه است که کارشناسان میگویند روشی موثر برای ایجاد انعطاف‌ پذیری کشاورزی در برابر تغییرات آب و هوایی و همچنین ترفندی کارآمد برای جذب گازهای گلخانه ای و حفظ منابع آبی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: با افزایش جمعیت جهان و از سوی دیگر وقایع و بحران هایی همچون جنگها، خشکسالی و بحران کم آبی، ضرورت تامین امنیت غذایی در سطح جهانی بیش از گذشته جدی تر شده است و در کشورهای مختلف با روشهای مختلف و به روز سعی در بالا بردن عملکرد در واحد سطح دارند. به خصوص اینکه با وقوع خشکسالی در سطح گسترده بسیاری از کشورها درگیر تولید کافی انواع محصولات کشاورزی به ویژه غلات هستند و این امر می تواند نقشی موثر بر امنیت غذایی مناطق مختلف جهان داشته باشد.

از سوی دیگر در بسیاری مناطق از جمله کشورهای توسعه یافته با ترویج استفاده از تکنولوژی های نوین و ماشین آلات مدرن تلاش برای کاهش ضایعات در بخش کشاورزی کماکان ادامه دارد و این اقدامات در حالی اهمیت دارد که سالانه بخش قابل توجهی از تولیدات بخش کشاورزی بر اثر آفات و بلایای طبیعی از بین می رود. علاوه بر این یکی از روشهای پیش رو برای بالا بردن کارایی و عملکرد در عرصه های کشاورزی بحث توسعه زراعت چوب و جنگل داری است که به طور مستقیم بر تقویت خاک زمین های کشاورزی تاثیر دارد. نکته جالب توجه اینکه سازمان ملل اخیرا از «کشاورزی و زراعت مبتنی بر جنگل‌داری» به عنوان مهم ترین نوآوری کشاورزی در اتحادیه اروپا در قرن بیست و یکم شناخته شده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان این روش از گذشته و توسط نیاکان نیز انجام می شده است و حال با توسعه این روش می توان به تامین امنیت غذایی جهانی نیز نیم نگاهی داشت.

توسعه جنگل زراعی؛ راهکاری برای ایجاد انعطاف پذیری کشاورزی در برابر تغییرات آب و هوایی

بر اساس آنچه یورونیوز اخیرا منتشر کرده، در کشور لهستان، این روند در حال حاضر قابل توجه است و در بین کشاورزان این کشور به آرامی در حال افزایش است. «مارکین ووکی»، یک متخصص جنگل‌ داری کشاورزی، می‌ گوید: توسعه جنگل زراعی در واقع در راستای محدود کردن یا مقابله با تغییرات اقلیمی و ایجاد انعطاف‌ پذیری کشاورزی در برابر تغییرات آب و هوایی است. از سوی دیگر، این اقدام با اهداف جذب گازهای گلخانه ای و همچنین حفاظت از منابع آبی کارایی دارد و لذا در حال توسعه است. به عبارت دیگر به گفته این متخصص جنگلداری کشاورزی، با کاشت درخت، ما تاثیر باد را کاهش می دهیم، خاک را از نور بیش از حد خورشید محافظت می کنیم، و تنوع زیستی ایجاد می کنیم. همچنین ما از این منابع آبی به گونه ای محافظت می کنیم که آب بهتر به داخل خاک نفوذ کند.

ترکیب دامپروری ها با باغات میوه؛ راهکاری برای کوددهی باغات و خلق درآمد بیشتر برای کشاورزان

از سوی دیگر یورونیوز می گوید: تاکید بر توسعه زراعت جنگل‌داری از سوی برخی نیز مورد انتقاد است و برخی کارشناسان معتقدند فدا کردن فضای کشاورزی برای افزایش کاشت درخت باعث کاهش تولید مزرعه می شود. اما کارشناسان و برخی کشاورزان می گویند لزومی ندارد که اینطور باشد به طوری که برخی کشاورزان دامپروری های خود را با باغ های میوه ترکیب می کنند به این ترتیب گاوها شرایط زندگی بهتری دارند و در فصل گرم و تابستان محیط مناسب تری در اختیار دارند. از سوی دیگر کارشناسان می گویند در چنین حالتی، علف در باغ بهتر رشد می کند و گاوها به عنوان ماشین های چمن زنی اکولوژیک برای باغ محسوب می شود و از سوی دیگر به باغات نیز کود می دهند. بنابراین همه چیز با هم کار می کند؛ به این معنا که گاوها کود تولید می کند و درخت ها میوه شرایط بهتری دارد و کشاورز نیز درآمد اضافی کسب می کند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان جنگل‌ های ایالتی اروپا نیز از طرح جنگل‌ کاری کشاورزی حمایت می‌ کنند و به کشاورزانی که علاقه‌ مند به شرکت در این طرح هستند، کمک می‌ کنند و به طور خاص کاشت درختان بومی را در منطقه ترویج می دهند. تا به این ترتیب این درختان پایه اصلی تنوع زیستی منطقه شود و توسعه کشت آنها به پرندگان و حشرات کمک کند.

کد خبر: ۱۸۵٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha