۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
معضل رسوب کالا در بنادر؛ سیلوها ظرفیت ندارند
بازار گزارش می دهد؛

معضل رسوب کالا در بنادر؛ سیلوها ظرفیت ندارند

ساری - درحالی ۲۰ کشتی نهاده های دامی در راه مازندران بوده که سیلوهای به دلیل رسوب کالا جایی برای تخلیه ندارند، این درحالی که تهیه نهاده ها در بازار با مشکل مواجه است.

خبرگزاری بازار؛ سالانه گذشته بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ کالا به بنادر مازندران وارد که سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن مربوط به ذرت و نهاده های دامی است.

مشخص نبودن صاحبان کالا و پرداخت نشدن حقوق عوارض گمرکی و تخصیص نیافتن ارز سبب رسوب کالا در بنادر مازندران شده است. وضعیت رسوب کالا در بنادر در حالی است که محمد جعفری مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران به خبرنگار بازار گفت: رسوب چهار تا پنج ماه کالا و نهاده ها در بنادر بلای جان ما شده است.

وی با بیان اینکه رسوب و ماندن نهاده ها مدت چند ماه در بنادر سبب از بین رفتن کیفیت و عرصه نهاده های بدون کیفیت در بازار می شود، تامین ارز را مشکل ودغدغه اساسی بیان می کند و می گوید: قرار بود ۲۰ درصد نهاده ها به عنوان تضمین در بنادر باقی ماند و بقیه ترخیص شود که تاکنون همکاری صورت نگرفته است.

سیلوها و انبارهای بنادر به دلیل رسوب کالا، ظطرفیت خالی ندارند و این سبب می شود که با بحران رسوب نهاده های دامی و طیور مواجه باشیم

جعفری با اظهار اینکه در حال حاضر ۲۰ کشتی حامل محموله های نهاده های دامی و ذرت و سویا در راه بنادر مازندران است، اظهار داشت: سیلوها و انبارهای بنادر به دلیل رسوب کالا، ظطرفیت خالی ندارند و این سبب می شود که با بحران رسوب نهاده های دامی و طیور مواجه باشیم.

جعفری ادامه داد: بنادر ما مملو از رسوب کالا است و باید برای تخلیه و بارگیری آن اقدام شود.

گمرک مازندران درباره ادعای رسوب کالا از سوی امور پشتیبانی دام مازندران معتقد است، بیشتر واردات کالا توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و باید نسبت به پرداخت حقوق گمرکی اقدام شود. علی یوسفی منش ناظر گمرمات مازندران با بیان اینکه گمرک نسبت به ترخیص نهاده ها بازی درنمی آورد گفت: نه تنها تلاش ما نسبت به سال قبل کمتر نشد بلکه بیشتر شد، سال گذشته بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن واردات کالا داشتم که سه میلیون و ۷۱۸ هزار تن ذرت و جو بوده است.

وی ادامه داد: پشتیانی دام فقط ۵۰۰ هزار تن واردات داشته و بقیه بخش خصوصی ۳.۲ میلیون تن واردات داشته است و سعی کردیم تسهیلات بیشتری ایجاد کنیم.

وی درباره پرداخت حقوق عوارض و گمرکی نیز گفت: چون صاحب کالا مشخص نیست و وجه آن را پرداخت نکرده نمی توانیم نسببت ترخیص اقدام کنیم و وقتی که قرنطینه و استاندارد درباره کالایی نظر نداده نمی توان آن را ترخیص کرد.

مسئولان استانداری: ۸۰ درصد نهاده های موجود در بنادر تخلیه شود/ گمرک: کار غیرقانونی انجام نمی دهیم

تخلیه و ترخیص نکردن نهاده های دامی درگمرکات، داد مسئولان مازندران را درآورده است، حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به مشکلات بازار مرغ گفت: بخشی از مشکلات استانی و برخی کشوری است و درباره تامین نهاده ها، طبق دستوری که رئیس جمهور برای گمرک صادر کردند، مقرر شد نسبت نگهداری ۲۰ درصد از نهاده ها در محل گمرک، ۸۰ درصد محموله ها آزادسازی شود.

وی ادامه داد: همچنین طی نامه ای درخواست کردیم، نسبت به نگهداری ۲۰ درصد نهاده ها اقدام شود که تاکنون چنین مسئله ای صورت نگرفته است.

خیریان پور درباره افزایش واردات و خروجی کالا در بنادر شمالی مطالبق درخواست استاندار مازندران صورت گرفت تا برای پدافند غیرعامل کار صورت گیرد، همچنین در جلسه تنظیم بازار مصوبه کردیم که دست گمرکات برای ترخیص نهاده ها باز باشد و باید نسبت به تخلیه نهاده ها اقدام شود.

وی با اظهار اینکه همچنین قرار شد نسبت به کشتار سه هزار تنی مرغ مادر اقدام شود زیرا کشتار این طیور در کاهش نیاز به نهاده ها تاثیر دارد، گفت:تاکنون در این زمینه نیز اقدام نشده است،

علاوه براین احمد حسین زادگان استاندار مازندران خواستار ترخیص نهاده های موجود در بنادر استان طبق دستور رئیس جمهور شد و از گمرک خواست نسبت به اجرای این دستور اقدام کند.

سه بندر در مازندران، امیرآباد؛ نوشهر و فرودنکنار وجود دارد و درصد بالایی از محموله های نهاده های دام و طیور کشور از طریق این بنادر وارد می شود و برنامه ریزی برای تخلیه سیلوها و ورود نهاده ها به بازار، همت و برنامه ریزی جدی متولیان امر را طلب می کند.

کمبود نهاده های دامی درحالی است که مازندران ماهانه به ۵۰ هزار تن ذرت و ۱۷ هزار تن سویا برای واحدهای مرغداری نیاز دارد و به گفته فعالان این حوزه میزان تخصیص نهاده های دامی پاسخگوی نیازهای فراروی این صنعت نیست.

کد خبر: ۱۸٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha