۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
برنامه دولتمردان برای توسعه گردشگری چه شد؟
یادداشت وارده؛

برنامه دولتمردان برای توسعه گردشگری چه شد؟

مشهد- قیمت اقامت دو شب در هتل‌های ایران با هزینه سفر یک خانواده ۴ نفره به ترکیه برابری می‌کند، این بخش از یادداشت سعید معتمدی فعال حوزه گردشگری برای بازار است.

سعید معتمدی- بازار؛ وعده‌های مطرح شده در حوزه گردشگری کم نبوده‌اند و عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و حتی خود رییس‌جمهور نیز وعده‌هایی را برای بهبود وضعیت گردشگری در کشور مطرح کرده‌اند که البته هیچ یک تاکنون به سرانجام مشخص نرسیده است.

از مهم‌ترین وعده‌هایی که در راستای توسعه گردشگری در دولت سیزدهم مطرح شده می‌توان به وعده توسعه و گسترش گردشگری خانواده‌محور، وعده توسعه گردشگری حلال و مذهبی، وعده توسعه گردشگری مبتنی بر شادی و اوقات فراغت و وعده بی‌سرانجام رییس دولت برای تبدیل استان گلستان به قطب گردشگری کشور و هم چنین سفر ارزان اشاره کرد.

یکی از سایت‌های رزرو آنلاین را جستجو کنید و نگاهی به یکی از هتل‌های ۵ ستاره ایرانی در جزیره کیش بیندازید. قیمت یک‌شب اقامت در سوئیت امپریال این هتل دریایی با صرف صبحانه و نهار ۲۱ میلیون تومان است لذا اگر هوس کنید که فقط دو شب در این هتل شب را تا صبح سپری کنید ۴۲ میلیون تومان باید هزینه پرداخت کنید که این هزینه جدا از پول هواپیما به جزیره کیش است.این در حالی است که می‌توانید با این هزینه یک هفته در آنتالیا و یا ترکیه سفر کنید لذا با این تفاسیر آیا می‌توان انتظار داشت که گردشگران داخلی و خارجی برای سفر به ایران سر و دست بشکنند؟!

اقامت در هتل‌های ۵ ستاره که البته ستاره‌هایشان نیز با ستاره‌های هتل‌های خارج از کشور تفاوت چشمگیری دارد این روزها از رقم ۵ میلیون تومان آغاز و تا ۲۱ میلیون تومان در کیش هزینه دارد لذا وقتی هزینه سفر در ایران بالا است و نرخ سفر به یک جزیره با سفر به استانبول برابری می‌کند، طبیعی است مردم سفر به یک کشور خارجی را که خدمات باکیفیت‌تری به مسافر می‌دهد، انتخاب کنند.

با این تفاسیر هیچ دور از انتظار نیست که بر اساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، ایران رتبه پنجم کشورهای پر سفر به ترکیه را به خود اختصاص داده است.

از گرانی و هزینه اقامت که بگذریم یکی از پیش‌پاافتاده‌ترین موضوعاتی که هنوز در بسیاری از جاده‌ها و اماکن تاریخی و گردشگری حل‌نشده است نبود سرویس بهداشتی مناسب است.مثال‌های واضح‌تر پارک‌های جنگلی در جاده شمال هستند که از سرویس‌های بهداشتی محروم هستند و یا چهره‌ای چندش‌آور قابل‌استفاده است.

عدم فضاسازی لازم شهری مناسب گردشگری همواره یکی دیگر از چالش‌های گردشگری است زیرا بسیاری گردشگران با ورود به کشور دچار سردرگمی شده و حتی یک نقشه یا کتاب به زبان خودشان که مکان‌های گردشگری و آموزش‌های لازم سفر در ایران را تبیین کند در اختیار ندارند.

نگاهی گذرا در خیابان‌های مشهد با این حجم مسافر عراقی و عرب‌زبان که حتی یک تابلوی راهنمایی به زبان عربی ندارد و یا مترجم عرب‌زبانی در پیرامون حرم مطهر رضوی برای راهنمایی گردشگران پیدا نمی‌شود یکی از موارد بسیار ساده‌ای است که خود گواه این مدعاست.

عدم نظارت بر بعضی تأسیسات گردشگری و پایین بودن کیفیت خدمات ارائه شدن و ضعف نظارت به‌عنوان یکی از مشکلات مهم کشور در این زمینه نیز باعث سوءاستفاده برخی افراد سودجو و همچنین عدم ارائه خدمات لازم توسط برخی دیگر شده است.

متأسفانه بسیاری از گردشگران خارجی و عرب‌زبان در بدو ورود به مشهد در تور راهنمایان غیرمجاز و دلالان افتاده و لذا بخش مهمی از گردشگری و راهنمایی این گردشگران را افرادی به گردن می‌گیرند که از کمترین امکانات و سواد گردشگری برخوردار هستند.

عدم تبیین و آموزش لازم در حوزه گردشگری به مردم یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب گردشگران است لذا باید شیوه‌های صحیح برخورد با گردشگران و همچنین راه‌های تحرک بخشیدن به اقتصاد در این حوزه و دیگر موارد مربوط به مردم آموزش داده شود که ما همواره از این مورد غافل بودیم.

از مشکلات داخلی که بگذریم البته تبلیغات منفی خارجی به دلیل مشکلات سیاسی برخی کشورها با ایران نیز همواره یکی از موانع جذب گردشگر بوده است زیرا این کشورها رسانه‌هایشان چهره‌ی غیرواقعی از مردم ایران و فضای کلی کشور را منتشر می‌کنند که می‌طلبد وزارت خارجه در این زمینه تأثیرگذار باشد و لذا بخشی از این ضعف را باید رسانه‌های ما برای انعکاس جاذبه‌های ایران به‌عنوان امن‌ترین کشور منطقه بر عهده بگیرند.

رمز موفقیت ترکیه چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که به نظر من باید دولت توجه بیشتری به آن داشته باشد کمک به بخش خصوصی برای کمک به جذب گردشگری است.

موضوع این است که دولت ترکیه به هتل، هواپیما و آژانس مسافرتی تسهیلات می‌دهد، مالیات را حذف می‌کند، عوارض نمی‌گیرد و اقدامات حمایتی مشابه انجام می‌دهد، طبیعتاً قیمت‌ها ارزان‌تر می‌شود.

ترکیه برای توسعه و حمایت از صنعت گردشگری خود، در چند حوزه مختلف اقدامات ملموس و شاخصی را انجام داده است. یکی از اقدامات خوب ترکیه در این زمینه، اختصاص یارانه‌های حمایتی مختلف و در حقیقت یارانه به مراکز اقامتی و گردشگری این کشور در قالب‌های گوناگونی نظیر انواع معافیت‌های مالیاتی، تخفیف در پرداخت هزینه حامل‌های انرژی، کاهش عوارض سالانه قانونی و غیره است که درنهایت منجر به کاهش هزینه‌های سربار این مراکز می‌شود.

دولت ترکیه به بهترین و بی‌نظیرترین شکل ممکن از این صنعت حمایت می‌کند. از مهم‌ترین واصلی‌ترین اقداماتی که بخش دولتی در خصوص حمایت از صنعت هتلداری ترکیه انجام می‌دهد، می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد: کاهش مالیات برای یک دوره پنج‌تا ۱۰ ساله، ارائه وام به هتلداران و افرادی که قصد تأسیس هتل دارند، یارانه‌های بسیار بالا برای آب، برق و گاز؛ البته این تسهیلات در صورتی به سازندگان هتل داده می‌شود که در مکان‌هایی باشد که پیش‌ازاین دولت برای احداث هتل احساس نیاز کرده است.

همین حمایت‌های دولتی باعث شده صنعت هتلداری ترکیه به یکی از قدرتمندترین صنایع در این کشور تبدیل شود، سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مشتاق شوند و زیرساخت‌های مدرن همچون شهرک‌های گردشگری، هتل‌های لوکس و فرودگاه‌های بزرگ در تمامی شهرها ازجمله استانبول، آنتالیا، ازمیر و آنکارا ایجاد شود. همچنین به گفته رایزن فرهنگی ایران در آنکارا در این کشور مدارس توریسم از سطح دبیرستان وجود دارد و رشته‌های هتلداری و آشپزی تدریس می‌شود تا نیروهای موردنیاز در صنعت توریسم و گردشگری پرورش پیدا کنند.

به اعتقاد این حقیر تا زمانی که اراده ملی در این راستا شکل نگیرد اکتفا به میز خطابه و سخنرانی درباره ظرفیت‌های ایران و صنعت گردشگری ما را در همان مرحله شعار نگاه داشته و به واقعیت نزدیک نمی‌کند.

کد خبر: ۱۸۵٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha