۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
 نبود صنایع تبدیلی در گلستان ارزش افزوده زعفران را به خارج استان می برد
یک زعفران کار گلستانی:

نبود صنایع تبدیلی در گلستان ارزش افزوده زعفران را به خارج استان می برد

گرگان- احمدی، زعفران کار گلستانی گفت: نبود صنایع تبدیلی و فرآوری زعفران در گلستان سبب شده تا ارزش افزوده این محصول به استان های دیگر برسد.

محمد احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: نبود صنایع تبدیلی و فرآوری زعفران در گلستان سبب شده تا ارزش افزوده این محصول به استان های دیگر برسد.

این زعفران کار گلستانی افزود: کشت زعفران برای کشاورزان خرده مالک صرفه اقتصادی مناسبی دارد و معیشت کشاورز را تامین می کند.

احمدی با بیان این موضوع که در کشت زعفران نیاز به ماشین آلات کشاورزی کمتر از کشت های دیگر است، بیان کرد: دوره کشت زعفران هشت ساله است، یک بار زمین برای کاشت آماده می شود و تا هشت سال نیاز به بسترسازی مجدد نیست.

وی ادامه داد: درآمد کشاورز با کشت این محصول چند برابر هزینه های تولید است اما نیاز به نیروی انسانی برای چیدن گل در این کشت زیاد است.

او با بیان این نکته که هر هکتار از اراضی زعفران باید بیش از ۱۵ کیلوگرم محصول بدهد، یاد آورشد: با توجه به گرما و سیل های اخیر در مزارع، میزان زعفران تولید شده به نسبت سال گذشته با کاهش روبه رو خواهد بود.

احمدی در خصوص کیفیت زعفران گلستان اظهار کرد: از آنجاییکه پیاز زعفران گلستان از منطقه خراسان تهیه شده، از حیث کیفیت با زعفران خراسان برابری می کند.

وی ادامه داد: دلالان از استان‌های همسایه محصول زعفران را از کشاورزان گلستانی خریداری کرده و تنها با بسته‌بندی و برندسازی، به سوددهی می‌رسند و از ارزش افزوده این محصول بهره مند می شود .

این زعفران کار گلستانی با بیان این موضوع که فعال سازی واحد صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران در این استان یک نیاز است، یادآور شد: وجود صنایع تبدیلی در گلستان موجب افزایش ارزش افزوده در محصول زعفران می‌شود.

به گفته احمدی، بهره گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای راه اندازی واحد صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران در این استان ضروری است.

وی با بیان این موضوع که زمان پر کردن گل زعفران بر کیفیت آن اثر گذار است، بیان کرد: اگر گل زعفران ۲۴ ساعت بعد از چیدن پر نشود، بر میزان کیفیت محصول اثر منفی ندارد.

به گفته وی، بارندگی های اخیر سبب خسارت میلیاردی به مزارع زعفران گلستان شد و کشاورزان استان امسال زیان بسیاری دیدند.

کد خبر: ۱۸۵٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha