۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵
اوراق گام بدون خلق نقدینگی به تامین مالی بنگاه‌ها کمک می‌کند
معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری:

اوراق گام بدون خلق نقدینگی به تامین مالی بنگاه‌ها کمک می‌کند

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: اوراق گام یک ابزار مالی جدید برای تامین مالی واحدهای تولیدی است و در عمل، از قابلیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی زنجیره تولید استفاده می‌کند.

به گزارش بازار به نقل ازپایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علیرضا توکلی کاشی با اشاره به اینکه اوراق گام از جمله اوراقی است که از سوی بانک مرکزی هدایت می‌شود گفت: در حال حاضر بانک مرکزی مجوز ۲ نوع اوراق، یکی اوراق مشارکت با شهرداری‌ها و دیگری اوراق گام یا گواهی اعتبار مولد را داده است.

وی افزود: به طور عمده، رشد اوراق مشاکت با شهرداری‌ها به واسطه اوراقی است که بانک مرکزی به شهرداری مجوز داده، اما در اوراق گام یا گواهی اعتبار مولد، بانک مرکزی به بانک‌ها مجوز می‌دهد که برای بخش خصوصی تامین مالی کنند.

توکلی کاشی در ادامه با اشاره به تفاوت اوراق گام و تسهیلات اظهار کرد: در بحث مربوط به تسهیلات، بانک باید پول داشته باشد تا تامین مالی را انجام دهد و در شرایط حاضر که بانک‌ها با کمبود منابع مواجه هستند و پول ندارند، اوراق گام کمک می‌کند که به جای اینکه به بخش خصوصی در قالب پرداخت پول، تسهیلات داده و تامین مالی کنند، اوراق گام را ضمانت کرده و نیازی نیست برای آن پول پرداخت کنند.

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: هر شرکتی که به پول نیاز دارد می‌تواند به بانک عامل خود مراجعه کند، تضامین و وثایق مورد نیاز را به بانک تحویل دهد و بانک قسمتی از این اوراق را در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

وی افزود: شرکت‌ها از طریق این اوراق می‌توانند بدهی خود را پرداخت یا این اوراق را در بورس یا فرابورس به فروش برسانند و از محل وجه نقد آن مشکلات مالی خود را حل کنند.

به گفته وی؛ بانک مرکزی ۱۳ حدود هزار میلیارد تومان را برای سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری کرده است.

توکلی کاشی گفت: در واقع اوراق گام بدون اینکه نظام مالی، خلق نقدینگی داشته باشد می‌تواند به تامین مالی بنگاه خصوصی کمک کند.

کد خبر: ۱۸۵٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha