۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
نرخ ۶ میلیونی شن و ماسه در کجور| دست مافیا در کار است
بازار گزارش می‌دهد؛

نرخ ۶ میلیونی شن و ماسه در کجور| دست مافیا در کار است

کجور- تعطیلی چهار ساله معادن، شن و ماسه را در این بخش گران کرد و هر کامیون ماسه با قیمت بیش از شش میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسد.

بازار؛ گروه استان ها: استان مازندران مقام ششم فراوانی معادن، در تولید فلورین و سیلیس رتبه اول و در تولید زغال‌سنگ رتبه دوم کشور را داشته و منطقه چالوس نیز پس از شهرستان آمل، بیشترین مخازن معدنی را دارد.

استخراج بیش از ۲۲ میلیون تن ماده معدنی، اشتغال بیش از چهار هزار نفر به‌صورت مستقیم نشان از حجم گسترده تولید و اشتغال در بخش معادن است. صنایع معدنی قابلیت ارزآوری هم‌ردیف نفت را دارد.از ۲۵۰ معدن ثبت‌شده مازندران بیش از ۱۲۰ معدن فعال بوده و ازاین ‌بین ۱۳ معدن فلورین، ۷۰ معدن شن و ماسه و ۵۰ معدن مربوط به زغال‌سنگ است.

با توجه به سهم صفر نوشهر و کجور از صنایع معدنی، توجه به کمبود و نارسایی ها در حوزه های کشاورزی، دامداری و دامپروری، باغداری ، توریسم و غیره از یک سو و افزایش جمعیت از سوی دیگر ، تعداد بالای روستاهای منطقه کجور و نیاز به ساخت و ساز که در حرکتی نهفته در ورای بازگشت به روستاها در حال انجام است ، ضرورت وجود معادن شن و ماسه و معادن سنگ کاملا احساس می شود.

همچنین با ایجاد شهرک های معدنی، هزینه ها در بخش مصالح و حمل و نقل به طور چشمگیری کاهش یافته و تامین مصالح از شهرستان های همجوار سایر شهرستان ها منتفی می شود.

محدودیت های استقرار معادن در کجور

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با نکته اساسی در این حوزه ، مبحث منطقه حفاظت شده البرز مرکزی است و محدودیت هایی برای استقرار معادن وجود دارد، گفت: این پرسش مطرح می شود که با توجه به وجود معادن در شهرستان های همجوار با شرایط یکسان شامل حوزه حفاظت شده البرز مرکزی چگونه منطقه کجور با پتانسیل بالای معادن ( شن و ماسه –خشک، که نیاز به شستشو ندارد و معادن صخره ای – سنگی، ایجاد کارخانه سنگ شکن) مخالفت محیط زیست را با خود به یدک می کشد.

نرخ ۶ میلیونی شن و ماسه در کجور| دست مافیا در کار است

جعفر ولی پور آغاز ورود به توسعه منطقه کجور و اولین گام ایجاد معادن تولیدی شن و ماسه و سنگ در کنار توجه به امور آموزش، فرهنگ و بهداشت را لازم دانست و گفت:در سالی که به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین مزین شده است از مسئولان استان انتظار همکاری و مساعدت در جهت حل این معضل می رود.

وی ادامه داد:سه نکته اساسی و قابل پیگیری شامل مسائل مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست عمده ترین چالش بخش معدن است زیرا این دستگاه ها قوانین بخش معدن و مشخصا ماده ۲ قانون معادن (اعمال حاکمیت نظام بر معادن با وزارت صمت است) را نپذیرفته و در حقیقت واگذاری عرصه ها در بخش معادن معطوف به مناطقی شده که باید فاقد پوشش گیاهی باشند.

این کارشناس، منابع طبیعی واگذاری عرصه را یک هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان به دلیل ایجاد پله های ایمنی و شیب های استاندارد که لازمه اکتشاف است پاسخگوی نیاز معادن نیست، همچنین مازندران پهنه بندی شده و پهنه های وسیع در اختیار «شرکت سرمایه گذاری غدیر» قرار گرفت که از دیگر مشکلات است.

مقرر بود این شرکت ۳ هزار میلیارد بودجه از محل سفر ریاست جمهوری وقت را صرف شناسایی و اکتشاف کند و این طرح هم اکنون در دست اقدام و اجرا است. تعطیلی معادن شن و ماسه در بخش کجور نوشهر قیمت مصالح را در این مناطق تا شش میلیون تومان رسانده است و بیشتر اهالی مجبور به تهیه مصالح از شهرستان آمل هستند.

معادن دشت نظیر چهار سال تعطیل است

محمدی از اهالی بخش کجور نوشهر با اظهار این که تا چه زمانی باید به دلیل فشارهای مافیای معادن و نارضایتی معدنداران ، برای تهیه یک کامیون شن و ماسه در کجور شش میلیون تومان هزینه بپردازیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: متاسفانه به دلایل زیست محیطی و بهانه های واهی معدن شن وماسه دشت نظیر بیشتر از چهار سال تعطیل است و مسئولان امر البرز مرکزی را دلیل تعطیلی آن اعلام می کنند.

وی ادامه داد: تعطیلی این معادن سبب از بین بردن اشتغال های زیادی نظیر تراکتور،کامیون دار و راننده و شاگرد، بلوکزنی و غیره شده است و باید برای رفع مشکلات تلاش ویژه ای صورت گیرد.

محدده های معدنی غیرفعال تعیین تکلیف می شود

در مازندران بیش از ۲۵۰ مجور معدنی صادر شد و بسیاری از این معادن از جمله در بخش کجور تعطیل هستند و تعیین تکلیف این محدوده ها خواسته و مطالبه مردم به شمار می رود، رئیس سازمان صمت مازندران با اشاره به وجود ۳۱ محدوده معدنی بلاتکلیف و غیرفعال در استان گفت: این محدوده ها ساماندهی می شود.

مجید فانی در گفتگو با خبرنگا بازار با اشاره به حذف امضای طلایی در صدور مجوز معادن اظهار داشت: بیشتر مشکل معدنکاران استان مربوط به اقلیم استان بوده و دارای مسائل منابع طبیعی و محیط زیست است.

نرخ ۶ میلیونی شن و ماسه در کجور| دست مافیا در کار است

وی تجهیز و نوسازی ماشین آلات را جمله نیازها بیان کرد و گفت: ممنوعیت ورود ماشین آلات قیمت این تجهیزات و ماشیت آلات را افزایش داده است.

وی بااشاره به وجود بیش از پنج هزار محدوده معدنی بلاتکلیف در کشور گفت: از این تعداد ۳۱ محدوده معدنی شامل ۲۱ فقره پروانه اکتشاف، دو فقره گواهی ثبت و هفت پروانه بهره برداری بلاتکلیف و غیرفعال در استان وجود دارد که سلب صلاحیت شده است.

فانی درباره ارزیابی اهلیت برای واگذاری معادن با بیان این که صنایع تبدیلی کمی درباره معادن فعال است، گفت: این سبب شد که نقش معادن در رشد و توسعه استان کمتر از سایر بخش ها است.

رئیس سازمان صمت مازندران نظام مهندسی معدن را بازوی صمت دانست و گفت: متقاضیانی که واجد شرایط هستند برای معدنکاری شناسایی و صلاحیت فنی برای آن ها صادر می شود.

گرانی شن و ماسه در مناطق مختلف مازندران از جمله بخش کجور بر هزینه های ساخت مسکن و اجرای پروژه های عمرانی افزوده است و فعال شدن معادن راکد در این منطقه می تواند مشاغل مرتبط را رونق بخشد.

کد خبر: ۱۸۵٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha